Nitrogen gass

Måløy Glassmagasin, dvs på nett. Har veid de til å inneholde 8 gram, men så er jo ikke 8 gram så mye heller.
Ikke så falig nå, for har skaffet en 5 kg nitrogen flaske. Tenker å tappe over på Sodastream flaske og bruke den pga plassen i skapet.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Måløy Glassmagasin, dvs på nett. Har veid de til å inneholde 8 gram, men så er jo ikke 8 gram så mye heller.
Ikke så falig nå, for har skaffet en 5 kg nitrogen flaske. Tenker å tappe over på Sodastream flaske og bruke den pga plassen i skapet.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Sodastreamflasker er på ingen måte egnet eller godkjent for nitrogengass! Farlig!
 
Nitrogen har et trykk på 200bar ved 15 grader og Co2 har et trykk på 50bar. Hva sodastream flasken er beregnet for, vet jeg ikke. Men gass bør ikke fylles på andre flasker enn de som er beregnet for trykket til den aktuelle gassen
 
Nitrogen har et trykk på 200bar ved 15 grader og Co2 har et trykk på 50bar. Hva sodastream flasken er beregnet for, vet jeg ikke. Men gass bør ikke fylles på andre flasker enn de som er beregnet for trykket til den aktuelle gassen
Vet ikke hva sodastreamen er beregnet for, annet enn at det står stemplet 250 bar på halsen. Hvis man bruker et manometer for kontroll av trykket man har innpå sodaen, så må vel det være greit? F.eks. 50 bar max.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Hva gjør Guinnes på boksølet? Høres ut som at det tilsettes nitrogen når man åpner boksen
De drypper flytende nitrogen i boksen rett før den forsegles, også fordamper nitrogenet og gir det høye trykket. (Samme metode brukes forøvrig på brus i tynne PET-flasker for at flaskene skal bli hardere og kunne stables høyere). I Guinnessen (husk to s'er) er det en widget i boksen, en plastikkball med et bittelite hull. Når boksen boksen åpnes, reduseres trykket plutselig, og ølet i widget'en spruter ut gjennom hullet og blir til fint skum. Effekten er den samme som i restrictordisken i en stoutkran.
 
De drypper flytende nitrogen i boksen rett før den forsegles, også fordamper nitrogenet og gir det høye trykket. (Samme metode brukes forøvrig på brus i tynne PET-flasker for at flaskene skal bli hardere og kunne stables høyere). I Guinnessen (husk to s'er) er det en widget i boksen, en plastikkball med et bittelite hull. Når boksen boksen åpnes, reduseres trykket plutselig, og ølet i widget'en spruter ut gjennom hullet og blir til fint skum. Effekten er den samme som i restrictordisken i en stoutkran.
Ikke noe man kan gjøre som hjemmebrygger antar jeg
 
Ikke noe man kan gjøre som hjemmebrygger antar jeg
Vil anta at flytende nitrogen ikke er for hvermansen, men det vet jeg ikke mye om. Det er mulig å løse en del nitrogen i svært kaldt øl (ca 0 grader) med trykk rett under der sikkerhetsventilen i corneliusfat løses ut. Det kunne vært moro å teste å putte en Guinness-widget i en boks med nitrert øl. Men da trengs en can seamer, og det har jeg ikke tilgang på.
 
Vil anta at flytende nitrogen ikke er for hvermansen, men det vet jeg ikke mye om. Det er mulig å løse en del nitrogen i svært kaldt øl (ca 0 grader) med trykk rett under der sikkerhetsventilen i corneliusfat løses ut. Det kunne vært moro å teste å putte en Guinness-widget i en boks med nitrert øl. Men da trengs en can seamer, og det har jeg ikke tilgang på.
Har du tenkt noe mer på dette? Leter etter widgets på nettet nå, men vanskelig å finne noe for hjemmebryggere. I tillegg må man vel rote med flytende nitrogen for å få trykt opp widgeten?
 
Endte till slutt med en 5-kg nitrogen kjøpeflaske fra Yara og en regulator til denne. Er vel det tryggeste...

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
 
Har du tenkt noe mer på dette? Leter etter widgets på nettet nå, men vanskelig å finne noe for hjemmebryggere. I tillegg må man vel rote med flytende nitrogen for å få trykt opp widgeten?
Nei, prosjektene går i andre retninger enn can seamer. Men du har kanskje tilgang på? For å få én widget å teste med, kan du kjøpe en boks med Guinness. Det er ikke noe separat trykking av widgeten, den får trykket sitt fra omgivelsene i boksen. Idéen min er nitrering fra nitrogengassflaske. Det som kan være bøygen er hvis ølet mister for mye nitrogen før boksen er fylt og forseglet. Hvis ikke burde det funke.
 
Føler at effekten av nitrogen er sterkt overdrevet. Det løser seg ikke i ølet. Det blir brukt for å dytte lavt karbonert øl igjennom en restriktorplate for å få fint skum. Du kan faktisk gjøre det samme med CO2, argon etc. eller rett og slett trykkluft, men problemet er da at CO2 løses i ølet etterhvert og det blir overkarbonert. Det blir brukt for å øke trykket ut av ølslangen.

Det går fint å fylle nitrogen opp til 50 bar på sodastream, men det holder ikke lenge. CO2 har ett gasstrykk på 50 bar før det blir flytende. Nitrogen har svært mye høyere, derfor presser man mer gass inn i flasken så kunden slipper å komme inn hver dag for å fylle. Min gassflaske med mison 18 dekkgass har trykk opp mot 300 bar når den er full. Det er CO2 og argon dog. Kan sikkert brukes fint til å presse ut øl igjennom restriktor.
 
Føler at effekten av nitrogen er sterkt overdrevet. Det løser seg ikke i ølet. Det blir brukt for å dytte lavt karbonert øl igjennom en restriktorplate for å få fint skum. Du kan faktisk gjøre det samme med CO2, argon etc. eller rett og slett trykkluft, men problemet er da at CO2 løses i ølet etterhvert og det blir overkarbonert. Det blir brukt for å øke trykket ut av ølslangen.
Nitrogen har lav løselighet, og det er faktisk mulig å løse en del nitrogen i øl ved å bruke høyt trykk på lav temperatur. Men funksjonen er jo som du beskriver, og det var vel opprinnelig et forsøk på etterligning av håndpumping med sparkler. CO2 og luft er det dog åpenbare problemer med.
 
Nippon gases i Norge har næringsmiddel blandgass i forskjellige varianter. Kan du leve med 50/50 har de dem i 8 liter flasker. Må du ha 30/70 finnes den i minimum 20 liter flasker.
 
Tilbake
Topp