Birger Eriksen-dagen

Flasket min Birger på 1030, men tok av 4 liter vørter og tilsatte litt Saison blend fra the mad fermentis. Etter 14 dager klukker det enda i gjærlåsen. Tror nok at den vil jobbe seg ned mot 1000 :eek:.
IMG_20190517_221124702-picsay.jpg
 
Lenge siden jeg testet dette fatet, men i kveld hadde jeg lyst på en (1) sterkøl. Det ble derfor et glass med min Erik Birgersen (oppskriften her)
HerreMinJesus, eller...
Den lukter og smaker ‘Even more Jesus’
Mulig jeg må endre navn til: ‘Jesus, even more Erik Birgersen’
Ble mye bruk av herrens navn, men det var det jaggu verd.
Siden sist har den ‘satt’ seg. Tjukk og sakteflytende, uten å bli for viskøs. Masse, masse, masse smak av vanilje, sjokolade, kaffe og kakao. Selv med små slurker, varmer den hele veien ned... hele veien der altså :)
Ingen fusel eller smak av alkohol, selv med sine 10%+
Jeg kommer helt til å slutte med 0,33 glass for denne. Det tar rett og slett for lang tid og nyte seg gjennom så mye.
Den er av kategorien øl hvor du lengter etter et snitt, men aldri to snitt ...
I min første post ser du bilde av gjæring helt utav kontroll. Med stålkone på over 50L, kan jeg lett styre 30L av denne neste gang. Denne skal brygges på nytt.
87f1d9d735842f1cbc4c055d2d6d6954.jpg
 
Sist redigert:
Har ikke rørt mine torpedoer på lenge, men satt en flaske i kjøleskapet i går (de står ellers "kjellerkaldt"). Spent på den nå.
 
Jeg gikk på samme blemme i år som i fjor. Tom keg kort etter brygging. Det var vel da jeg virkelig bestemte meg for å bygge om slik at jeg kan brygge dobbelt så stort. Jeg tenker alltid at "Det er jo bare brygge en ny en", ikke tilregnelig i øyeblikket altså.. Det burde egentlig være en straff for å drikke dette ølet for tidlig.. Men heisann, det finnes jo allerede en helt passende straff for dette. Man ender opp med langt mindre øl når det begynner å bli kremgodt. 9mnd, da begynner det å bli skikkelig skikkelig bra, hos meg iallefall. Selv om fjorårets med annen humle og kort koketid var helt mongofin etter to uker så, jah.. Brygge en gang i uka da?
 
Min torpedo hadde tydelig bitterhetsbitt. Tykt øl som brukte litt tid på å samle skummet på toppen. Fyldig. Ølet smakte fruktig, med en lett sødme. Vi snakker lakris, rosiner, tørket fiken. Vinøs tendens.
 
Litt of topic. Leste åpningsposten min igjen (jeg liker å forandre den noen ganger i året for litt dynamikk for de som har lest den før), samt litt kjedsomhet. Nuvel. Anderssens Torpedo. De hadde prøveskutt over 200 ganger? Kan dette stemme? Prøveskyte over to hundre ganger? Det høres vanvittig dyrt ut? De skal visst ha vært 40 år gamle, så da skal de ha prøveskutt fem i året. Kanskje legitimt? Eller kan de ha prøveskutt uten å ha "brukt opp" selve torpedoen? Type uten sprengstoff og så hentet torpedoen igjen og klargjort den på ny?
 
Sist redigert:
Jeg har lest denne tråden fra start til slutt, og jeg skal definitvt prøve meg på dette i april 2020. Man kommer jo til å gå ned som Blücher, men det skal i hvert fall ikke stå på innsats. Må bare få brygget på meg selvtilliten først..
 
Jeg har lest denne tråden fra start til slutt, og jeg skal definitvt prøve meg på dette i april 2020. Man kommer jo til å gå ned som Blücher, men det skal i hvert fall ikke stå på innsats. Må bare få brygget på meg selvtilliten først..

Neida, du ser på det feil vei. Etter å ha beregnet nok så står du der som Obersten selv når du har satt det til gjæring.Nybegynnerfeilene er beregning av effektivitet, og mengden gjær som trengs.
 
Nybegynnerfeilene er beregning av effektivitet, og mengden gjær som trengs.
Ja, det tror jeg nok.
For jeg er så grønn som det går an, med kun to brygg bak meg (hvorav begge var med mer erfarne bryggere), så trenger tiden frem til påske neste år på å få dette med beregninger på plass. For merker at når erfarne bryggere må være ‘på’, så legger det et visst press. Men skal bli morro, og noe må det jo bli.
 
Ja, det tror jeg nok.
For jeg er så grønn som det går an, med kun to brygg bak meg (hvorav begge var med mer erfarne bryggere), så trenger tiden frem til påske neste år på å få dette med beregninger på plass. For merker at når erfarne bryggere må være ‘på’, så legger det et visst press. Men skal bli morro, og noe må det jo bli.

Kort og godt, måk på på alle fronter. Ha det gøy, ta det som erfaringer, og brew on. Med alle BE-dager hører det med til at folk bommet. Men som sagt måk på så blir kanskje ikke du en av de som bommet :) Selv om BE hadde bommet så er det betryggende å vite at Anderssen lå og lusket i sivet bak ham med torpedoene sine. Kopås-batteriene hadde de og, mye å falle tilbake til på her. (Selv om Kopås neppe hadde sunket Blucher alene)
 
Sist redigert:
Litt of topic. Leste åpningsposten min igjen (jeg liker å forandre den noen ganger i året for litt dynamikk for de som har lest den før), samt litt kjedsomhet. Nuvel. Anderssens Torpedo. De hadde prøveskutt over 200 ganger? Kan dette stemme? Prøveskyte over to hundre ganger? Det høres vanvittig dyrt ut? De skal visst ha vært 40 år gamle, så da skal de ha prøveskutt fem i året. Kanskje legitimt? Eller kan de ha prøveskutt uten å ha "brukt opp" selve torpedoen? Type uten sprengstoff og så hentet torpedoen igjen og klargjort den på ny?
Jepp. Man prøveskyter med dummy torpedoer som er gjenbrukbare, og blåser opp en liten ballong når de har gått ut eller er ferdige med sitt «run». Det er i vert fall det man gjør i nyere tid, og torpedoene man benytter nå er ikke så langt fra de man benyttet da.

Eller det vil si, det finnes jo et uttall torpedoer, alt ettersom hva de skal benyttes til, jeg tenkte på TP613 (trådstyrte), som ble benyttet av kystfortene våre samt bla Hauk klassen MTB, til langt opp på 2000 tallet.
 
Jeg har lest denne tråden fra start til slutt, og jeg skal definitvt prøve meg på dette i april 2020. Man kommer jo til å gå ned som Blücher, men det skal i hvert fall ikke stå på innsats. Må bare få brygget på meg selvtilliten først..
Det er bare én Birger Eriksen, som du finner i post #1. Deretter kommer Anderssens Torpedo om du bommer litt. Jeg brukte trolig bakke-til-luft, og døpte den Erik Birgersen.
Du får uansett et kraftig øl. Det resulterer alltid i forhøyet selvtillit.
 
Jepp. Man prøveskyter med dummy torpedoer som er gjenbrukbare, og blåser opp en liten ballong når de har gått ut eller er ferdige med sitt «run». Det er i vert fall det man gjør i nyere tid, og torpedoene man benytter nå er ikke så langt fra de man benyttet da.

Eller det vil si, det finnes jo et uttall torpedoer, alt ettersom hva de skal benyttes til, jeg tenkte på TP613 (trådstyrte), som ble benyttet av kystfortene våre samt bla Hauk klassen MTB, til langt opp på 2000 tallet.

Hehe. Jeg leste det først som at operatørene blåser opp en liten ballong når dummy'en har gjort jobben sin. "Og" var lurendreieren i setningen din :)

I en eller annen Donald-utgivelse på åttitallet så var det en skurk som het Tor-Pedo. Noen som ikke hadde tenkt helt gjennom den der.
 
Tilbake
Topp