Tråden for dumme spørsmål.

Merker at miksen av gjær tiltaller lite, vil prøve 013 i en IPA for første gang. Er og litt lei disse nøytrale yankee'ene.
Er det et alternativ å la en relativt stor starter på .030? Tenker OG på 1.070-75. 10-11 liter til gjæring.
Absolutt. Til 10-11 liter er jo en 2 liters starter ”stor”. Du bør skride til verket ASAP, for en stor starter krever dekantering.
 
Tenkte å fyre opp en starter i dag av en liten porsjon WLP 013, som eg har spart på et glass.
Denne er datert 5/2-19. Går en da for vanlig OG 1.040 starter, eller skal denne steppes med 1.020?

I prinsipper er jeg enig med @Holmentoppen. Men mye avhenger av tilstanden til den gjæren du lagra i februar. Jeg satte nettopp i gang en tre måneder gammel rest fra en starter som nok var i veldig god form for tre måneder siden, og den tok av som et skudd. Nå satte jeg bare vel en liter med litt lettere vørter, men den hadde helt sikkert fungert utmerket direkte i en 3-liter på 1.040. (Jeg hadde tid, og kunne jo ikke vite at gjæren fremdeles var så sprek.)

Hvis du veit at det var gjær i fin form, tatt fra en starter, hadde jeg tatt sjansen. Men jeg hadde ikke gjort det hvis det var en bunnhøsta slant. (Kanskje hvis det var fra et ganske lett øl der du hadde sørga for optimale forhold.)

edit: 013 lager en fin IPA. Ta den gjerne opp til 20 grader under stromgjæringa, også - men start ikke så høyt. Gjærer du lavt hele veien, får du et ganske reint øl.
 
Absolutt. Til 10-11 liter er jo en 2 liters starter ”stor”. Du bør skride til verket ASAP, for en stor starter krever dekantering.
Hvis du veit at det var gjær i fin form, tatt fra en starter, hadde jeg tatt sjansen. Men jeg hadde ikke gjort det hvis det var en bunnhøsta slant. (Kanskje hvis det var fra et ganske lett øl der du hadde sørga for optimale forhold.)

edit: 013 lager en fin IPA. Ta den gjerne opp til 20 grader under stromgjæringa, også - men start ikke så høyt. Gjærer du lavt hele veien, får du et ganske reint øl.

Skal vi møtes på midten? 2 liter starter på 1.030? Setter i gang nå, får gå til i morgen tidlig?
Gjæren er et overskudd fra tidligere starter 2-3 gen.
 
I prinsipper er jeg enig med @Holmentoppen. Men mye avhenger av tilstanden til den gjæren du lagra i februar. Jeg satte nettopp i gang en tre måneder gammel rest fra en starter som nok var i veldig god form for tre måneder siden, og den tok av som et skudd. Nå satte jeg bare vel en liter med litt lettere vørter, men den hadde helt sikkert fungert utmerket direkte i en 3-liter på 1.040. (Jeg hadde tid, og kunne jo ikke vite at gjæren fremdeles var så sprek.)

Hvis du veit at det var gjær i fin form, tatt fra en starter, hadde jeg tatt sjansen. Men jeg hadde ikke gjort det hvis det var en bunnhøsta slant. (Kanskje hvis det var fra et ganske lett øl der du hadde sørga for optimale forhold.)

edit: 013 lager en fin IPA. Ta den gjerne opp til 20 grader under stromgjæringa, også - men start ikke så høyt. Gjærer du lavt hele veien, får du et ganske reint øl.
Hehe, den første våghalsen er på banen :D
 
Ja, det er mitt tips. Det vil helst gå bra. Og om det fungerer får du nok gjær.
Kan rapportere om at dette trolig har gått bra. Den startet relativt normalt. Og gikk i natt. Magneten har løsnet en gang etter klokka 02.00, men den skummet godt i dag. Fikk en time og to til med oksygen i dagmorges for sikkerhets skyld. Nå er den i god gang. Har stoppet snurringen.
 
Kan rapportere om at dette trolig har gått bra.
Hovedutfordringen din var ikke så mye prosess, men snarere tidsknapphet.
Når jeg dyrker opp gammel gjær, er det lite å vinne på en 1.040 starter, og potensielt mye å vinne på en 1.020 starter på eksempelvis 1L som du stepper opp med 2L 1.040 etter et døgn.
Godt å høre at du kom deg ut av tidsklemma :)
 
hei folkens...

har planer om å gjøre et nytt forsøk på å brygge 7Fjells Dopamine Pale Ale i løpet av helgen. Laget en starter for den for "lenge" siden men så kom "real life" i veien og den har stått i kjøleskapet en del måneder nå i kolbe med folie over. Vørter har naturlig nok blitt rimelig mørk med tiden så lurer på hva som er det lureste her nå. Sette en ministarter på 1.020 i kveld og se hva som skjer eller kjøpe to nye pakker med gjær....

Hva anbefaler folket ? Kjør debatt :)

peram
 
Det kommer an på hvor mini ministarteren din er og hvor mye av gjæren som er død.
Jeg gutser og sier at 1L 1.020 + 2L 1.040 gir deg plenty gjær.
Avhengig av hva du brygger (PaleAle) og gjærtype, er overpitching lite problematisk
 
Hvis jeg har funnet riktig bestilling på bryggselv så bestilte jeg 2 stk WLP028 Edinburgh Scottish Ale Yeast som erstattning for wyeast 1728 så det er utgangspunktet. Tester med 1.020 starter i kveld og ser hva som skjer...

peram
 
Hvordan går det med bygging av det nye bryggeriet ditt?

hysj på deg - nå som vi hadde det så hyggelig ;)

Spøk til side - det står stille en stund til, har rett og slett ikke tid om dagen. Det som dog har skjedd er at 32A 1-fas stikk er på plass der bryggeriet skal inn. Alt som gjennstår er fjerning av en del kubikk fjell +++ o_O

men snart....

peram
 
Hovedutfordringen din var ikke så mye prosess, men snarere tidsknapphet.
Når jeg dyrker opp gammel gjær, er det lite å vinne på en 1.040 starter, og potensielt mye å vinne på en 1.020 starter på eksempelvis 1L som du stepper opp med 2L 1.040 etter et døgn.
Godt å høre at du kom deg ut av tidsklemma :)

Joda, ser den. Følte den starta i normalt tempo. Kunne kanskje dratt til med 1.040, men skit la gå, små problem.
Da blir det brygging i dag. Rug IPA og 013.
 
Satte en 1,5 L starter i går som jeg skal bruke i kveld. Tenkte først å hive alt i gjæringskaret men fant ut jeg skulle sette den kaldt en times tid nå. Ser at den allerede har skilt seg godt selv om vørteren ikke er like klar som den blir etter en halv dag.
Skal jeg dekantere eller helle alt i? Skal i utgangspunktet ha mer enn nok gjærceller i den.
 
Mangrove jacks Passion&Peach, 5 uker siden tapping, lite smak, mer som en sprudlende hvitvin eller noe i den retningen. Regner med at etter 5 uker så skal de meste ha utviklet seg av smaker? :(
 
Satte en 1,5 L starter i går som jeg skal bruke i kveld. Tenkte først å hive alt i gjæringskaret men fant ut jeg skulle sette den kaldt en times tid nå. Ser at den allerede har skilt seg godt selv om vørteren ikke er like klar som den blir etter en halv dag.
Skal jeg dekantere eller helle alt i? Skal i utgangspunktet ha mer enn nok gjærceller i den.
La den stå kaldt til i kveld - og så tømmer du forsiktig bort mest mulig av den klare delen.
 
Tilbake
Topp