Hjelp til mini-trellis

Må få ut fingeren og få bygget dette mini-trellis-oppsettet mitt ila året. Det blir ikke før til neste år det blir tatt i bruk, men iom at jeg alltid er altfor sent ute med sånne prosjekter så tenker jeg å få bygget det nå i år.

Sånn ser et ut idag, neglisjert mao.
1.jpg

Tanken er å grave opp gresset mellom de flekkene, og ha en rekke med humle hele veien fra høyre til venstre som dere ser i bildet. Tenker det er nok rhizomer å klippe av den til høyre, i fjor sommer så var det bare en 30cm lang rhizom som ble plantet ned. Da ser jeg for meg tre stenger, i ytterpunktene samt en stang i midten, snor som går over de tre fra side til side, og så snorer rett ned så humla har noe å klartre på.

Men, hvordan få til disse stengene? Jeg klarer jo ikke banke en 4-5m høy stang ned i bakken, og det hadde vært kjekt å kunne ta ned etter sesongen. Så det jeg ser for meg er å banke ned tre sylindere i bakken, og så stappe noen lange stenger/pinner/påler oppi disse. Men what to use? Jeg har googlet en del nå og det stopper opp ved stengene, har maxbo/byggmax etc i nærheten, de må forsåvidt ikke være av treverk. Som sylindere tenker jeg egentlig at et hvilket som helst rør vil fungere, så lenge dim stemmer overens med det som skal nedi røret/sylinderen.

Hvis noen har andre tips til hvordan bygge dette så mottas de med takk. Men jeg vil gjerne kunne ta de ned og stue bort stengene ila vinteren, ikke bare legge de ned uten å kunne ta de bort.
 
Du kan jo bruke slike jordanker som du enten slår eller skrur nedi, dei er tilpassa til konstruksjonsvirke i forskjellig dimensjonar :)
 
Du kan jo bruke slike jordanker som du enten slår eller skrur nedi, dei er tilpassa til konstruksjonsvirke i forskjellig dimensjonar :)

Har vært innom den tanken. Du tenker å lage et slags kryss i bunn, og jordanker på alle utstikkerne? Det har jeg iallefall tenkt på, men det virket så mye lettere med å stappe en stang ned i en sylinder med tanke på montering og footprint.
 
Har vært innom den tanken. Du tenker å lage et slags kryss i bunn, og jordanker på alle utstikkerne? Det har jeg iallefall tenkt på, men det virket så mye lettere med å stappe en stang ned i en sylinder med tanke på montering og footprint.
Kan du ikke bare slå ned et alurør av passende dimensjoner, sånn som man gjør til parasoller og sånt?
 
Da må jeg gjøre det hver sesong, og hvordan får jeg slått ned et alurør som er 4-5m høyt?
Du slår nedi et rør med stor nok dim til en stokk som du setter ned.
Utenom sesong tar du ut stokken og setter i en plugg slik at ikke røret fylles med jord og drit.
Da kan du også endre lengden på stokken som settes nedi dersom du vil ha det høyere ellers lavere.
 
Du slår nedi et rør med stor nok dim til en stokk som du setter ned.
Utenom sesong tar du ut stokken og setter i en plugg slik at ikke røret fylles med jord og drit.
Da kan du også endre lengden på stokken som settes nedi dersom du vil ha det høyere ellers lavere.

Hehe. Dette var jo det jeg skisserte som ønskelig i åpningsinnlegget. Problemet er hvor finner jeg disse stokkene/pinnene? Det kan jo bare være en 30mm pinne av whatever materiale. Men lengden.. har sett på gjerdestolper men deerjo bare 1750mm.
 
Du drar ut i skauen og finner unge rogn eller ask.

Og det råtner ikke bort over noen år, eller er saggy? Og så må det jo stemme med rørene jeg banker ned. Det må da finnes «pinner» av noe slag som er lange nok som jeg vil bruke? Skjøting er uaktuelt.
 
Kva med vanlige impregnerte lekter? 36x36 eller 48x48 f.eks ?

Joda, tenkt det og. Men hvordan får jeg det inn og ut av jorden enkelt? Tenkte jo først å lage en base til de. Med braketter på hver sin side, hvor jeg kan fjerne bolten for sesongen og stue de vekk. Men alt med å ha et rør i bakken og rund form på «pinnene» virker bare så mye enklere enn andre ting.
 
Og det råtner ikke bort over noen år, eller er saggy? Og så må det jo stemme med rørene jeg banker ned. Det må da finnes «pinner» av noe slag som er lange nok som jeg vil bruke? Skjøting er uaktuelt.
Se etter bambus. Finnes av og til på hagesenter. Lett, sterkt og fleksibelt.
 
Se etter bambus. Finnes av og til på hagesenter. Lett, sterkt og fleksibelt.

Høh! Artig. Takk, det skal jeg sjekke ut.
Men samtidig. Jeg kan umulig være den eneste som har tenkt pinne-i-rør tanken? Men finner lite her på norbrygg. Utenlandske videoer/ howto er med stenger jeg ikke klarer å google meg frem til på norsk i nærområdet.
 
Jeg ville slått ned 3 sånne (100x100mm):

Jordanker


Og så skrudd sammen to stk 2" x 4" til stolper.
Hvis det skal være 4-5 meter høyt må det være litt dimensjon på det.
 
Jeg ville slått ned 3 sånne (100x100mm):

Jordanker


Og så skrudd sammen to stk 2" x 4" til stolper.
Hvis det skal være 4-5 meter høyt må det være litt dimensjon på det.

Der tror jeg vi er inne på noe! Disse har jeg ikke sett. Så man banker disse ned i bakken, og de tar imot en plankebit med riktige dimensjoner. Dette lukter bra. Er jo ikke så mye vekt som skal på dedapla.ta holder seg mye oppe selv.
 
Ja, bare å banke dem ned, og håpe at en ikke treffer noen store steiner ;)
Jeg ville vurdert å stive av på toppen med en tverrgående 2x4 på hver side også, det blir jo høyt dette. Minuset er at da blir det vanskeligere å ta ned på høsten.
Du ser jo hvor stabilt det blir når du setter det opp, kanskje det blir solid nok.
 
Tilbake
Topp