Bryggertabber

Glemte å skru av plata da jeg, i et svakt øyeblikk, gikk for å gjøre noe annet (lage mat til min gravide kone). Kom ned til en mesk som nå holder over 90 grader.

Bare å kaste?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det blir helt sikkert øl av det. Og kanskje blir det i tillegg godt øl.
Har gjort noe lignende med en pils. Brukte Saaz humle og vips så ble det tjekkisk pils.
 
Glemte å skru av plata da jeg, i et svakt øyeblikk, gikk for å gjøre noe annet (lage mat til min gravide kone). Kom ned til en mesk som nå holder over 90 grader.

Bare å kaste?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Spørs vel en del på når i meskingen du gikk fra/du glemte å skru av plata, og hva ramp-tiden på systemet ditt er, og hva start-temperatur var. Oh the variables.
 
Det blir helt sikkert øl av det. Og kanskje blir det i tillegg godt øl.
Har gjort noe lignende med en pils. Brukte Saaz humle og vips så ble det tjekkisk pils.
Endte med å helle det ut.

Spørs vel en del på når i meskingen du gikk fra/du glemte å skru av plata, og hva ramp-tiden på systemet ditt er, og hva start-temperatur var. Oh the variables.
Det var oppramping fra mesk til utmesk. Så hadde nok gått greit. Hadde mesket en time allerede. Bruker vanligvis 15 min opp til 75C.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Endte med å helle det ut.


Det var oppramping fra mesk til utmesk. Så hadde nok gått greit. Hadde mesket en time allerede. Bruker vanligvis 15 min opp til 75C.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Da er det jo ikke noe stress i det hele tatt. Du nådde bare koketemperatur raskere, effektiv rakker du.
 
I løpet av mine fire første brygg har jeg klart følgende (heldigvis ikke alle på samme brygg):
  • Starte kjøling med stor lekkasje på kjølespiralinntaket. Hadde hageslange med slangeklemmer på. Virker som om ølet klarte seg fint likevel. Gikk over til klemringskoblinger etter dette...
  • Tette bazooka-filteret umiddelbart ved tappestart til gjæringskar. Trolig pga. mye bunnfall. Ble en akutt hurtigdesinfisering av høyre arm for å rense den slik at jeg fikk tappet.
  • Få StarSan i øyet under nevnte hurtigdesinfisering
  • Knekke hydrometer under desinfisering. OG er helt ukjent. Blir et spennende øl.
  • Trykke så hardt på gjærlåspakningen under risting at den klemte seg gjennom lokket. Lot den ligge sammen med vørteren til gjæring og satte på ny pakning... Skjærgårdspils med hint av gummi :(
  • Få glovarmt vann sprutet på meg da jeg satte kjølespiral (som visstnok hadde kaldt vann inni) nedi kokende vørter, uten tilkoblet ut-slange
Og ikke kan jeg skylde på senilitet heller, har ikke bikket 30 enda :( Kan vel bare gå oppover dette, har heldigvis en kone som oppmuntrer til (og er aktivt med på) bryggingen! :)
 
I løpet av mine fire første brygg har jeg klart å:
  • Starte kjøling med stor lekkasje på kjølespiralinntaket. Hadde hageslange med slangeklemmer på. Virker som om ølet klarte seg fint likevel. Gikk over til klemringskoblinger etter dette...
  • Tette bazooka-filteret umiddelbart ved tappestart til gjæringskar. Trolig pga. mye bunnfall. Ble en akutt hurtigdesinfisering av høyre arm for å rense den slik at jeg fikk tappet.
  • Få StarSan i øyet under nevnte hurtigdesinfisering
  • Knekke hydrometer under desinfisering. OG er helt ukjent. Blir et spennende øl.
  • Trykke så hardt på gjærlåspakningen under risting at den klemte seg gjennom lokket. Lot den ligge sammen med vørteren til gjæring og satte på ny pakning... Skjærgårdspils med hint av gummi :(
  • Få glovarmt vann sprutet på meg da jeg satte kjølespiral (som visstnok hadde kaldt vann inni) nedi kokende vørter, uten tilkoblet ut-slange
Og ikke kan jeg skylde på senilitet heller, har ikke bikket 30 enda :( Kan vel bare gå oppover dette, har heldigvis en kone som oppmuntrer til (og er aktivt med på) bryggingen! :)
Slapp av, det går ikke over [emoji4]

Forrige brygg røk pakkevekten. Termometeret bestemte seg for at 99 grader er den beste temperaturen, helt uavhengig av den virkelige verdenen. Speidelen laget fontene ut over kjøkkengulvet, og jeg bommet med 0.008 på OG.

Mye morro med denne hobbyen, gitt!

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
I løpet av mine fire første brygg har jeg klart følgende (heldigvis ikke alle på samme brygg):
  • Starte kjøling med stor lekkasje på kjølespiralinntaket. Hadde hageslange med slangeklemmer på. Virker som om ølet klarte seg fint likevel. Gikk over til klemringskoblinger etter dette...
  • Tette bazooka-filteret umiddelbart ved tappestart til gjæringskar. Trolig pga. mye bunnfall. Ble en akutt hurtigdesinfisering av høyre arm for å rense den slik at jeg fikk tappet.
  • Få StarSan i øyet under nevnte hurtigdesinfisering
  • Knekke hydrometer under desinfisering. OG er helt ukjent. Blir et spennende øl.
  • Trykke så hardt på gjærlåspakningen under risting at den klemte seg gjennom lokket. Lot den ligge sammen med vørteren til gjæring og satte på ny pakning... Skjærgårdspils med hint av gummi :(
  • Få glovarmt vann sprutet på meg da jeg satte kjølespiral (som visstnok hadde kaldt vann inni) nedi kokende vørter, uten tilkoblet ut-slange
Og ikke kan jeg skylde på senilitet heller, har ikke bikket 30 enda :( Kan vel bare gå oppover dette, har heldigvis en kone som oppmuntrer til (og er aktivt med på) bryggingen! :)
Siste punkt er nærmest obligatorisk. :)
 
I løpet av mine fire første brygg har jeg klart følgende (heldigvis ikke alle på samme brygg):
  • Få glovarmt vann sprutet på meg da jeg satte kjølespiral (som visstnok hadde kaldt vann inni) nedi kokende vørter, uten tilkoblet ut-slange

Forsiktig med hvor du legger slangeenden hvor vannet kommer ut. Eg hadde den i vasken (med noe tungt over for å holde den på plass), slangen lå inntil enden av vasken.
Skrudde på vannet på fullt og fikk (kok)varmt vann i rekyl som traff meg. Heldigvis ikkje så mye, men det traff i ansiktet, og eg fikk en stripe med 1-2 grads forbrenning fra overlippa og ned til halsen. Gikk heldigvis bra, men ta forhåndsregler, det kunne blitt verre.
Start opp det kalde vannet rolig og øk litt etter litt hvis du ikkje har "sikkersone" for hvor vannet kommer ut.
 
Starte kjøling med stor lekkasje på kjølespiralinntaket. Hadde hageslange med slangeklemmer på. Virker som om ølet klarte seg fint likevel. Gikk over til klemringskoblinger etter dette...
Dette kan vel skje de fleste, en gang. Så har man lært at man testkjører nytt utstyr før man bruker det i en batch med øl.

Knekke hydrometer under desinfisering. OG er helt ukjent. Blir et spennende øl.
Kjøp to stk, så kommer du aldri til å ødelegge noen av de. :p Men for å være seriøs så er jo dette også en ting man ofte må erfare før man skjønner at dette er et instrument som må behandles skånsomt, og at man ikke må ha det travelt når man bruker det. Da mister mann det bare i gulvet eller lignende.

Trykke så hardt på gjærlåspakningen under risting at den klemte seg gjennom lokket. Lot den ligge sammen med vørteren til gjæring og satte på ny pakning... Skjærgårdspils med hint av gummi :(
Jeg setter ikke på pakningen før jeg er ferdig med risting.

Få glovarmt vann sprutet på meg da jeg satte kjølespiral (som visstnok hadde kaldt vann inni) nedi kokende vørter, uten tilkoblet ut-slange
Dette er en av de tingene som kan være ordentlig farlig. Og som er grunnen til at profesjonelle bryggerier har krav om HMS rutiner og sjekklister, og opplæring i disse.
På denne sjekklisten din ville det da stått at retur-slangen må monteres og dobbeltsjekkes før man sette kjøleren ned i den varme vørteren.


Alt dette er ting som man lærer underveis, heldigvis som oftest uten de store personskadene.
Mye av det tror jeg man ofte må oppleve selv før man blir bevisst på dette. Dessverre.

Men, det blir bedre!
Læring, erfaring og kunnskapsdeling gjør at man blir flinkere og flinkere hele tiden.
 
  • Knekke hydrometer under desinfisering. OG er helt ukjent. Blir et spennende øl.
Jeg har mitt hengende på veggen. Tar det alltid rett ut av stativet etter at jeg har gjort klar prøven, og setter det alltid rett tilbake etter at jeg har lest av resultatet. Veldig enkelt - og antakelig idiotsikkert, siden jeg har hatt det samme hydrometeret gjennom mer enn 200 brygg nå:).

Ganske dekorativt også, vil jeg si. En pryd for ethvert hjem, som det sto i reklamen i gamle dager.

hydrometer.jpg
 
Jeg har mitt hengende på veggen. Tar det alltid rett ut av stativet etter at jeg har gjort klar prøven, og setter det alltid rett tilbake etter at jeg har lest av resultatet. Veldig enkelt - og antakelig idiotsikkert, siden jeg har hatt det samme hydrometeret gjennom mer enn 200 brygg nå:).

Ganske dekorativt også, vil jeg si. En pryd for ethvert hjem, som det sto i reklamen i gamle dager.

Vis vedlegget 40821
Den hadde jeg lett knekt tvert av når jeg skulle ta den ut på slutten av en bryggedag med for mye kaffe og lite mat innabords. :D
 
I løpet av mine fire første brygg har jeg klart følgende (heldigvis ikke alle på samme brygg):
  • Starte kjøling med stor lekkasje på kjølespiralinntaket. Hadde hageslange med slangeklemmer på. Virker som om ølet klarte seg fint likevel. Gikk over til klemringskoblinger etter dette...
  • Tette bazooka-filteret umiddelbart ved tappestart til gjæringskar. Trolig pga. mye bunnfall. Ble en akutt hurtigdesinfisering av høyre arm for å rense den slik at jeg fikk tappet.
  • Få StarSan i øyet under nevnte hurtigdesinfisering
  • Knekke hydrometer under desinfisering. OG er helt ukjent. Blir et spennende øl.
  • Trykke så hardt på gjærlåspakningen under risting at den klemte seg gjennom lokket. Lot den ligge sammen med vørteren til gjæring og satte på ny pakning... Skjærgårdspils med hint av gummi :(
  • Få glovarmt vann sprutet på meg da jeg satte kjølespiral (som visstnok hadde kaldt vann inni) nedi kokende vørter, uten tilkoblet ut-slange
Og ikke kan jeg skylde på senilitet heller, har ikke bikket 30 enda :( Kan vel bare gå oppover dette, har heldigvis en kone som oppmuntrer til (og er aktivt med på) bryggingen! :)
Her er du helt sikkert ikke alene. Kjenner meg igjen i deler av beskrivelsen.
 
Kvifor ikkje ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Telefonen min er for høyoppløselig eller har et «feil» format i størrelse for forumet. Jeg får feilmelding...
Så da må jeg enten trikse og mikse med bildet, eller benytte tapatalk, noe jeg ikke liker. Vi mistet funksjonaliteten vi hadde ved en eller annen oppdatering av forumet, for det fungerte utmerket tidligere..
 
Tilbake
Topp