Nybegynnerfeil ved måling av FG

Og da blir konklusjonen ... ?

"Aerating your wort may solve some fermentation problems, but remember that if you’re pitching a fresh, healthy yeast culture of the optimal size, aeration is usually not essential and may even be undesirable in certain cases." (Oxygen's Role in the Fermentation of Beer | MoreBeer , siste avsnitt.)

Og det er omtrent det samme som det Fermentis sier om tørrgjæren sin. Gjæren bruker oksygen til å syntetisere de stoffene den trenger for å bygge en sterk og elastisk cellemembran (steroler og lipider). Men hvis den gjæren vi bruker, har fått rik tilgang til oksygen i en starter, trenger den ikke ytterligere tilførsel av oksygen.

Det er teorien, og egne erfaringer gir meg grunn til å tro at den er riktig. (Jeg satte en NEIPA i går som ikke fikk noe særlig oksygen, men gjæren var fra en starter jeg hadde gjetet omhyggelig, og som var ferdig og plassert i kjøleskap kvelden før. Gjæringa var i gang etter 3 timer.)

Forskjellen på tørrgjær og fersk gjær er at tørrgjæren er mye mer stabil. Ferskgjær vil svekkes over tid. Så påstanden din stemmer bare dersom vi snakker om helt fersk ferskgjær.

Selvfølgelig har tørrgjær også begrenset levetid, og den påvirkes av lagringsforhold, den også. Så du kan ikke ta en hvilken som helst pose tørrgjær og gå ut fra at den inneholder gjær som er i toppform.

@Oygras Du trenger ikke gjøre noe mer enn det du har gjort for å sikre nok oksygen. Jeg tror ikke det egentlig er noe behov for å gjøre det du har gjort, engang. Om du bruker en gjær som er litt sliten, og virkelig trenger oksygen, er det uansett ikke mulig å få tilført "nok" - 8-12 ppm - uten å bruke rein oksygen. Den metoden du beskriver, gir maks 4 ppm. Risting kan teoretisk gi 8 ppm, men det er ikke realistisk. (Kilde: John Palmers How to Brew, s.96-98.)

Men det kan virke som om noe har gått galt. Mulige forklaringer kan være at gjærposen har vært skadet, at den har vært for gammel og/eller har vært oppbevart feil, eller at du har rehydrert i for varmt vann eller gjort andre feil i den prosessen. Veldig lav temperatur under gjæringen vil også gi treig gjæring - men det er vel neppe tilfelle?
Konklusjonen er den at, dersom du bygger opp gjærkulturen i en starter (med lufttilgang) til «det optimum size» så er det nok gjærceller der til å gjøre resten anaerobe uten lufttilgang i gjæringskaret. Og det gjelder både for fersk og tørr gjær. Pitcher du uten starter bør vørteren luftes for å utvikle kulturen. Også det gjelder både fersk og tørr gjær.
 
Konklusjonen er den at, dersom du bygger opp gjærkulturen i en starter (med lufttilgang) til «det optimum size» så er det nok gjærceller der til å gjøre resten anaerobe uten lufttilgang i gjæringskaret. Og det gjelder både for fersk og tørr gjær. Pitcher du uten starter bør vørteren luftes for å utvikle kulturen. Også det gjelder både fersk og tørr gjær.

Da er vi enige når det gjelder den ferske gjæren.

Jeg setter nesten alltid en starter når jeg bruker tørrgjær - ganske enkelt for å få nok gjær. (Det dreier seg gjerne om w-34/70) Men jeg stoler på det Fermentis sier om at tørrgjæren deres ikke trenger beluftning fordi den er bygget opp optimalt før den tørkes. 05 slenger jeg rett i dunken - dvs. jeg strør den varsom utover overflaten og lar den stå et kvarter, og så rister jeg litt, for å få blandet gjæren godt med vørteren. Det fungerer utmerket. Da gidder jeg gjerne ikke sette en starter, fordi jeg regner at 1 pose egentlig er nok til 25 liter.
 
Kalenderen viser 12 dagers karbonering uten eksplosiv aktivitet i badekaret, og i dag klarte jeg ikke utsette prøvesmakingen lengre.. Det er jo tross alt tirsdag! I frykt for "håndgranat" bar jeg flasken til kjøleskapet i et håndkle hvor den fikk seg en times tid til kjøling før jeg ytterst varsomt poppet korken. En kort og fin tsjjst-lyd og den lette, fine tåken i flaskehalsen! Akkurat den mengden kullsyre jeg ønsket, og fin smak på ølet! :beermug:

Kan dermed rapportere at den antatte krisen endte opp uten særlig mye dramatikk. Ble veldig ivrig på smakingen, så flasken gikk ned på et par minutter. Lett til sinns kan jeg derfor også konstatere at ølet må ha vært ferdig utgjæret :rolleyes: Kan ikke forstå annet enn at alt for høy FG må skyldes dårlig blanding av sukkerlaken i ølet. Målingen har blitt gjort i bunn av karet hvor konsentrasjonen av tilsatt sukker dermed må ha vært ganske stor! Forventer selvsagt varierende mengde kullsyre i flaskene, men når ingen flasker har eksplodert til nå kan jeg vel senke skuldrene litt :)

Alt i alt, her har jeg lært mye til neste gang!
 
Sist redigert:
Hva! Her har vi levd oss inn i mulige katastrofescenario og delt dem med deg og alle på forumet. Og så kan du ikke rapportere en eneste skikkelig smell? Jeg føler meg snytt!
 
Jeg også for å være helt ærlig! Føler man må ha en nær døden opplevelse med flaskebomber for å kalle seg hjemmebrygger..
 
Jeg også for å være helt ærlig! Føler man må ha en nær døden opplevelse med flaskebomber for å kalle seg hjemmebrygger..

Jeg slutter meg til @msevland . Alt håp er ennå ikke ute - og dermed er det også sagt at du ikke bør omgås disse flaskene på en skjødesløs måte.

Jeg har gjort det der, og flaskene fordelte seg vakkert over hele skalen; noen var perfekt karbonert, noen var temmelig flate - og noen gikk til himmels. Nå kan du nok kjenne deg relativt trygg, for etter 12 dager skjer det neppe noe mer. Likevel; jeg ville satt dem kjølig nå, og helst i kjøleskap. Og som sagt; siden du ikke veit hvilke som har fått mye og hvilke som har fått lite sukker, så må alle flaskene behandles like forsikig.

Jeg kjente meg forøvrig mer som en sabla dum hjemmebrygger enn som blot og bart hjemmebrygger da det begynte å smelle, og det gikk opp for meg hva det var som smalt:p.
 
Riktig.

Og bare for å understreke at sammenligningen er gyldig: Folk har opplevd at skarpe glasskår har stått fast i taket. Holder du flaska i hånda når det smeller, kan et sånt glasskår både kutte ei halspulsåre og ta et øye.
Isåfall er det kanskje ikke så farlig med det øyet.
 
standard_1_rustning-2.png
 
Jeg har gjort det der, og flaskene fordelte seg vakkert over hele skalen; noen var perfekt karbonert, noen var temmelig flate - og noen gikk til himmels. Nå kan du nok kjenne deg relativt trygg, for etter 12 dager skjer det neppe noe mer. Likevel; jeg ville satt dem kjølig nå, og helst i kjøleskap. Og som sagt; siden du ikke veit hvilke som har fått mye og hvilke som har fått lite sukker, så må alle flaskene behandles like forsikig.

Snart tre uker nå uten smell. For å gi flaskene en ekstra sjangs å lette på trykket tok jeg halvparten av flaskene med meg og kjørte til fjells i helgen. Rimelig sikker på at jeg har med med et par av de første flaskene jeg fylte som dermed har vært mest utsatt. Var selvfølgelig skeptisk til både bilristing og trykkforskjellen mellom havnivå hvor jeg korket flaskene og 840 meters høyde på hytten, så jeg pakket esken med flasker godt inn. Har nok likevel blitt en del risting og klirring i grusbakkene opp til hytten, så når ikke dette har vært nok til å døpe bagasjerommet med øl, så bør det være safe!
Merker meg alle kommentarer om forsiktighet her og tar til meg gode råd og inspirasjon til hms vennlig drikkedrakt! Skal passe litt ekstra på hovedpulsårer i nærmeste fremtid :)
 
Føkk, får bare gi blodpris da. Hva er level 3 i bryggeverden forresten?

Aner ikke, men mente level 3 i spillet, som er høyeste level på en soldat. Men kanskje i bryggerverdenen det er når du har nok kunnskap og erfaringer til å ikke bekymre deg lengre? Litt Zen, på en måte, bare uten meditasjonen?
 
Aner ikke, men mente level 3 i spillet, som er høyeste level på en soldat. Men kanskje i bryggerverdenen det er når du har nok kunnskap og erfaringer til å ikke bekymre deg lengre?
Da er nok hjelmkammen verdt å betale for..
 
Snart tre uker nå uten smell. For å gi flaskene en ekstra sjangs å lette på trykket tok jeg halvparten av flaskene med meg og kjørte til fjells i helgen. Rimelig sikker på at jeg har med med et par av de første flaskene jeg fylte som dermed har vært mest utsatt. Var selvfølgelig skeptisk til både bilristing og trykkforskjellen mellom havnivå hvor jeg korket flaskene og 840 meters høyde på hytten, så jeg pakket esken med flasker godt inn. Har nok likevel blitt en del risting og klirring i grusbakkene opp til hytten, så når ikke dette har vært nok til å døpe bagasjerommet med øl, så bør det være safe!
Merker meg alle kommentarer om forsiktighet her og tar til meg gode råd og inspirasjon til hms vennlig drikkedrakt! Skal passe litt ekstra på hovedpulsårer i nærmeste fremtid :)

Du kan nok ta av deg rustningen nå:).
 
Tilbake
Topp