Motstrømskjøler

Hei,

Vurderer å gå til innkjøp av en motstrømskjøler, men har noen få spørsmål som jeg lurer på.

Er det mulig å benytte en slik kjøler (med pumpe) uten å benytte whirlpool før man overfører til gjæringskaret ?
Hvis ja, blir vørteren klar nok ?

Mvh. Knut
 
Javisst, men det bør gjerne være et filter foran pumpeinntaket. Noen pumper takler grums bedre enn andre, men truben kan godt være igjen i kokekaret.
 
Med fare for å go off-topic (men du har jo allerede fått svar, og emnefeltet er åpent):
Hvorfor?
Altså, hvilke fordeler mener du den har kontra spiralkjøler?
 
Med fare for å go off-topic (men du har jo allerede fått svar, og emnefeltet er åpent):
Hvorfor?
Altså, hvilke fordeler mener du den har kontra spiralkjøler?
Sparer tid siden jeg pleier å la vørter stå i ro 1 time etter nedkjøling med spiral, før jeg overfører til gjæringskaret (for klarning / bunnfelling)
Enklere rengjøring ser jeg for meg.
Etter kok så kan jeg legge lokk på kjelen mens jeg kjøler / overfører til gjæringskar ( brygger ofte utendørs, og faren for uønskede innsekter eller andre ting som kan komme i vørteren etter at den er nedkjølt, og dermed redusere eventuell infeksjonsrisiko)
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Det går bra på den måten.Her bruker jeg en og kjører pumpe fra kok er over og går da inn i pumpa fra kokekjelen og så inn i kjøler og tilbake til kokekjele uten vann i ca 15m og så på men vann til vørter er nede på gjærtemp og vøter er veldig klar når jeg pumper over til gjærkar
 
Tilbake
Topp