To nye etiketter... :)

50-årslag til min svoger som skal bygge hønsehus og ønsker seg hønserelaterte gaver.

bb510fac5de8239540f4ee206e8d0c23.jpg


abe53f87d61d8a7069dcdac4d3e7aae9.jpg
 
Jeg har lenge vært litt misfornøyd med etikettene mine. Ikke at de er stygge (de har i utgangspunktet et enkelt, litt rustikt design for å være enkle å lage og for å unngå unødig perfeksjonisme), men de har hatt noen svakheter:
  1. Jeg har ikke fått inn ingredienser på noen god måte.
  2. Jeg har måttet ty til ekstraetiketter for å gi informasjon om hvordan man drikker øl med bunnfall, noe som kompliserer prosessen.
  3. Konseptet føltes litt utbrukt.
Her er utkast til nytt etikettdesign. Det har samme høyde som før for å passe inn på de gamle bjørnungene. Jeg kan også ved å rotere dem få inn 6 stykker på et A4-ark (noe som ikke øker arkforbruket, siden jeg nå sparer inn ark til baksideetikettene. Jeg tar gjerne imot tips til forbedringer.

Coalroad9_newdesign_sample.png

(Ikke se for mye på tekstene og det faktum at jeg har brukt engelsk og norsk om hverandre. Jeg tror nok jeg kommer til å fornorske mer. Før har jeg brukt engelsk på det meste av ølet, men for øl med mye norske ingredienser, og spesielt kveik, så har jeg brukt nynorsk. Mulig jeg erstatter engelsk med bokmål, og dermed gjør alt helnorsk. Vi får se.)
 
Jeg har lenge vært litt misfornøyd med etikettene mine. Ikke at de er stygge (de har i utgangspunktet et enkelt, litt rustikt design for å være enkle å lage og for å unngå unødig perfeksjonisme), men de har hatt noen svakheter:
  1. Jeg har ikke fått inn ingredienser på noen god måte.
  2. Jeg har måttet ty til ekstraetiketter for å gi informasjon om hvordan man drikker øl med bunnfall, noe som kompliserer prosessen.
  3. Konseptet føltes litt utbrukt.
Her er utkast til nytt etikettdesign. Det har samme høyde som før for å passe inn på de gamle bjørnungene. Jeg kan også ved å rotere dem få inn 6 stykker på et A4-ark (noe som ikke øker arkforbruket, siden jeg nå sparer inn ark til baksideetikettene. Jeg tar gjerne imot tips til forbedringer.

Vis vedlegget 41075

(Ikke se for mye på tekstene og det faktum at jeg har brukt engelsk og norsk om hverandre. Jeg tror nok jeg kommer til å fornorske mer. Før har jeg brukt engelsk på det meste av ølet, men for øl med mye norske ingredienser, og spesielt kveik, så har jeg brukt nynorsk. Mulig jeg erstatter engelsk med bokmål, og dermed gjør alt helnorsk. Vi får se.)

For min smak så er det for mye tekst i trekanten som er brutt opp. Lese ett ord så er det ny linje på tre ord, neste er fem ord, du får ikke ordflyten til å "flyte" godt nok. Det er slitsomt å lese etiketten.
 
Jeg har lenge vært litt misfornøyd med etikettene mine. Ikke at de er stygge (de har i utgangspunktet et enkelt, litt rustikt design for å være enkle å lage og for å unngå unødig perfeksjonisme), men de har hatt noen svakheter:
  1. Jeg har ikke fått inn ingredienser på noen god måte.
  2. Jeg har måttet ty til ekstraetiketter for å gi informasjon om hvordan man drikker øl med bunnfall, noe som kompliserer prosessen.
  3. Konseptet føltes litt utbrukt.
Her er utkast til nytt etikettdesign. Det har samme høyde som før for å passe inn på de gamle bjørnungene. Jeg kan også ved å rotere dem få inn 6 stykker på et A4-ark (noe som ikke øker arkforbruket, siden jeg nå sparer inn ark til baksideetikettene. Jeg tar gjerne imot tips til forbedringer.

Vis vedlegget 41075

(Ikke se for mye på tekstene og det faktum at jeg har brukt engelsk og norsk om hverandre. Jeg tror nok jeg kommer til å fornorske mer. Før har jeg brukt engelsk på det meste av ølet, men for øl med mye norske ingredienser, og spesielt kveik, så har jeg brukt nynorsk. Mulig jeg erstatter engelsk med bokmål, og dermed gjør alt helnorsk. Vi får se.)
Litt enig med Miguel at tekdten i trekanten ble litt "rotete" pga mye linjeskift. Om du ikke går konk av noen ekstra A4 ark så gjør den rektangulær.
 
Litt enig med Miguel at tekdten i trekanten ble litt "rotete" pga mye linjeskift. Om du ikke går konk av noen ekstra A4 ark så gjør den rektangulær.
Det er en viktig grunn til at den ikke er rektangulær. Om man synes den teksten er uleselig, så synes jeg på min side at tekst som er dreid 90 grader er uleselig, og i tillegg får den folk til å tippe flaska så mye at man roter opp bunnfallet, Derfor vil jeg ha ingrediensene på skrå.

Her er en litt justert variant:

Coalroad9_newdesign_sample.png

Jeg synes faktisk dette ble bedre. Takk for tilbakemeldingene.
 
Du kan med fordel redusere antallet fonter. Det blir lett rotete med mer enn to. Det blir klart mer rotete med tre og oppover.

Kundegruppe er viktig mht hvor mye tekst som er nødvendig.
Personlig har jeg pratet hull i hode på mine venner som drikker min øl, så ytterligere info kreves ikke.
Et annet poeng er - når leser du egentlig etiketten? Tror det er vanlig å lese den etter første slurk. All info om skjenking er derfor unødvendig.
Å legge en tom flaske 90grader for å lese, er heller ingen krise... og selv har du jo lagt inn 40-50grader...
 
Jeg hadde også tenkt å ha ingredienser og instrukser på mine etiketter, men fant vel ut at det kun er ølbryggere som er interessert i full liste med innhold.
For andre er det ofte nok å vite at det er basilikum i det ølet der, og limeskall i det ølet der.
Derfor droppet jeg det, masse tekst med liten skriftstørrelse ødelegger etikettene synes jeg.

Jeg synes du lager fine etiketter fra før, det er noe som heter never change a winning team?
 
Du kan med fordel redusere antallet fonter. Det blir lett rotete med mer enn to. Det blir klart mer rotete med tre og oppover.
Det er kun to fonter i bruk. Den ene riktignok i ulike størrelser.
Kundegruppe er viktig mht hvor mye tekst som er nødvendig
Bruksanvisningen er myntet på slekt og venner som jeg gir bort øl til i gave og lignende. Jeg har noen skrekkeksempler på hvordan man ikke gjør det.
Innholdsfortegnelsen er litt for egen bruk også. Jeg kan av og til ha opptil 20 ulike øl fra egen produksjon stående, og da er det ganske kjekt å ha ingredienslisten litt mer tilgjengelig når vi prater om ølet.

Takk for tilbakemeldingene. :)
 
Sist redigert:
Jeg synes du lager fine etiketter fra før, det er noe som heter never change a winning team?
Takk for det. Jeg er også glad i de gamle etikettene, men var som sagt litt lei av å klistre dobbelt opp med etiketter for å få med mer informasjon. Jeg kommer nok til å teste nytt design på en batch, så får vi se. Etikettene får ofte et mer helhetlig visuelt inntrykk når de kommer på flasken.

Takk for tilbakemeldingen. :)
 
Tilbake
Topp