Hjelp til innkjøp av konisk gjæringstank

Var litt bekymret for at humlen skulle sette seg fast i BF ventilen. Helt uten problemer. Vippet ventilen litt, og alt gled ned uten O2 opptak
03deec4f74694e2e091775af05bec642.jpg
 
Fylte to ganger. Ventet litt for å bygge opp overtrykk mellom hver gang for å skylle ut O2.
Litt usikker på hvor mye det tar da det også er plass i BF ventilen
 
Men hvordan bygger du opp overtrykk i seglasset for å få ut O2 uten at humlen ramler ned?
Støtter Miguel på enkelt/komplisert :)
Jeg har flere ‘endestykker’ til se-glasset. På bildet satt jeg bare på transport/lager beskyttelsen. En plasthette som ikke er tett. Kunne satt på ballock og purger glasset - for deretter å koble fra selve ballocken. Da blir det helt tett.
Men nå skal vi ikke ta helt av på første forsøk. Ser på denne metoden som svært O2 reduserende. Med ballock, blir det nær O2 fritt.
Poenget mitt er å gjøre alle de enkle tingene riktig, så slipper jeg kanskje unne alt det kompliserte :)
 
Var litt bekymret for at humlen skulle sette seg fast i BF ventilen. Helt uten problemer. Vippet ventilen litt, og alt gled ned uten O2 opptak
03deec4f74694e2e091775af05bec642.jpg

Hvordan gikk du frem mtp desinfisering her? Å legge hele greia i Star san vil vel gjøre at humlen kan klistre seg noe til glassveggene...
 
Rengjorde den godt. Deretter sprayet jeg på StarSan. Satt på 'transport-cap' (se bildet) som følger med slik at det fikk renne av seg. Satt den på tørr. Skal mye til for at humle tilfører bakterier. Dette er også halvt ut i gjæringen, så vørteren inneholder alkohol.
#ikkebekymret
 
Rengjorde den godt. Deretter sprayet jeg på StarSan. Satt på 'transport-cap' (se bildet) som følger med slik at det fikk renne av seg. Satt den på tørr. Skal mye til for at humle tilfører bakterier. Dette er også halvt ut i gjæringen, så vørteren inneholder alkohol.
#ikkebekymret

Det var vel i grunn min plan og, alternativt koke hele greia (jeg har et rustfritt rør), da tørker den jo fort også når den tas ut av kokende vann.
 
Jeg har nettopp startet med Unitank og har fått tak i denne:
. Forsøkte forsiktig med trykk på tanken og det gikk greit med 300 gram humle etter å ha ventet i en halvtimes tid. Dumping av gjær gikk svært greit rett forut. Så langt så dekker den to behov med en ganske praktisk løsning.
 
Jeg har nettopp startet med Unitank og har fått tak i denne...
Det virker komplisert i stedet for å fylle humle fra toppen...
Når jeg dumper gjær, har jeg overtrykk i tanken slik at den ikke suger O2. Gjæren jeg tar ut tar ingen skade av O2.
Den var pent laget, men jeg sitter med ‘over engineered’ i bakhode :)
 
Dette ble min løsning for oksygenfri tørrhumling. Hadde egentlig tenkt å benytte det t-stykket til noe annet, men fant ut at jeg kunne bruke det her. Liker dog bedre glassvarianten til @msevland. Problemet med min variant var at man ikke bør fylle humle høyere enn til t-leddet, og man ser ikke så lett om alt er forsvunnet ned i tanken. Måtte humle i tre (eller fire (?)) omganger (130 gram).

Hvor mye trykk vil et sånt glass tåle @msevland? Jeg er avhengig av at det tåler litt mtp flushing av humlen med CO2. Måtte også kjøre på med en del trykk for å få noe av humlen som hadde klumpet seg gjennom BF-ventilen.
c6e08b1454efa8fd244f773968602a64.jpg


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp