første brygg

Satte mitt første brygg i dag. Og skulle være 1.045 men jeg fikk 1.041 etter endt koking.
fant ut jeg gjorde en megatabbe, klarte å koke vørteren med lokket på, er et hull på størrelsen med en m10 bolt på lokket. endte opp med 27 liter i gjærekaret, skulle ha 25, så rekner med det ikke har blitt kokt ut nokk. tror dere jeg vil få den annerkjente mais smaken alle snakker om?

beklager dårlig formuleringer, er i farta :p
 
Satte mitt første brygg i dag. Og skulle være 1.045 men jeg fikk 1.041 etter endt koking.
fant ut jeg gjorde en megatabbe, klarte å koke vørteren med lokket på, er et hull på størrelsen med en m10 bolt på lokket. endte opp med 27 liter i gjærekaret, skulle ha 25, så rekner med det ikke har blitt kokt ut nokk. tror dere jeg vil få den annerkjente mais smaken alle snakker om?

beklager dårlig formuleringer, er i farta :p
Mulig, men du kommer til å elske ditt første brygg uansett ;)
 
Satte mitt første brygg i dag. Og skulle være 1.045 men jeg fikk 1.041 etter endt koking.
fant ut jeg gjorde en megatabbe, klarte å koke vørteren med lokket på, er et hull på størrelsen med en m10 bolt på lokket. endte opp med 27 liter i gjærekaret, skulle ha 25, så rekner med det ikke har blitt kokt ut nokk. tror dere jeg vil få den annerkjente mais smaken alle snakker om?

beklager dårlig formuleringer, er i farta :p

I teorien skulle du få mye kokt mais, ja. Jeg vil tro at få her har prøvd det du har gjort der, så jeg håper du forteller oss hvordan dette gikk. Se på det som en innsats for vitenskapen:).

Blir det merkbart så konsentrer deg hardt om alle de andre smakene i ølet. De er der, de også:).
 
I teorien skulle du få mye kokt mais, ja. Jeg vil tro at få her har prøvd det du har gjort der, så jeg håper du forteller oss hvordan dette gikk. Se på det som en innsats for vitenskapen:).

Blir det merkbart så konsentrer deg hardt om alle de andre smakene i ølet. De er der, de også:).

Føler meg ganske dum i ettertid men det slo meg ikke en tanke engang der og da, så ikke så mye å få gjort med det. er et gammelt allgrainsett som var utgått på dato for 1 år siden. så har i utgangspunktet ikke så store forventninger, men drikkes skal det uansett :)
 
Føler meg ganske dum i ettertid men det slo meg ikke en tanke engang der og da, så ikke så mye å få gjort med det. er et gammelt allgrainsett som var utgått på dato for 1 år siden. så har i utgangspunktet ikke så store forventninger, men drikkes skal det uansett :)

Hvis det var ferdigkverna malt som har ligget et år over utløpsdato tror jeg ikke den tabben med lokket gjør så mye fra eller til, nei.

Men jeg blir jo ikke mindre nysgjerrig på resultatet nå:).
 
Hvis det var ferdigkverna malt som har ligget et år over utløpsdato tror jeg ikke den tabben med lokket gjør så mye fra eller til, nei.

Men jeg blir jo ikke mindre nysgjerrig på resultatet nå:).

Leste litt på div forum angående gammel kverna malt. Å det er så store uenigheter om gammel kverna malt kan brukes eller ikke, men jeg syns det var for dumt å kaste det. er jo lærdom uansett. Men er aller mest spent på om gjæren i de hele tatt våkner til liv.o_O
 
Leste litt på div forum angående gammel kverna malt. Å det er så store uenigheter om gammel kverna malt kan brukes eller ikke, men jeg syns det var for dumt å kaste det. er jo lærdom uansett. Men er aller mest spent på om gjæren i de hele tatt våkner til liv.o_O

"... er jo lærdom uansett." Helt enig.

Holdbarheten vil avhenge ganske mye av hvordan det har vært pakket og oppbevart, antar jeg. "Bør brukes innen tre måneder etter kverning" er hva jeg har hørt - men jeg kverner sjøl og har aldri hatt behov for å teste det.

Gjæren er tørrgjær, går jeg ut fra. Den skal tåle en del. Men hvis den har ligget et år i værelsestemperatur er den nok svekket. Har den ligget i kjøleskap, bør det ha gått bra. Hvordan er det med påstemplet holdbarhet på den?
 
"... er jo lærdom uansett." Helt enig.

Holdbarheten vil avhenge ganske mye av hvordan det har vært pakket og oppbevart, antar jeg. "Bør brukes innen tre måneder etter kverning" er hva jeg har hørt - men jeg kverner sjøl og har aldri hatt behov for å teste det.

Gjæren er tørrgjær, går jeg ut fra. Den skal tåle en del. Men hvis den har ligget et år i værelsestemperatur er den nok svekket. Har den ligget i kjøleskap, bør det ha gått bra. Hvordan er det med påstemplet holdbarhet på den?

Smakte på restmalten jeg ikke fikk ut av posen der og da, å syns det smakte normalt. både malten og tørrgjæren har vært lagra i kjelleren. blir sjeldent over 13 grader der, å blir ikke mindre en 6-7 grader på vinterstid. Blir spennende å ser om den våkner til liv.

Har hatt bryggeutstyret et år nå så var jo på tide å prøve det ut! syns det var kjempegøy :)
 
Det med ferdig kvernet malt og holdbarhetstid. Lukt på nykvernet malt, og lukt på kvernet malt som har stått en stund (etter at posen er luftet ut). Forskjellen er aroma og smak som ikke ender opp i ølet, fordi det er borte, slik jeg ser på det iallefall.
 
flasket ølet idag. fg viste 1.010 så det ble litt alkoholsvakt iforhold til oppskrift, smakte på det, kjente ingen usmaker eller ulumskheter, så bli spennende å se hvordan det utvikler seg. skal brygge en weissbier imorgen! :)

Flasker dere mest eller er det fat som er det store for tiden?
 
Flasket til jeg ble lei av det og gikk over til fat, men flasker litt enda. De fleste begynner vel å flaske og en god del går over til fat etter hvert, det haster ikke å gå rett på fat.

I begynnelsen er det kjempekjekt med flasker, en bygger opp et lager med flasker, koser seg med etiketter, ser på lageret og smiler. Hadde et kjølerom med en vegg av kasser når jeg bare flasket på det meste.

Tips med flasker er å skylle dem umiddelbart etter en har tømt oppi glasset så er de enkle å holde rene, samt få tak i plastkasser til dem, når du har rengjort flaskene sett dem opp ned i kassen for støv, bakterier og villgjær holdes under samme tyngdekraft loven som resten av oss og du slipper at de ender opp nede i flaskene på denne måten.

Vent med fat til du ser på flaskehaugen uten glede, du synes hele rengjøringen blir et ork, når folk gir tilbake flasker uten å ha spylt dem gidder du ikke å rengjør og pælmer flaskene, da er en rimelig klar for å gå over på fat som ikke er en billig overgang. For det holder ikke med et fat det blir noen av dem. Samt du ender opp med å flaske litt uansett.

Har akkurat nå 6 kasser (120) flasker som er det jeg ligger på med fat, noen tomme til enhver tid. For 19 liter fat gir som regel 6 flasker utenom, samt Imperial Stout, Juleøl samt annen øl som lagres lenge flasker jeg.
 
Selv holder vi oss kun til flasker, og kommer nok neppe til å gå over på fat. Gjennomløpstiden på flaskene er såpass høy uansett, da vi drikker litt selv og gir bort en del også (mot at vi får flaskene tilbake).

Tipset til Bård Fosse over her ang. rengjøring er supert. Selv skyller jeg alle flasker grundig med varmt vann med en gang etter bruk. Når de er tørre, setter jeg dem i pappkasser med lokket på. På flaskedagen vasker jeg på ny (kun med rent, varmt vann), desinfiserer med StarSan og flasker.

Men skal innrømme det er noe irriterende å få ølflasker tilbake som ble drukket for 2 uker siden, som fortsatt har 1 cm med bunnfall igjen :eek: Skjønner ikke helt hvordan folk tenker. Når jeg vil ha flaskene tilbake, så er det jo for å putte ny øl på...
 
Tilbake
Topp