Bryggertabber

€%÷^#=/:$= Glemte strømbryteren på under mesking. Mesket på 70grader. Jaja, en fail ale

Du kommer antakelig til å bli overrasket over hvor liten forskjell det gjør:).

Gjorde forresten en liten tabbe i samme gate sjøl i dag: Prøvde meg på kjøling med varmtvann. Det gikk treigt:p.

Oppdaga det heldigvis ganske kjapt, men tilsetninga på 0 fikk litt mer varme enn den skulle hatt. Jaja.
 
Ja, og selv om kjelen står på 70, er det ikke 70 i mesken. Det tar lang tid før hele mesken er varmet opp til det uten sirkulasjon. Hvis 70 var temperaturen for innmesk var det vel 64-65 da i mesken. Så varmes den gradvis opp. Ikke sikkert at det har noe å bety i det hele tatt faktisk.
 
Ja, og selv om kjelen står på 70, er det ikke 70 i mesken. Det tar lang tid før hele mesken er varmet opp til det uten sirkulasjon. Hvis 70 var temperaturen for innmesk var det vel 64-65 da i mesken. Så varmes den gradvis opp. Ikke sikkert at det har noe å bety i det hele tatt faktisk.
Målte desverre temp i mesken til 70. I morgen er en ny og bedre dag. Kølsch og Saison på programmet. Vi offrer til alle hedenske guder i kveld slik at alt går bra.
 
Dagens tabbe er av de pinlige. Skulle tappe opp en NEIPA, men tappet i stedet opp en Vestkyst som var langt fra ferdig. Oppdaget det etter at jeg hadde overført til tappekar, men heldigvis før jeg hadde fått tilsatt karboneringsvørteren. Så jeg tappet bare ølet tlbake i gjæringskaret.

Vestkysten hadde senket farten i gjærlåsen kraftig sjøl om den bare var nede på 1.038 (fra 1.066). Nå ser den ut til å ha tatt seg opp igjen. Jeg er rimelig spent på hvordan dette har gått. Kanskje var en dose oksygen akkurat hva den trengte:confused:?

Om noen lurer på hvordan det var mulig å gjøre dette, så er forklaringen at det gikk litt fort i svingene i dag - og at NEIPA'en, som sto ved siden av, fremdeles hadde litt plopping i gjærlåsen - mens Vestkysten altså hadde litt lite.
 
Dagens tabbe er av de pinlige. Skulle tappe opp en NEIPA, men tappet i stedet opp en Vestkyst som var langt fra ferdig. Oppdaget det etter at jeg hadde overført til tappekar, men heldigvis før jeg hadde fått tilsatt karboneringsvørteren. Så jeg tappet bare ølet tlbake i gjæringskaret.

Vestkysten hadde senket farten i gjærlåsen kraftig sjøl om den bare var nede på 1.038 (fra 1.066). Nå ser den ut til å ha tatt seg opp igjen. Jeg er rimelig spent på hvordan dette har gått. Kanskje var en dose oksygen akkurat hva den trengte:confused:?

Om noen lurer på hvordan det var mulig å gjøre dette, så er forklaringen at det gikk litt fort i svingene i dag - og at NEIPA'en, som sto ved siden av, fremdeles hadde litt plopping i gjærlåsen - mens Vestkysten altså hadde litt lite.
Føler du tar en for laget. Et virkelig nyttig eksperiment.
 
Dagens tabbe er av de pinlige. Skulle tappe opp en NEIPA, men tappet i stedet opp en Vestkyst som var langt fra ferdig. Oppdaget det etter at jeg hadde overført til tappekar, men heldigvis før jeg hadde fått tilsatt karboneringsvørteren. Så jeg tappet bare ølet tlbake i gjæringskaret.

Vestkysten hadde senket farten i gjærlåsen kraftig sjøl om den bare var nede på 1.038 (fra 1.066). Nå ser den ut til å ha tatt seg opp igjen. Jeg er rimelig spent på hvordan dette har gått. Kanskje var en dose oksygen akkurat hva den trengte:confused:?

Om noen lurer på hvordan det var mulig å gjøre dette, så er forklaringen at det gikk litt fort i svingene i dag - og at NEIPA'en, som sto ved siden av, fremdeles hadde litt plopping i gjærlåsen - mens Vestkysten altså hadde litt lite.
Gjorde det samme med to hefe'r for to år siden eller noe. Tok den som var på høyden av svovelproduskjon, i steden for den som var ferdig. (da fatet jeg de) I to dager tror jeg at jeg var det mest kompakte gasskraftverket verden noensinne har sett.. Dama dro hjem (før vi bodde sammen) fordi jeg feis helt sykt mye.
 
Føler du tar en for laget. Et virkelig nyttig eksperiment.

Ja, jeg kjente litt på det. Dette er faktisk noe jeg har vært opptatt av å finne mer ut av, men da i forbindelse med startere. Nå er jeg ganske spent på hvordan dette ølet blir. Det hadde i hvert fall ikke noen usmaker før jeg tilførte oksygenet.

Jeg har hørt om bryggerier som tilsetter oksygen flere ganger i løpet av gjæringen når det brygges skikkelig sterkt øl, og jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal gjøre så mye skade nå, ved såpass høy SG som 1.038.
 
Den festekanten på de bøttene er ganske tynn, så noen runder med av og på med lokket på de så er de like tette i kanten som en sil.
 
Første forsøk med ny bryggemaskin resulterte i noen feil
1. Innmesk 75 grader som jeg regnet med datt til 69 grader som det skulle, men jeg var dum og satt den slik i 10 minutter, ble feil der
2. Med hurtigkobling på utgangskran til pumpe som kan kobles over på skyllevann syntes jeg det måtte være topp og koble fort over og pumpe inn vannet. Det ble feil først da jeg selvsagt hadde glemt å lukke krana til bryggemaskinen og fikk glohett mesk over nevene og gulvet, fikk stoppet dette men det var ikke gøy å klisse rundt til det ble ferdig, alt hang fast i alt på gulvet liksom
3. Endte opp med å tømme skyllevann som vanlig, fikk besøk mens jeg holdt på og bare fylte i som en annen idiot så det ble en del liter for mye
4. istedenfor å koke ned til startvolum og starte klokken kjørte jeg bare på så tralala OG 1.040 som var en del under forventet, det blir en hmm spennende mild sak når den er ferdig.
5. Fikk Inkbird 308 wifi og dummet meg ut på oppsettet slik at varmen gikk på 0,3 grader under og kulden 2 grader over (trodde det var motsatt), ingen krise da jeg startet brygget lavt men det kunne blitt usmak om jeg startet høyt.

I ren forbannelse vasket jeg alt og satt et til brygg samme dag, en Sommer Ale som ble akkurat som den skulle på OG og alt så greit ut, så håper det gjorde utslaget, står og bobler nå begge to i gjæringsskapet så får vi se.
Har vertfall lært og notert ned nå så jeg ikke dummer meg ut slik en gang til på samme måte.

Lærer mest av feil tror jeg så aldri så galt det ikke er godt for noe
 
@Bård Fosse Hvilken bryggemaskin har du skaffet deg?

Jeg kjøpte nettopp en Coobra CB3 til småbrygg på opptil 25 liter som jeg synes er helt super til formålet. Min store blir for mye for mange brygg, så da slo jeg til på denne til det formålet. Liker at den resirkulerer under kok (anti burn) gjennom tappekrana for det gjør den helt steril og fjerner den risikoen. Den fungerer jo helt supert så langt, men jeg skal kjøre 10+ brygg før jeg skriver en review på den. Har kun kjørt to så langt, det første som du kunne se var ikke akkurat en suksess men gav læring, og det var kun meg og mine feil ikke maskinen.
 
  • Tette bazooka-filteret umiddelbart ved tappestart til gjæringskar. Trolig pga. mye bunnfall. Ble en akutt hurtigdesinfisering av høyre arm for å rense den slik at jeg fikk tappet.
  • Få StarSan i øyet under nevnte hurtigdesinfisering
  • Knekke hydrometer under desinfisering. OG er helt ukjent. Blir et spennende øl.
Siterer meg selv, men hvis noen er interesserte så ble var alle disse tabbene fra samme brygg, og det ble et meget godt øl:) Tsjekkisk Pilsner med cirka. 4.8-5.5% ABV (grunnet ukjent OG).

Ikke at jeg anbefaler å putte hånda nedi kjølt vørter... men det funka heldigvis.
 
Tilbake
Topp