BrewBuilt CoolStix (Kjølestav for gjæring)

Drechsler

Norbrygg-medlem
The BrewBuilt CoolStix™ is an easy to use, innovative way to control your fermentation temperature just like the pro’s do! The beauty of a CoolStix™ is it can cool anything! Whether you're fermenting in a Carboy, Speidel Plastic Fermenter, or a Stainless Steel Conical Fermenter, the CoolStix™ from BrewBuilt can quickly & efficiently cool your fermentation to your desired temperature.

Liker at man kan kjøpe bare staven og at det er en versjon for 1.5" triclamp.

brewbuilt.png
 
The BrewBuilt CoolStix™ is an easy to use, innovative way to control your fermentation temperature just like the pro’s do! The beauty of a CoolStix™ is it can cool anything! Whether you're fermenting in a Carboy, Speidel Plastic Fermenter, or a Stainless Steel Conical Fermenter, the CoolStix™ from BrewBuilt can quickly & efficiently cool your fermentation to your desired temperature.

Liker at man kan kjøpe bare staven og at det er en versjon for 1.5" triclamp.

brewbuilt.png
Har du noen link til denne? Er den tilgjengelig i Norge?
 
Ser for meg to messingrør med et endestykke-U som blir sølvloddet i et Tri-clamp lokk med borede hull i riktig dim. Bør være enkelt å få kjøpt deler og laget. Det eneste er at U-endestykket må være smalt nok til å gå gjennom åpningen i lokket. Lokket bør ha hull til CO2 lås / ballock-gass
18f61c1028c53856b390fc2a9dee343c.jpg
 
Sist redigert:
Hver gang det dukker opp sånne tråder ser jeg for meg @Finn Berger tasser rundt med gjæringskarene sine for å finne rommet i huset med rett temperatur mens han rister på hodet og humrer i skjegget . Vi handler i øst og i vest (mest i øst), meg selv inkludert selvfølgelig.. og visst blir det laget godt øl med duppedittene vi kjøper. Jeg har enda tilgode å smake ølet til Mr.Berger men jeg innbiller meg det er gode saker og jeg misunner hans "enkle" tilnærming til hobbyen (merk "enkle", det meste er nok vurdert opp og ned i mente)
 
Jeg har smakt mange av Finn sine brygg, og du har helt rett. Velsmakende. Jeg er dog noe usikker på hva som er enklest. Brygging i kjøleskap / annen elektronikk, eller et stort hus med forskjellige temperatursoner... Jeg har ihvertfall ikke råd til en enebolig kun for gjæring :)
 
Jeg har smakt mange av Finn sine brygg, og du har helt rett. Velsmakende. Jeg er dog noe usikker på hva som er enklest. Brygging i kjøleskap / annen elektronikk, eller et stort hus med forskjellige temperatursoner... Jeg har ihvertfall ikke råd til en enebolig kun for gjæring :)
Neida, det var i hovedsak ment som et humoristisk skråblikk på bryggehverdagen. Jeg har selv diverse pid'er og stc'er :)

Edit: blandt annet;)
 
Hver gang det dukker opp sånne tråder ser jeg for meg @Finn Berger tasser rundt med gjæringskarene sine for å finne rommet i huset med rett temperatur mens han rister på hodet og humrer i skjegget . Vi handler i øst og i vest (mest i øst), meg selv inkludert selvfølgelig.. og visst blir det laget godt øl med duppedittene vi kjøper. Jeg har enda tilgode å smake ølet til Mr.Berger men jeg innbiller meg det er gode saker og jeg misunner hans "enkle" tilnærming til hobbyen (merk "enkle", det meste er nok vurdert opp og ned i mente)

Jeg er ikke så forelsket i denne måten å gjøre det på at jeg ikke tenker på andre måter å gjøre det på. Men jeg har litt teknologiskrekk, og så har jeg ofte mange brygg gående - nå har jeg 5, og det blir vel snart ett til - så på en måte er dette greit nok. Ølet er jeg litt vekslende fornøyd med. Jeg er ingen superbrygger, men noe blir bra. (Prøvesmakte en Vestkyst i går, to dager etter tapping, og den er av de bede :).) Og en del heller jeg ut.

Trappist-øl.jpg
Dette må kanskje kunne kalles trappist-øl:rolleyes:?

En god venn av meg, som dessverre er død, laget seg et kjølesystem med en innsveiset kjølespiral i en 70 (?) liters ståltank. Den ga ham stålkontroll, mente han - og ølet blei godt. Det er vel i prinsippet det samme som denne kjølestikka? (Eller er den basert på glykolkjøling?) Det er mulig den er til salgs; jeg kan sjekke hvis noen er interessert.
 
Jeg har smakt mange av Finn sine brygg, og du har helt rett. Velsmakende. Jeg er dog noe usikker på hva som er enklest. Brygging i kjøleskap / annen elektronikk, eller et stort hus med forskjellige temperatursoner... Jeg har ihvertfall ikke råd til en enebolig kun for gjæring :)

Jeg bor jo her, også:). Systemet forutsetter kontinuerlig overvåking - og flytting - av dunkene, så noe annet ville vært litt upraktisk. Man bør kanskje helst være pensjonist, også. ("Work is the curse of the brewing classes"). Men ikke alt for avfeldig heller. Jeg kløna nettopp noe fryktelig med å få den nærmeste av de to dunkene på bildet opp fra den krakken som står under der, på en liten avsats i kjellertrappa. Det var ganske trangt opp forbi dagens saison-brygg, som er den andre der.

På avsatsen er det 16 grader. På "stillaset" øverst er det 17. Nede på kjellergulvet er det 13, og på en krakk på kjellergulvet er det 14/15. Den jeg flytta opp nå, går mot avslutning, og skal videre ut på gangen utafor i morgen tidlig. Der er det 18/19 på gulvet, og 20/21 på en benk. Kjekt;)?

Folk som bor i litt mer moderne boliger, kan ikke holde på sånn, så klart. Så gode tekniske løsninger er noe som trengs.
 
Sist redigert:
Synst ikkje dykk det er litt skummelt å la hageslanger og gardenakoblinger stå med trykk på innendørs over tid, uten tilsyn? Eller er det bere eg som er overnervøs for slikt? :p
 
Synst ikkje dykk det er litt skummelt å la hageslanger og gardenakoblinger stå med trykk på innendørs over tid, uten tilsyn? Eller er det bere eg som er overnervøs for slikt? :p
Du har et poeng der. Gardenakoblinger inne er ikke etter norsk standard. ;-) Jeg har våtromsgulv der gjæringen skjer.Og jeg har sjekket og dobbeltsjekket alle koblingene, og har jevnlig tilsyn.

-Jeg har forøvrig utvidet oppsettet mitt med en varmeplate under karet. Da kan jeg dra opp temperaturen mot slutten av gjæringen.
 
Sist redigert:
Synst ikkje dykk det er litt skummelt å la hageslanger og gardenakoblinger stå med trykk på innendørs over tid, uten tilsyn?
Alle mine koblinger henger over vask. Dersom de helt løsner fra koblingen vil de trolig spyle ned våtrommet...
#LeverHardtOgFarlig
 
:) Helt ferske slanger og koblinger med nye pakninger er ganske tette. Verre med gamle saker som har ligget ute noen år.
Jepp, det har eg smertelig erfart. Og det var ikkje på våtrom! Nedkjøling av ett brygg, tok en kaffe i eit anna rom og kom inn igjen og vassa på golvet. Tømte heile rommet for møblar og alt på typ 2.5 minutt og raida huset for handkle og sengetøy og fandens oldemor. Heldigvis er der eit tett vinylbelegg og akkurat nok søkk i bjelkelaget midt på slik at vatnet ikkje for under listene til veggen. Kom unda med skrekken, og for sporenstraks avstad å kjøpte den dyraste hageslangen eg fann :D
 
Jeg har noe annet stash, også - måtte slå til da det var på tilbud. Men bruke det??? Har tre fat, også. Men ... :confused:.
 
Tilbake
Topp