Brewtools bryggemaskin

Hei alle. Leser poster der mange bruker lang tid på å skylle og oppnår veldig god effektivitet. Sjølv har eg så langt slitt med dårleg effektivitet, heilt ned i 65% på det verste. Kverner malt sjølv på 1,2 mm som anbefalt. Eg har før eg fekk B80 kun brygga BIAB, så har ingen erfaring med å skylle. Når eg brukar ekstern tank med skyllevatn er dette over på kun kort tid. Brukar pumpa på 50-60%. Er det slik at De som brukar lang tid på skyllinga også skyller vørter gjennom kornet ei tid? Eg har sett instruksjonsvideoen på brewtools.no, men denne er litt mangelfull. Kanskje det er nokon erfarne og knakande dyktige bryggarar som kunna laga ein grundig step - by - step video "for dummies" som meg sjølv? Ikkje alt ein får til med å vere sjølvlært. Vonar det er andre enn meg som føler at ein har litt å gå på med bryggeteknikkar på denne maskinen. På førehand takk for gode råd og hjelp! (har lagt samme innlegg i Facebookgruppa)

Min B40 er på vei i posten, og forhåpentligvis på plass i morgen :) Jeg er og litt nysgjerrig på beste praksis når det kommer til brygging på denne maskinen. Det er fint at det er en Facebook gruppe hvor det er mange flinke folk, men jeg savner litt liv her inne på Norbrygg, hvor folk skrev litt rundt sine erfaringer og metode for brygging på Brewtools. På Facebook finner man sikkert alt dette, men der drukner alt bare sammen i en stor gryte, og det er vanskelig å finne frem til det man er ute etter..
 
Når eg brukar ekstern tank med skyllevatn er dette over på kun kort tid. Brukar pumpa på 50-60%.
Kan høres ut som at skyllevannet reiser rett gjennom maltsenga via hullet som sirkulasjonsrøret etterlater seg når du løfter maltrøret helt opp. Jeg stapper nedpå en silikonslange på røret og heiser gradvis med talje.
 
Hei alle. Leser poster der mange bruker lang tid på å skylle og oppnår veldig god effektivitet. Sjølv har eg så langt slitt med dårleg effektivitet, heilt ned i 65% på det verste. Kverner malt sjølv på 1,2 mm som anbefalt. Eg har før eg fekk B80 kun brygga BIAB, så har ingen erfaring med å skylle. Når eg brukar ekstern tank med skyllevatn er dette over på kun kort tid. Brukar pumpa på 50-60%. Er det slik at De som brukar lang tid på skyllinga også skyller vørter gjennom kornet ei tid? Eg har sett instruksjonsvideoen på brewtools.no, men denne er litt mangelfull. Kanskje det er nokon erfarne og knakande dyktige bryggarar som kunna laga ein grundig step - by - step video "for dummies" som meg sjølv? Ikkje alt ein får til med å vere sjølvlært. Vonar det er andre enn meg som føler at ein har litt å gå på med bryggeteknikkar på denne maskinen. På førehand takk for gode råd og hjelp! (har lagt samme innlegg i Facebookgruppa)
Har opplevd dårlig effektivitet etter å ha skylt med den nye meskehatten og vannslange sjæl. Veldig irriterende. Skulle gjerne sett en video av hvordan det skal gjøres.
 
Jeg fikk den nye meskehatten her i forrige uke. Skal brygge i morgen. Men selv bruker jeg den bare til sirkulering over malten godt ut i meskeperioden og under oppvarming til utmesk og klarning av vørter. Skylling tar jeg en slange fra sirkulasjonsrøret på en BB60A som jeg bruker som vannvarmer, og pumper over maltsengen med den. Liker å ha god kontroll på sånt.
 
Kan det være en idé å røre litt i det øverste laget i maltsengen, etter man har heist opp maltkurven, men før man begynner å skylle? Jeg har alltid gjort det på Speidelen for å unngå at skyllevanne renner rett ned det hullet som den stangen etterlater seg.
 
Kan det være en idé å røre litt i det øverste laget i maltsengen, etter man har heist opp maltkurven, men før man begynner å skylle? Jeg har alltid gjort det på Speidelen for å unngå at skyllevanne renner rett ned det hullet som den stangen etterlater seg.
Det tror jeg er lurt ja, hvis man løfter rett opp i en bevegelse, og har sirkulert en stund for å nå utmesktemperatur.
 
@Steinar Huneide er det jeg som er gal, eller kommer motstrømkjøleren i ulike versjoner? :D Ser min er motsatt av den brukt i instruksjonsvideoen. Jeg har inntaket på venstreside av kjøleren på toppen, mens det er motsatt av instruksjonsvideoen. Ser mange på Facebookgruppen har den som meg, mens andre motsatt...

Utgjør det noen forskjell? Begge variantene er koblet opp på samme måte, med venstreside av kjøler koblet til nedre venstre utgang på maskinen. Det betyr at vørter går inn fra toppen på noen av kjølerene (som på min) og inn fra bunnen på den på videoen...
 
@Steinar Huneide er det jeg som er gal, eller kommer motstrømkjøleren i ulike versjoner? :D Ser min er motsatt av den brukt i instruksjonsvideoen. Jeg har inntaket på venstreside av kjøleren på toppen, mens det er motsatt av instruksjonsvideoen. Ser mange på Facebookgruppen har den som meg, mens andre motsatt...

Utgjør det noen forskjell? Begge variantene er koblet opp på samme måte, med venstreside av kjøler koblet til nedre venstre utgang på maskinen. Det betyr at vørter går inn fra toppen på noen av kjølerene (som på min) og inn fra bunnen på den på videoen...

Jeg har launch edition og den er anderledes enn den som selges nå. Det har også BT bekreftet at stemmer..
 
Jeg er så enig, det brukes veldig mye penger på å den delen av brygging som går ut på å vaske ut sukker fra kornet.
 
- og det er ingen grunn til å tro at han fyren der lager bedre øl med de kjelene der enn du gjorde med den gamle BIAB-kjelen:). Mer, selvfølgelig, men ikke bedre!
Hvem vet. Tror ikke noen kjøper bryggeutstyr for tett på kr. 90,000 uten å ha et snev av peiling på praksisen. Dette steget tas når bryggedagen skal forkortes og forenkles.
 
- og det er ingen grunn til å tro at han fyren der lager bedre øl med de kjelene der enn du gjorde med den gamle BIAB-kjelen:). Mer, selvfølgelig, men ikke bedre!
Ulempen med BIAB-kjelen var at den brukte mennesketermostat som var notorisk upålitelig. Det gjorde at det var vanskelig å gjenskape prosessen med særlig nøyaktighet.
 
I England hadde jeg en professor som snakket mye om 'hydrostatic unidigital analysis'. Vi studentene lot som vi forstod hva han mente. Vi skjønte i hvertfall såpass at det var knyttet til prosesser der man ikke trengte eller ikke kunne oppnå mer enn omtrentlighet. Til slutt var det likevel en student som dristet seg til å spørre hva begrepet betød. Professoren fuktet en finger i munnen og stakk den i været.
 
Jeg er så enig, det brukes veldig mye penger på å den delen av brygging som går ut på å vaske ut sukker fra kornet.
Ja, jo, for så vidt, men dette er ein tråd for Brewtools Bryggemaskin og ikkje eit diskusjonsfora for om det eine er betre enn det andre. Om nokon veljer det eine eller andre er likegyldig og ein kan sikkert brygge like godt øl på BIAB som B40 eller B80. Om ikkje eg tek feil er denne tråden for dei som har eller vurderer å skaffe seg bryggemaskin frå Brewtools og dele erfaringar og evt. utfordringar. Ikkje for å vere surmaga, men om dette ender opp med å bli ein "pappaen min er sterkare enn din" tråd melder eg meg ut...

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp