Tråden for dumme spørsmål.

Hei folkens, hva er en unaturlig lav fg for en pils?

Pitchet wlp800 fra 2-stegs starter i OG 43. (Skulle vært 47). Mesket på 65. Gjæret på 9,5 grader siden bryggedag snart 2 uker siden. Har vært trinnet opp til da-rast på 18 grader ila en liten uke (sg 16 ved start av da-rast) Mandag var den 8, nå nede på 6.

Sg prøvene lukter å smaker bra foreløpig.

Hvis den går lengre ned nå blinker det noen røde lamper for meg, hva mener dere?
 
Det var lavt. Har du gjæret under trykk, eller påsatt trykk ila gjøringsforløpet? Er det grumset i reagensrøret når du gjør målingen? Det vil isåfall heve hydrometeret til å gi falsk avlesning. Har ligget konstant på 1.010 og 1.011 på den gjæren. Lav FG kan i noen tilfeller tyde på infeksjon, men om den lukter og smaker greit nå så kan jo alt være ok.
 
Det var lavt. Har du gjæret under trykk, eller påsatt trykk ila gjøringsforløpet? Er det grumset i reagensrøret når du gjør målingen? Det vil isåfall heve hydrometeret til å gi falsk avlesning. Har ligget konstant på 1.010 og 1.011 på den gjæren. Lav FG kan i noen tilfeller tyde på infeksjon, men om den lukter og smaker greit nå så kan jo alt være ok.

Ingen trykkgjæring nei. Tok vare på prøven fra i går i kjøleskap. Har dekantert av grums og leser av igjen så snart den er blitt temperert.

Takk for tips!
 
Det var lavt. Har du gjæret under trykk, eller påsatt trykk ila gjøringsforløpet? Er det grumset i reagensrøret når du gjør målingen? Det vil isåfall heve hydrometeret til å gi falsk avlesning. Har ligget konstant på 1.010 og 1.011 på den gjæren. Lav FG kan i noen tilfeller tyde på infeksjon, men om den lukter og smaker greit nå så kan jo alt være ok.

Ser forøvrig ut som hydrometer måler det samme med og uten grums. Muligens noe lavere
 
Ser forøvrig ut som hydrometer måler det samme med og uten grums. Muligens noe lavere

Grums som er i suspensjon vil påvirke hydrometeret, men antakelig ikke mye, så vidt jeg forstår. Men det kommer jo an på mengden, også. Dessuten vil CO2-innholdet påvirke.

Skal du ha en nøyaktig måling, bør du filtrere prøven gjennom et kaffefilter. Det tar seg av både grums og CO2. (Men jeg har aldri giddet å gjøre det:). Jeg nøyer meg med å la prøven stå til eventuelt grums har bunnfelt seg. Da påvirker det ikke. Så får det heller være med gassen.)
 
Kan forøvrig legge til at jeg har fått høyere utgjæring på wlp800 enn det som er oppgitt (72-77, tror jeg) alle tre gangene jeg har brukt den. Sist gang fra 046 til 008, men denne gangen synes jeg det kryper litt lengre ned enn jeg er komf med. Hvis den holder seg på 006, satser jeg på flasking. Går den lengre ned blir det mat til dodraugen og innkjøp av nye gjæringskar. Hva tror dere om det?
 
Kan forøvrig legge til at jeg har fått høyere utgjæring på wlp800 enn det som er oppgitt (72-77, tror jeg) alle tre gangene jeg har brukt den. Sist gang fra 046 til 008, men denne gangen synes jeg det kryper litt lengre ned enn jeg er komf med. Hvis den holder seg på 006, satser jeg på flasking. Går den lengre ned blir det mat til dodraugen og innkjøp av nye gjæringskar. Hva tror dere om det?

Jeg har fått den utgjæringsgraden - mellom 80 og 82 prosent - på alt det undergjærede ølet jeg har brygget i vinter, og det har ikke vært noe galt med det. Den utgjæringsgraden Whitelabs oppgir ligger systematisk godt under det du faktisk vil få, så det er ikke noe å bry seg om om du får mer. Men går det ned til 1.006 hadde jeg begynt å lure. Da ligger du på 87%, og det er for mye.
 
Jeg har fått den utgjæringsgraden - mellom 80 og 82 prosent - på alt det undergjærede ølet jeg har brygget i vinter, og det har ikke vært noe galt med det. Den utgjæringsgraden Whitelabs oppgir ligger systematisk godt under det du faktisk vil få, så det er ikke noe å bry seg om om du får mer. Men går det ned til 1.006 hadde jeg begynt å lure. Da ligger du på 87%, og det er for mye.

Det er så langt den har gått til nå. Om den stopper der, kan jeg flaske da?
 
Skal snart tørrhumle for første gang. Har forstått at tørrhumling handler om kontakttid med vørter. Oppskriften nevner at man skal tørrhumle etter det har gått 7 dager fra gjæringsstart, og flaske etter 14 dager. Tolker det som at humlen skal ha 7 dagers kontakttid med vørteren.

Hva gjør man hvis man har tørrhumlet i 7 dager, men gjæring enda pågår (FG ikke har stabilisert seg)? Man burde vel aldri flaske noe som fortsatt gjærer?
 
Det er så langt den har gått til nå. Om den stopper der, kan jeg flaske da?
Du hadde jo en lav OG, så det var ikke allverden med ugjærbart sukker. Var mesketemperaturen lav også? Men 1006 med WLP800 er mistenkelig lavt – du bør nok holde et øye med den. Tsjekkiske pilsnere ligger typisk på 1012-1016. Blir fort litt snerpete med høy bitterhet og god utgjæring (om du brygget etter typeriktighet).
 
Ja, for all del. Det ville jeg i alle fall gjort - og regnet med at det kanskje måtte helles ut. Det er jo bare én måte å finne ut av dette på:).

Da lar jeg det stå litt ekstra lenge på 18 grader som det står på nå. Flasker som planlagt. Da kan jeg jo la en flaske stå varmt etter karbonering å se om fg synker lengre ned i flasken enn det den stoppet på.
 
Du hadde jo en lav OG, så det var ikke allverden med ugjærbart sukker. Var mesketemperaturen lav også? Men 1006 med WLP800 er mistenkelig lavt – du bør nok holde et øye med den. Tsjekkiske pilsnere ligger typisk på 1012-1016.

Mesket på 65, innser nå at first runnings ble stående ganske lenge ila de to skyllerundene jeg kjørte (batch) og når tempen sank ble jo det som var av ikke gjærbart sukker muligens konvertert til gjærbart.
Takker for hjelp så langt
 
Skal snart tørrhumle for første gang. Har forstått at tørrhumling handler om kontakttid med vørter. Oppskriften nevner at man skal tørrhumle etter det har gått 7 dager fra gjæringsstart, og flaske etter 14 dager. Tolker det som at humlen skal ha 7 dagers kontakttid med vørteren.

Hva gjør man hvis man har tørrhumlet i 7 dager, men gjæring enda pågår (FG ikke har stabilisert seg)? Man burde vel aldri flaske noe som fortsatt gjærer?

Nei, det har du rett i. Sørg for å ta prøver mot slutten, så du kan være sikker på at du har nådd FG når du flasker.

Det er jo egentlig umulig å si på forhånd når du skal flaske. Det er ikke usannsynlig at 14 dager vil stemme, men det kan du ikke vite. Det avhenger av hvor mye og frisk gjær du har hatt, og forholdene under gjæringen. Har gjæringen gått litt treigt, kan du kanskje regne med at det trengs noen dager mer.

7 dager er egentlig mer kontaktid for humla enn nødvendig. Etter det siste jeg har hørt, er antakelig to-tre dager alt som trengs. Og så er det mange meninger om hvor lenge som for lenge.
 
Skal snart tørrhumle for første gang. Har forstått at tørrhumling handler om kontakttid med vørter. Oppskriften nevner at man skal tørrhumle etter det har gått 7 dager fra gjæringsstart, og flaske etter 14 dager. Tolker det som at humlen skal ha 7 dagers kontakttid med vørteren.

Hva gjør man hvis man har tørrhumlet i 7 dager, men gjæring enda pågår (FG ikke har stabilisert seg)? Man burde vel aldri flaske noe som fortsatt gjærer?
Hvis du ikke brygger NEIPA (som har sine egne regler), kan du gjerne vente med tørrhumling til f.eks. dag 12. Det er ingen grunn til at humla skal være i kontakt med vørteren i en uke. Etter et par dager vil alt som skal trekkes ut være trukket ut. Det finnes god dokumentasjon på at noen av oljene forringes ved for lang kontakttid.
 
Prøvde å søke men fant ikke noe, eller jeg fant mye, men ikke det jeg er ute ettero_O

Jeg har ett 12l fat og ett 19l fat koblet til samme trykk, med en manifold. Men nå har ølet stått 2 uker og jeg syns 12l virker til å ha høyere karbonering enn 19l, er dette vanlig? Ganske sikker på at ølet fra 12l kommer litt hurtigere i glasset også, 12l er først i sløyfa om det er av betydning.
 
Jeg har satt en "Knuser'n" Imerial Stout, denne hadde en OG på ca 1.098. Jeg tilsatte 5 pakker rehydrert US05 gjær (skulle være 4 i følge oppskriften).Stått til gjærering på 18° nå i 6dg.
Jeg dobbelmesket på 65°, dvs første meskerunde på 65°, så gjorde jeg en liten tabbe da jeg hadde skyllevannet på 78°/6L, dette oppdaget jeg da jeg så tempen på mesken var rundt 72° for starten av mesk nr 2. Greide å kjøle dette ned til 65° relativt kjapt men kanskje ikke kjapt nok.

Nå har denne stoppet helt opp med en SG 1.042, har vært der i et par dager.
Hva er trikset da for å få litt lavere SG, oppskriften sier ca FG 1,024
1 - Tilsette mer gjær
2 - Tilsette ca 200 til 300g spraymalt + mer gjær
3 - "Riste" liv i gjæringsdunken
Forslag mottas med takk.
 
Sist redigert:
Jeg har satt en "Knuser'n" Imerial Stout, denne hadde en OG på ca 1.098. Jeg tilsatte 5 pakker rehydrert US05 gjær (skulle være 4 i følge oppskriften).Stått til gjærering på 18° nå i 6dg.
Jeg dobbelmesket på 65°, dvs første meskerunde på 65°, så gjorde jeg en liten tabbe da jeg hadde skyllevannet på 78°/6L, dette oppdaget jeg da jeg så tempen på mesken var rundt 72° for starten av mesk nr 2. Greide å kjøle dette ned til 65° relativt kjapt men kanskje ikke kjapt nok.

Nå har denne stoppet helt opp med en SG 1.042, har vært der i et par dager.
Hva er trikset da for å få litt lavere SG, oppskriften sier ca FG 1,024
1 - Tilsette mer gjær
2 - Tilsette ca 200 til 300g spraymalt + mer gjær
3 - "Riste" liv i gjæringsdunken
Forslag mottas med takk.
1042 målt med hydrometer?
 
Prøvde å søke men fant ikke noe, eller jeg fant mye, men ikke det jeg er ute ettero_O

Jeg har ett 12l fat og ett 19l fat koblet til samme trykk, med en manifold. Men nå har ølet stått 2 uker og jeg syns 12l virker til å ha høyere karbonering enn 19l, er dette vanlig? Ganske sikker på at ølet fra 12l kommer litt hurtigere i glasset også, 12l er først i sløyfa om det er av betydning.
Nei, fatene burde ha samme karbonering om du bare har brukt tabelltrykk. Volumet har ingen betydning, men det er mulig at det største fatet ikke er 100 % mettet med CO2 enda.
 
Tilbake
Topp