Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har ett 12l fat og ett 19l fat koblet til samme trykk, med en manifold. Men nå har ølet stått 2 uker og jeg syns 12l virker til å ha høyere karbonering enn 19l, er dette vanlig? Ganske sikker på at ølet fra 12l kommer litt hurtigere i glasset også, 12l er først i sløyfa om det er av betydning.
Dersom du har et 12L fat og et 19L fat, har de samme overflate mellom øl og gass. Karbonering handler om likevekt. Opptaket i 19L er derfor mindre per liter øl enn i 12L fatet.
Siden du ikke forteller om temperatur eller trykk, er det sansynlig at 12L er ferdig karbonert, mens 19L trenger litt mer tid. Dette kan du påvirke med både temperatur og trykk... eller du kan bare vente litt :)
Når det gjelder tapping, kan det ha med forskjellig karbonering og gjøre. Karbonert øl, og underkarbonert øl vil bevege seg forskjellig i røret.
Siden begge står tilkoblet samme gass, vil selve gassen bevege seg nær identisk mellom fatene. Det er ikke noen treghet i disse rørene mht co2, så avstanden har trolig ingenting å si.
Lengden på øl-tapperøret, hvordan røret ligger i kjøleskapet (nær fryseelementet), og selve tappekran er mer sansynlige faktorer. Personlig tror jeg dette vil jevne seg ut når begge fatene er likt karbonert :)
Det er uansett ingen grunn til bekymring...
 
Satte et fat med hylleblomstsaft på trykk for over en uke sia. Av reint praktiske årsaker står den på samme trykk som lagerølet mitt, som blir ganske så fint karbonert, om jeg må si det selv, men safta synes ikke å få særlig kullsyre. Jeg hadde trodd det skulle bli brus, men det har så langt ikke skjedd. Noen som har noen tanker om det? Den er ganske sterk, så sterk at den bør blandes opp 50/50 med vann for å bli best mulig, så det kan være tettheten i væska påvirker, men jeg veit ikke nok om det til å engang gjette godt.
 
Satte et fat med hylleblomstsaft på trykk for over en uke sia. Av reint praktiske årsaker står den på samme trykk som lagerølet mitt, som blir ganske så fint karbonert, om jeg må si det selv, men safta synes ikke å få særlig kullsyre. Jeg hadde trodd det skulle bli brus, men det har så langt ikke skjedd. Noen som har noen tanker om det? Den er ganske sterk, så sterk at den bør blandes opp 50/50 med vann for å bli best mulig, så det kan være tettheten i væska påvirker, men jeg veit ikke nok om det til å engang gjette godt.
Skjer det samme med meg med ingefærtøyseøl, som er ettersøta med mykje sukker. Men det kjem til slutt :)
 
Det stemmer,med hydrometer.
Ville forsøkt dette i rekkefølge.
1. Få gjæren opp i suspensjon igjen. Den kan ha flokkulert tidlig. Omstikking eller å røre opp litt gjær med en desinfisert bryggeskje.
2. Tilsett aktiv kveik fra et mariaue (starter).
3. Tilsett en karboneringsgjær, vil ta seg av alt gjenverende enkle sukkerarter.
4. Tilsett amylase og så ettersøt med laktose sukker.
 
Kanskje et dumt spørsmål, men er det mulig å bruke et Wortometer i hvilket som helst system? Eller er det avhengig av Grainfather sin kontrollmodul?
Ser for meg den hadde vært helt genial å sette inn i loopen etter en motstrømskjøler.
 
Kanskje et dumt spørsmål, men er det mulig å bruke et Wortometer i hvilket som helst system? Eller er det avhengig av Grainfather sin kontrollmodul?
Ser for meg den hadde vært helt genial å sette inn i loopen etter en motstrømskjøler.

Det er bare en sylinder med ekstra hull til termometer/probe, så du kan stikke hva du vil ned i det hullet. Vanskelig sak å vaske da du ikke kommer til med fingre. Et T-ledd med nippler og termometer fra ali/ebay er billigere, og lettere å se at det er rent innvendig da du kan ta det fra hverandre.
 
Det høres jo enkelt og greit ut. Men antar det er kun Grainfather som har et termometer som passer spot on, eller kan det være andre som passer?
GF bruker ganske vanlig probe. Du finner de på nett. Men se editen min i forrige innlegg, så slipper du å tenke på om det kan lekke ut eller ei.
 
Et T-ledd med nippler og termometer fra ali/ebay er billigere, og lettere å se at det er rent innvendig da du kan ta det fra hverandre.
Jeg er ny her, og ivrig etter å lære, så her må jeg be om å bli lært. Ser for meg T-leddet, men ikke hvilke nipler jeg måtte hatt, og hvilket termometer som ville passet?
 
Jeg er ny her, og ivrig etter å lære, så her må jeg be om å bli lært. Ser for meg T-leddet, men ikke hvilke nipler jeg måtte hatt, og hvilket termometer som ville passet?

Her har du eksempel på ferdig greie som jeg mente, du trenger bare en "barb" /nippel til.

Du kan gjøre litt mer research, og finn helst et termometer som bare er celsius for bedre oppløsning enn ett med F og C.

US $14.15 5% OFF|In line Thermometer Monitor, Brew Plate Chiller Monitor, 1/2

Du finner også med hurtigkolinger, men i lengden ville jeg droppet hurtigkoblinger av "MoreBrew" typen da de samler dritt i pakningene.
 
Dette med skylling forvirrer meg litt, og er usikker på om jeg gjør det best mulig med mitt oppsett. Brygger på en Netthandelen 30L Automatisk bryggemaskin, som har maltrør med silbunn i bunn og topp. Ved innmesk rører jeg godt i malten for å sørge for at alt er bløtlagt, før jeg monterer den øvre silbunnen og starter sirkulering (som skjer automatisk via pumpe). Etter mesking (med kontinuerlig sirkulasjon), heves temperaturen til 78 grader for utmesk, og holder den der i 10 minutter.

Frem til nå har jeg så hevet maltrøret, latt det renne helt av seg, for så å helle over vann som holder 78 grader over toppen av maltrøret. Heller over 1-2 liter av gangen, og lar dette dryppe av seg. Skylleprosessen tar som regel ca. 15-25 minutter. Når jeg har nådd ønsket kokevolum, fjerner jeg maltrøret.

Har det noe for seg å (i tillegg til å skylle med ekstra vann) å skylle med vørteren som allerede befinner seg i karet? Kan dette skylle ut enda mer sukker, eller kan man risikere det motsatte (at sukker som er i vørteren "klistrer" seg til malten igjen?
 
Har det noe for seg å (i tillegg til å skylle med ekstra vann) å skylle med vørteren som allerede befinner seg i karet? Kan dette skylle ut enda mer sukker, eller kan man risikere det motsatte (at sukker som er i vørteren "klistrer" seg til malten igjen?
Nei. Du ønsker at skyllevannet skal blande seg med restsukkeret og ta det med seg i avrenningen ut av mesken. Å tilføre søt vørter blir veldig kontraproduktivt.
 
Nei. Du ønsker at skyllevannet skal blande seg med restsukkeret og ta det med seg i avrenningen ut av mesken. Å tilføre søt vørter blir veldig kontraproduktivt.
Takk for svar, da skal jeg ikke starte med dette heller.

Men virker skylleprosessen jeg beskriver over som OK? Har hatt en følelse av at jeg gjør noe "galt", men klarer ikke å finne ut hva det skal være.
 
Tilbake
Topp