Speidel Braumeister 50L vs. Brewtools b80pro

franknh

Norbrygg-medlem
Hei,

Er i tvil om hvilken av disse maskinene som er det lureste kjøpet.

Hva er deres for og imot?

Frank
 
For meg er det viktig at bryggemaskinen tar lite plass og er enkel og rengjøre. Speidel oppfyller begge disse kravene for meg. I tillegg har maskina kjølemantel (Plus-varianten) i stedet for spiral eller motstrømskjøler som gjør den enda mer kompakt.
Ser for meg at Brewtools er en bedre maskin om du har god plass til å oppbevare den og ønsker mindre begrensninger mtp. maltmengde.
Jeg brygger stort sett øl under 7% så da funker speidel fint for meg.
 
Brewtools virker mer "Fremtidsrettet". Speidel har vel ikke akkurat vært helt krem på software og software-oppgraderinger. Mens Brewtools-folkene ser ut til å være litt mer frempå her, hvis det er av betydning. Hadde de bare laget en maltkurv som tar mer malt så ville det vel vært en innertier-maskin, synes fortsatt selv at det er litt puny maltkapasitet på de.
 
Har selv en Braumeister og er fornøyd med den. BrewTools har noen detaljer som er forbedringer sammenlignet med Braumeisteren:
  • Større kapasitet av maltrøret --> enklere er brygge sterke øl uten "juksing" med maltekstrakt, sukker osv.
  • Større kapasitet på varmeelementene --> raskere oppvarming
  • Ingen endring av skylleretning når maltrøret tas opp: i Braumeistereren pumpes vørteren nedenfra og opp; når maltrøret tas opp, endres skylleretningen og en del av partiklene som har blitt filtrert ut av vørteren løsner seg og havner i vørteren igjen. I Brewtools pumpes vørteren opp gjennom et rør i midten og vørteren flyter nedover gjennom maltrøret. Når maltrøret tas opp blir skylleretningen den samme.
Fordelen med Braumeisteren er nok at det står et etablert firma bak og at produktet videreutvikles fortløpende. Jeg kan godt leve med begrensnignene den har i forhold til BrewTools.
 
Brewtools utvikler fortsatt nytt tilbehør til maskinene. Jeg har fått litt teaser info, men har lovt å holde det for meg selv. Med tanke på at min B80 er en førsteversjon av et forbrukerprodukt er jeg strålende fornøyd. Etter sommeren kommer Brewtools til å åpne oppskriftsmodus og synk med Brewfather.
 
Brewtools utvikler fortsatt nytt tilbehør til maskinene. Jeg har fått litt teaser info, men har lovt å holde det for meg selv. Med tanke på at min B80 er en førsteversjon av et forbrukerprodukt er jeg strålende fornøyd. Etter sommeren kommer Brewtools til å åpne oppskriftsmodus og synk med Brewfather.
Ikke bare utvikler Brewtools nytt utstyr til stadighet - de minner oss forbrukere på at dette er opp til oss. At vi må komme med ønsker for å inspirere til utvikling.
Dette synes jeg er en fantastisk innstilling fra et nystartet selskap.
Ellers går det aldri lang tid på facebookgruppe eller direkte beskjed før Brewtools representant er inne og svarer på spørsmål, prøver å hjelpe generelt eller, i noen tilfeller, lover erstatning på flekken fordi noe er galt.. Imponerende..!
Jeg brygger, som @Steinar Huneide, på en såkalt Launch Edition Maskin, og er strålende fornøyd..!!
Braumeister kjenner jeg ikke til overhodet, men har merket meg en tråd som lever litt akkurat nå om dårlig WiFi..
- Tror uansett ikke at Speidel har litt Rolls Royce status helt uten grunn - sikkert en kjempemaskin..! :)
 
Jeg har også stusset litt på valget mellom disse to.
Jeg endte opp med Brewtools B80Pro, av flere grunner:
- Den er billigere enn Braumeister 50L Plus
- Har innebygget WiFi. Slipper å kjøpe en ekstra modul til 1500,- kroner.
- En venn av meg fortalte at den kjølekappen på 50L Plus, egentlig ikke funket så bra. Han måtte ha immersion-kjøler i tillegg.
- Lett å bytte deler, endre oppsettskonfigurasjonen osv.
- Kan brygge mindre batcher uten å måtte investere i kort maltrør til 1100,- kroner.
- Kan brygge større batcher enn Braumeisteren
- Kan justere hvor mange Ampere hver enkelt relay skal trekke
- Stadig nye oppdateringer av firmware
- Tri-clamps (need I say more?)
- Kan pumpe ferdig vørter over i gjæringskar. På Braumeister må du ha et eget rør til dette, ellers må du sette bryggemaskinen høyere enn gjæringskaret.
- Støtter Norsk næring
 
Billigere: ikke faen. Innen du har kjøpt alle kranene du trenger havner du langt over Speidel.
Stadige oppdateringer: Ja, selvsagt. Har ennå ikke klart å få på plass stegmesking eller noe annet fornuftig. Kun oppdateringer som skulle vært lansert ved utsendelse.
Tri-clamp: 34mm som ikke eksisterer noe annet sted slik at du blir nødt til å kjøpe alle delene hos Brewtools.
Større batcher: ja fem liter.
Lavere effektivitet grunnet gravitasjon og tett mesk.
Ikke mulighet for LODO hvis det er av interesse
Et meskerør som er ganske ubrukelig å løfte da håndtak detter av.
 
Billigere: ikke faen. Innen du har kjøpt alle kranene du trenger havner du langt over Speidel.
Stadige oppdateringer: Ja, selvsagt. Har ennå ikke klart å få på plass stegmesking eller noe annet fornuftig. Kun oppdateringer som skulle vært lansert ved utsendelse.
Tri-clamp: 34mm som ikke eksisterer noe annet sted slik at du blir nødt til å kjøpe alle delene hos Brewtools.
Større batcher: ja fem liter.
Lavere effektivitet grunnet gravitasjon og tett mesk.
Ikke mulighet for LODO hvis det er av interesse
Et meskerør som er ganske ubrukelig å løfte da håndtak detter av.

Braumeister 50L Plus: 24 000,-
WiFi-modul: 1500,-
Kort maltrør: 1100,-
Pumperør: 2000,-
Totalt: 28 600,-

B80Pro: 20 990,-
Anbefalt tilbehørspakke med ekstra klemmer, slanger, motstrømskjøler, fittings, ekstra 3-veis ventil osv: 6 750,-
Totalt: 27 740,-

Så, jo. Billigere.
Du kan selvsagt kjøpe enda mer tilbehør om du vil, eller kjøpe mindre utstyr til Braumeisteren.
Men til mitt bruk kommer jeg frem til en pris som er billigere her.
Så får tiden vise om det blir dyrere.
 
Man får også kjøpt 34mm Tri-clamps i Stainless Steel på AliExpress til $2.05 per stk, så jeg ser ikke helt den store kostnaden.
 
Billigere: ikke faen. Innen du har kjøpt alle kranene du trenger havner du langt over Speidel.
Stadige oppdateringer: Ja, selvsagt. Har ennå ikke klart å få på plass stegmesking eller noe annet fornuftig. Kun oppdateringer som skulle vært lansert ved utsendelse.
Tri-clamp: 34mm som ikke eksisterer noe annet sted slik at du blir nødt til å kjøpe alle delene hos Brewtools.
Større batcher: ja fem liter.
Lavere effektivitet grunnet gravitasjon og tett mesk.
Ikke mulighet for LODO hvis det er av interesse
Et meskerør som er ganske ubrukelig å løfte da håndtak detter av.

Du skjønner at det enn så lenge er kun to personer som driver Brewtools? Og at det er et relativt nystartet selskap? Tenk over at det kanskje tar litt lenger tid enn hos de store etablerte selskapene. Døgnet har bare 24 timer for disse karene også.

Tri-clamp poenget ditt, det er greit nok, men finnes som nevnt på aliexpress.

Firmwareoppdateringer kommer fortløpende som bugs dukker opp. Oppdateres nå via WiFi.

Oppskriftsmodus kommer så snart integrasjon mot Brewfather er ferdig, det var aldri lovt spesifikt tidspunkt for det ved produktlanseringen. Stegmesking er jo ingen problemer i det hele tatt, det er fort gjort i touchskjermen å endre temperatur og tider. Man kan også justere hvor mye strøm maskina trekker uten å restarte systemet. Til oppvarming mellom steg kan brukeren ta effekten ned til 10A maks og likevel kjøre auto uten å risikere å svi vørteren.

Større batcher; jeg vil si at 12-13 kg mot >20 kg maltkapasitet er temmelig stor forskjell.

Effektivitet? Jeg har temmelig god effektivitet, over 90% meskeeffektivitet flere ganger. Da med 12-14 kg malt. Rundt 80% meskeffektivitet er vanlig for meg med 14-17 kg malt. 17kg+ så ligger jeg på 70-75%.

De som sliter med tett mesk er nok for ivrige å sirkulere under meskingen. Jeg har ikke hatt problemer med dette.

Håndtaket er ikke sikret på innsiden nei, men det anbefales (hvis man ikke har talje,) når man løfter dette å bruke meskespaden eller ei annen stang som løfter på midten av håndtaket, da kan det ikke falle ut for det blir pressa innover.

LODO? Det er da vel bryggerens prosess som i største grad bestemmer LODO-tilnærmingen? Det er på ingen måte påkrevd å nærmest spyle vørteren under sirkulering eller skylling som demonstrasjonsvideoen viser, det er bare en demonstrasjon på hvordan muligheten kan være, ikke absolutt skal være.

Og så har B80 pro hele 6kW effekt mot Speidel sin 3,2kW effekt. Sikkert moro å koke opp 80 liter med 3,2kW.
 
Sist redigert:
Jeg har Speidel 20 og er fornøyd, men har bestemt meg for å bytte til Brewtools 40 i løpet av året.

Hvorfor?

- Synes jeg får dårlig kok på Speidelen
- Det er slik jeg har forstått det mer "trøkk" i Brewtools sin maskin, og slik sett så vil oppvarming av vann og ventetiden på kok reduseres
- Maltkapasiteten er liten på Speidel. Jeg sliter med å brygge sterkt øl, dersom jeg vil ha noe som ligner på et fult fat, uten å måtte styre med DME.
- Brewtools kommer med en kondensator i høst, som gjør at vi som brygger inne uten god ventilasjon kan brygge med god samvittighet

Jeg er i grunn godt fornøyd med Speidelen, men jeg synes Brewtools sin maskin virker enda råere, og mer fleksibel.

Som relativt fornøyd Speidelbruker så ville jeg sagt; gå for Brewtools.
 
Jeg har Speidel 20 og er fornøyd, men har bestemt meg for å bytte til Brewtools 40 i løpet av året.

Hvorfor?

- Synes jeg får dårlig kok på Speidelen
- Det er slik jeg har forstått det mer "trøkk" i Brewtools sin maskin, og slik sett så vil oppvarming av vann og ventetiden på kok reduseres
- Maltkapasiteten er liten på Speidel. Jeg sliter med å brygge sterkt øl, dersom jeg vil ha noe som ligner på et fult fat, uten å måtte styre med DME.
- Brewtools kommer med en kondensator i høst, som gjør at vi som brygger inne uten god ventilasjon kan brygge med god samvittighet

Jeg er i grunn godt fornøyd med Speidelen, men jeg synes Brewtools sin maskin virker enda råere, og mer fleksibel.

Som relativt fornøyd Speidelbruker så ville jeg sagt; gå for Brewtools.

Er i nøyaktig samme posisjon som deg og er helt enig i alt du skriver. For meg er whirlpool med pumpe en gevinst. Å måtte stå over vørteren å røre enten med drill eller med bryggeskjei på 80 grader funker ikke for meg. Føler vørteren er altfor eksponert.
 
For meg er whirlpool med pumpe en gevinst. Å måtte stå over vørteren å røre enten med drill eller med bryggeskjei på 80 grader funker ikke for meg. Føler vørteren er altfor eksponert.

Det er et poeng jeg glemte! Enig med deg der. Jeg testet forøvrig å starte Speidelpumpen da den passerte 85 grader under kjøling sist slik at den gikk under hopstand for god sirkulasjon. Spent om det har gitt bedre utbytte av humlen i WP, vs. det å røre litt med kjøleren en gang i blant.
 
Har både brewtools 80 og speidel 50. Men i de siste årene synest jeg speidel har begynt å henge etter i utvikling av produktene sine desverre.

Slik at speidel begynner å bli høyt priset hvis en sammenligner det som finnes der ute av brygge maskiner.
 
Noe annet som kan vurderes, er at Brewtools kommer etter hvert med flere produkter. Videre utvikling av kjelen og muligheter der, i tillegg til annet bryggerutstyr. Nylig har kokehatten blitt annonsert. Dampkondensator jobbes med. Det ryktes gjæringsutstyr. Gutta har ikke tenkt å bare lansere et par kjeler og så kalle det kveld, de skal komme med et helt produktspekter.
 
Tilbake
Topp