Tråden for dumme spørsmål.

brygger en pils, mest som en test av min nye styring (craftbeerpi).
Men blir veldig usikker ang tørrhumling av denne. Har i utgangpunkt satt 20g Polaris i skjema, men ønsker IKKE noen mint smak/aroma.
forslag?

Original Gravity: 1.044
Final Gravity: 1.007
IBU (Tinseth): 36
Color: 5.9 EBC

Mash
Temperature — 65 °C — 60 min
Mash Out — 75 °C — 10 min

Malts (4.5 kg)
3.5 kg (77.8%) — BestMalz Pilsen Malt — Grain — 3.5 EBC
1 kg (22.2%) — Wheat Flaked — Grain — 3.2 EBC


Hops (50 g)
10 g (21 IBU) — Polaris 18% — Boil — 60 min
10 g (10 IBU) — Polaris 18% — Boil — 15 min
10 g (4 IBU) — Polaris 18% — Boil — 5 min
20 g — Polaris 18% — Dry Hop — 3 days

Yeast
Fermentis W-34/70 Saflager Lager


Fermentation
Primary — 13 °C — 14 days
Primary — 14 °C — 1 days
Primary — 15 °C — 1 days
Primary — 19 °C — 1 days
Cold Crash — 5 °C — 7 days

Da ville jeg byttet humla hvis du ikke vil ha mint.
 
Har gått til innkjøp av mange (3x50 og 2x30) eikefat og lurer på en ting når det gjelder trutningsløsningen - hvor lang varighet kan jeg regne med, at den har? Vil jo slippe å lage ny til hvert fat...
 
Har gått til innkjøp av mange (3x50 og 2x30) eikefat og lurer på en ting når det gjelder trutningsløsningen - hvor lang varighet kan jeg regne med, at den har? Vil jo slippe å lage ny til hvert fat...
Fatene dine må stå med væske hele tiden mener jeg. Har du først trutnet dem, så må de ikke tørke. Og har du først brukt dem til øl eller annet, så må de også stå med en form for løsning i seg så det ikke skal bli mugg etc. Det er i hvert fall det jeg har hørt, og syndet mot, som gjør at jeg nå har et fat jeg sikkert kan kaste....
 
Fatene dine må stå med væske hele tiden mener jeg. Har du først trutnet dem, så må de ikke tørke. Og har du først brukt dem til øl eller annet, så må de også stå med en form for løsning i seg så det ikke skal bli mugg etc. Det er i hvert fall det jeg har hørt, og syndet mot, som gjør at jeg nå har et fat jeg sikkert kan kaste....
Mitt fat tørka godt etter å ha vært brukt til vin. Ser ut som det har gått fint. Det var godt svovla, da, så mikroorganismene hadde det nok ikke så bra.
 
Hageslanger er vel gjerne ikke næringsmiddelgodkjente, men det er vel ikke noe problem å benytte en hageslange av bra kvalitet til å fylle opp bryggevann med?... :D
 
Hageslanger er vel gjerne ikke næringsmiddelgodkjente, men det er vel ikke noe problem å benytte en hageslange av bra kvalitet til å fylle opp bryggevann med?... :D

Om du er bekymra så kan du bruke 12mm silikonslange på gardenakobling. Det gjorde jeg sist gang. Vær dog obs på de gardenakoblingene som stenger når de ikke et koblet til. Disse er smurt med fett fant jeg ut etter å ha varmet 35 liter vann til rett temp.
 
Stemmer i på Plantasjen. De har noen enkler og billige flasker. Jeg bruker en til starsan, for å skylle ut kran på gjæringskar etter å ha tatt ut SG-prøver
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp