Bryggertabber

Tabbe? Tja, ihvertfall en tilsynelatende god ide som viste seg å være mindre god, eller i beste fall, lite gjennomtenkt.

Hadde før dagens brygging gått med tanker om å bruke et humlefilter på stikk motsatt måte av slik det er tiltenkt. Heiv humla rett i kjelen, for så å overføre vha hevert som sto på innsiden av nevnte filter. Kjempeidé tenkte jeg, men nei. Filteret fungerte som bare pokker, for bra rett å slett. Nivået på utsiden holdt ikke tritt med nivået på innsiden, og etter ca 10 liter var det «tomt»
Heverten sugde luft og panikken brer seg sakte gjennom kroppen. Hvordan løser vi dette?

Som det geniet jeg er, ble svaret på dette spørsmålet, vi flytter filteret til gjæringskaret og filtrerer på den siden. Resultatet ble, hold dere fast, Akkurat det samme. Tett filter, og trub å humlesaus velter over filteret og ned i gjæringskaret.

Løsningen ble å bruke enden på hevertslangen som en rørepinne for å prøve å holde litt flyt gjennom filteret før jeg til slutt innså resterende liter som tapt. Fikk det over på plastflasker. Forhåpentligvis vil noe av dette kunne brukes til karbonering.

Ble mye unødvendig knoting, håper bare at jeg går klar av infeksjon.

Neste gang skal jeg bruke filteret slik det er ment å brukes.

Gjorde du whirlpool?
 
Gjorde du whirlpool?

Nei, gjorde som jeg pleier. Kjøler ned og lar det sette seg en stund. Det var først å fremst tenkt som en proof of concept, og det funka jo. Neste gang jeg skal prøve noe sånt må det nok stå enda litt lengre, og jeg tror jeg kan tjene på litt mindre høydeforskjell mtp tappehastighet.
 
Holder å bruke meskespaden eller lignende og røre rundt til vørteren spinner godt i kjelen, så lar du det stå til bevegelsen har stoppet opp og la det gå litt tid til.

Det kan testes, tror det er litt tight med plass mellom kjøler og kjele, men skal vel få det til på et vis. Nedkjølingen går jo fortere også da. Jeg har litt aversjon mot å dille for mye med vørteren etter at nedkjølingen er startet (infeksjonsnoia), derfor pleier jeg som regel å unngå å putte for mye greier oppi der.
 
Det kan testes, tror det er litt tight med plass mellom kjøler og kjele, men skal vel få det til på et vis. Nedkjølingen går jo fortere også da. Jeg har litt aversjon mot å dille for mye med vørteren etter at nedkjølingen er startet (infeksjonsnoia), derfor pleier jeg som regel å unngå å putte for mye greier oppi der.
Bruker du dyppkjøler? Det gjør jeg.
Da gjør jeg som dette:
Under hele kokingen har jeg stort sett meskespaden (den er i metall) oppi vørteren.
Da kan jeg røre rundt humletilsetningene og annet. Så meskespaden er like ren som vørteren.
Kjøleren setter jeg oppi 15 minutter før kokeslutt. Da blir den og sterilisert i kokende vørter.

Så når jeg kjøler ned rører jeg forsiktig inni åpningen i midten av kjøleren med meskespaden. Det korter ned kjøretiden.
Når vørteren er kjølt ned så langt den skal, tar jeg kjøleren ut og setter den i varmtvannskjelen der jeg har latt returvannet fra kjølingen gå oppi.
SÅ tar jeg meskespaden og lager en malstrøm/whirlpool oppi den avkjølte vørteren. Tar ut meskespaden og setter lokk på kokekjelen.
Så får den stå helt i ro et sted mellom 30 minutter og en time, mens jeg vasker kjøler, meskekjele osv.

Så jeg har altså kjøleren ute av kokejelen på det tidspunktet jeg bruker meskespaden til å lage whirlpool.
Kanskje du kan ta noen tips fra hvordan jeg gjør det? Sikkert ikke alt som er likt og passer.
 
Bruker du dyppkjøler? Det gjør jeg.
Da gjør jeg som dette:
Under hele kokingen har jeg stort sett meskespaden (den er i metall) oppi vørteren.
Da kan jeg røre rundt humletilsetningene og annet. Så meskespaden er like ren som vørteren.
Kjøleren setter jeg oppi 15 minutter før kokeslutt. Da blir den og sterilisert i kokende vørter.

Så når jeg kjøler ned rører jeg forsiktig inni åpningen i midten av kjøleren med meskespaden. Det korter ned kjøretiden.
Når vørteren er kjølt ned så langt den skal, tar jeg kjøleren ut og setter den i varmtvannskjelen der jeg har latt returvannet fra kjølingen gå oppi.
SÅ tar jeg meskespaden og lager en malstrøm/whirlpool oppi den avkjølte vørteren. Tar ut meskespaden og setter lokk på kokekjelen.
Så får den stå helt i ro et sted mellom 30 minutter og en time, mens jeg vasker kjøler, meskekjele osv.

Så jeg har altså kjøleren ute av kokejelen på det tidspunktet jeg bruker meskespaden til å lage whirlpool.
Kanskje du kan ta noen tips fra hvordan jeg gjør det? Sikkert ikke alt som er likt og passer.

Mye bra her, kommer til å prøve det du nevner til slutt her. Er avhengig av å bruke dyppvarmer, så jeg får ikke kokt kjølern, og må desinfisere. Skal være mer tålmodig etter kjøling neste gang, da kan det være at det funker bedre, skal ihvertfall ha en plan b klar.
 
Senket nedi dyppkjøleren. Monterer først på inn-slangen, som har en Gardena Stop hurtigkobling på seg. Smarte meg sjekker ikke om det er trykk på slangen først. Så hva skjer?

Joda, det sekundet jeg kobler til inn-slangen, så fosser det ut vann fra ut-porten og ned på gulvet før jeg får sprunget inn i naborommet og skrudd av. I tillegg kjøler den vørteren såpass at det tar noen minutter å få den på kok igjen.

Hver gang tenker jeg: «Nå har jeg kontroll på hva som kan gå galt!»

Så feil kan man ta.
 
Joda, det sekundet jeg kobler til inn-slangen, så fosser det ut vann fra ut-porten og ned på gulvet før jeg får sprunget inn i naborommet og skrudd av...
f25ce0feecedbdb0e247c38e39e03d7f.jpg
 
Ikke akkurat bryggetabbe.
Men det var tydligvis en tabbe å ikke bære lønnesirup stouten min ned i kjellern før jeg dro bort.
Det var også en tabbe å låne bort leiligheten til noen jeg trodde jeg kjente som igjen leide ut til noen de tydligvis ikke kjente uten å spørre meg.
Da jeg kom hjem var alt borte. Også IPA'n som stod i kjøleskapet, samt en antikk trebue.
 
Ikke akkurat bryggetabbe.
Men det var tydligvis en tabbe å ikke bære lønnesirup stouten min ned i kjellern før jeg dro bort.
Det var også en tabbe å låne bort leiligheten til noen jeg trodde jeg kjente som igjen leide ut til noen de tydligvis ikke kjente uten å spørre meg.
Da jeg kom hjem var alt borte. Også IPA'n som stod i kjøleskapet, samt en antikk trebue.
Å. :(

Velkommen hjem...
 
Ikke akkurat bryggetabbe.
Men det var tydligvis en tabbe å ikke bære lønnesirup stouten min ned i kjellern før jeg dro bort.
Det var også en tabbe å låne bort leiligheten til noen jeg trodde jeg kjente som igjen leide ut til noen de tydligvis ikke kjente uten å spørre meg.
Da jeg kom hjem var alt borte. Også IPA'n som stod i kjøleskapet, samt en antikk trebue.
Bad people drink good beer..!? :eek:
 
Ihvertfall hvis det er gratis.
Det var også noen små flasker whisky som var borte, så de har tydligvis vært ute etter rus.
Alt jeg hadde av alkohol var borte.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp