Fuktredusering for lagring av malt

Sikkert et dumt spørsmål som er svart på 100 ganger før, men jeg finner ikke noe akkurat nå i farta. Jeg har en kjellerbod, som er stort sett husets eneste sted som er aktuelt å lagre malt. Der er svalt og fint. Ulempen er at der er noe fuktig (altså ikke fuktig som i vått men til tider litt høy luftfuktighet).

Jeg tenker å løse dette med å lagre maltet i en SmartStore boks av noe størrelse (stor nok til at jeg kan ha alt jeg vil ha på lager i den). Men, en fuktsluker av et slag inne i boksen sammen med maltet for å holde atmosfæren i boksen høvelig tørr er sikkert en fordel. har noen en ide til noe som kunne være passende? Jeg er jo da avhengig av noe som ikke lukter og kan sette smak på maltet.
 
Jeg kjøpte en gang et par kilo silikasand for å teste det på å tørke urter. Blå sand når den er tørr, blir rosa når våt. En neve av dette i en tett men ikke luft-tett pose vil gjøre nytten. Når den endrer farge må den bakes i ovnen igjen.
Fant ikke dette igjen noe sted nå, du får lete litt.
 
Jeg kjøpte en gang et par kilo silikasand for å teste det på å tørke urter. Blå sand når den er tørr, blir rosa når våt. En neve av dette i en tett men ikke luft-tett pose vil gjøre nytten. Når den endrer farge må den bakes i ovnen igjen.
Fant ikke dette igjen noe sted nå, du får lete litt.
Er det sånn omtrent det samme som sånn silicagel som følger med i alt fra joggesko til dynamitt?
 
Fuktsluker

Hva med noe sånt? Drar til seg mye vann i campingvognen under vinterlagring hvertfall
Virker på noenlunde samme måte, men bruker kalsiumklorid. Erfaringsmessig blir fuktig kalsiumklorid ganske sausete greier.

Ville forsøkt å få tak i en passe mengde silikagel/sand, som både holder seg tørr etter fuktopptak og kan gjenvinnes i det uendelige.
 
Virker på noenlunde samme måte, men bruker kalsiumklorid. Erfaringsmessig blir fuktig kalsiumklorid ganske sausete greier.

Ville forsøkt å få tak i en passe mengde silikagel/sand, som både holder seg tørr etter fuktopptak og kan gjenvinnes i det uendelige.
Jeg finner ikke noe informasjon om at silicagel kan gjenvinnes. Finner også info om at den blå (Ali) *kan* være giftig, så den tror jeg at jeg holder meg unna. Men, altså... hvordan gjenbruke "oppbrukt" gel?

edit: jeg leste litt mer og fant ut at den kan varmes og gjenbrukes. :)
 
Du får også kjøpt silicagel uten kobolt: https://elcon-broker.no/produkter/preservering/silica_gel/
Den har indikator som går fra oransje til smaragdgrønn.
Du tørker ut brukt silicagel på 110-120 grader, og kan gjenbruke den nærmet uendelig. Problemet blir at du må ha helt tette beholdere, for å holde et tørt klima i boksen. Det vil nok fungere, men regenerering av silicagel avhenger av boksens tetthet, og hvor ofte den åpnes/holdes åpen.
Jeg vil heller anbefale en avfukter . Den sørger for å holde fuktigheten under et nivå hvor muggproblem kan oppstå, som jo også er bra for boden din.
Jeg lagrer maltet mitt i kjelleren, og på sommeren setter jeg i gang en avfukter for å holde luftfuktigheten nede. Det fungerer helt utmerket, og jeg har ikke problem med muggvekst på maltet, eller andre steder:)
 
Du får også kjøpt silicagel uten kobolt: https://elcon-broker.no/produkter/preservering/silica_gel/
Den har indikator som går fra oransje til smaragdgrønn.
Du tørker ut brukt silicagel på 110-120 grader, og kan gjenbruke den nærmet uendelig. Problemet blir at du må ha helt tette beholdere, for å holde et tørt klima i boksen. Det vil nok fungere, men regenerering av silicagel avhenger av boksens tetthet, og hvor ofte den åpnes/holdes åpen.
Jeg vil heller anbefale en avfukter . Den sørger for å holde fuktigheten under et nivå hvor muggproblem kan oppstå, som jo også er bra for boden din.
Jeg lagrer maltet mitt i kjelleren, og på sommeren setter jeg i gang en avfukter for å holde luftfuktigheten nede. Det fungerer helt utmerket, og jeg har ikke problem med muggvekst på maltet, eller andre steder:)
Jeg er ikke så bekymret for mugg. Jeg har avfukter som (til dels) blir brukt i boden. Jeg tenker mer på at maltet sannsynligvis har det bedre i en tørrere atmosfære, som man vil oppnå i en rimelig tett boks som holder "kjellerlukt" ute, og samtidig har et eller annet remedie som spiser det lille av fukt som måtte kunne snike seg inn i boksen, og dermed holder luftfuktigheten inne i boksen mer "stabilt lav" enn det som er praktisk mulig i boden. Men takk likevel :)
 
Om du klarer å holde en luftfuktighet på rundt 50 %, så har du gode lagringsforhold. Kjellerlukt, som oppstår på grunn av muggvekst, trenger normalt sett høy luftfuktighet på over 70 %.
Skal du bruke silicagel i en boks med malt, så må du også sørge for at det er mulig for luften å sirkulere i boksen. Enten må silicagelen ligge på toppen av malten, eller på annet vis være eksponert for luft. Arealet av overflaten er det viktige for å fungere optimalt.
 
Virker på noenlunde samme måte, men bruker kalsiumklorid. Erfaringsmessig blir fuktig kalsiumklorid ganske sausete greier.

Har aldri opplevd noe annet enn at posene til Biltema blir harde. De kommer jo dessuten med en plastbeholder som tar opp eventuelt søl.
 
Disse omtalte små fuktslukerene fra biltema/clas/europris avgir heller ikke lukt eller smak til maltet? De er jo et høvelig greit alternativ så lenge de står rett vei så eventuell gugge av middel og fukt ikke renner ut av beholderen.
 
Jeg kjøpte meg en vakuum pakker, legger spraymalt posen i den suger ut luften og forsegler helt supert og ikke kostet det for mye heller. Gjør samme med humleposer jeg åpner før jeg fryser dem ned.

I mine øyne et must for brygging du får en slik maskin for ca. 1000 kroner og en rull med "poser" som du klipper til i din størrelse som varer leeeenge koster ca en 150 lapp. Bonus er du kan pakke malt, lage egne ferskgjær poser og hva har vi med maskinen (nei ikke kjør vakuum i vann, forsegle posene bare) funker helt suverent.
 
Jeg kjøpte meg en vakuum pakker, legger spraymalt posen i den suger ut luften og forsegler helt supert og ikke kostet det for mye heller. Gjør samme med humleposer jeg åpner før jeg fryser dem ned.

I mine øyne et must for brygging du får en slik maskin for ca. 1000 kroner og en rull med "poser" som du klipper til i din størrelse som varer leeeenge koster ca en 150 lapp. Bonus er du kan pakke malt, lage egne ferskgjær poser og hva har vi med maskinen (nei ikke kjør vakuum i vann, forsegle posene bare) funker helt suverent.

Jeg har allerede vakuumpakkemaskin. :) nå var det maltkorn og ikke spraymalt som var tingen i dette tilfellet... Å vakuumpakke 20 kg malt blir litt i drøyeste laget :p

Bruk en SmartStore Dry-kasse, så begrenser du også inntrengning av fukt. Kommer i flere størrelser.

Det var et veldig godt forslag! Visste ikke at de fantes i en "tettere" utgave enn de vanlige. Takker så meget :)
 
Til malt bruker jeg lufttette tønner som jeg kjøper her Tilbehør til fat & Beholdere - Kjøp fra Witre de er godkjent til næringsmiddel, er 100% tette og kommer i massevis av størrelser. Før pakking sjekker jeg luftfuktighet, er den høyere enn ønsket trør jeg tønne og malt nedi en terrassekasse sammen med lufttørker kjøpt på Jula og får fuktigheten ned i ca 20% tømmer maltet oppi og forsegler med lokket.
For mindre batcher vakuum pakker jeg, null problem og ha ferdige oppskrifter på rundt 5kg vakuum pakket klar til bruk. Det er hva jeg er happy med men det finnes helt garantert massevis av andre metoder som er suverene også.

Her er de jeg bruker som kommer i massevis av størrelser Tønner med stor åpning og kan forsegles

De er utrolig gode å bruke som gjæringskar også BTW
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp