Tråden for dumme spørsmål.

Har erfart at det kan være noe fremmedlegemer i den blant annet stein som tok den forrige mølla mi, ellers er malten helt fin den.
Noen ganger hører jeg og at det er "fremmedlegemer" når jeg knuser malt, men heldigvis har mølla holdt seg grei. Skal vel en stor stein til før rullene blir helt ødelagt. La merke til at sekken ikke er like godt forseglet som andre produsenter.
 
Noen ganger hører jeg og at det er "fremmedlegemer" når jeg knuser malt, men heldigvis har mølla holdt seg grei. Skal vel en stor stein til før rullene blir helt ødelagt. La merke til at sekken ikke er like godt forseglet som andre produsenter.

Det har gått mye som ikke har vært malt gjennom mølla mi (MM med 3 valser), men den har greidd seg fint så langt. Nå bruker jeg mye Simpsons basismalt (Maris Otter og Golden Promise), og det hender det knaser. Men kvaliteten på maltet er jo framifrå:). Og det var verre den gangen jeg brukte MO fra Thomas Fawcett. Nydelig malt, men det hadde en grei prosent småstein:confused:.
 
Det har gått mye som ikke har vært malt gjennom mølla mi (MM med 3 valser), men den har greidd seg fint så langt. Nå bruker jeg mye Simpsons basismalt (Maris Otter og Golden Promise), og det hender det knaser. Men kvaliteten på maltet er jo framifrå:). Og det var verre den gangen jeg brukte MO fra Thomas Fawcett. Nydelig malt, men det hadde en grei prosent småstein:confused:.
Noe spesielt du får ut av Golden promise kontra MO? Har aldri brukt det, men ut fra hva jeg leser burde det ligge nærmere MO når det gjelder smak en feks "vanlig" pale malt? Er det lysere enn MO?
 
Fargen er den samme - 5 EBC - i alle fall for Simpson's versjoner, som er de jeg bruker nå. MO har mer maltsmak (kjeks/rista brød) enn GP, som er "reinere" i smaken, slik jeg opplever dem. Jeg bruker GP i amerikanske ales, og MO i engelske, men det er ellers ikke dumt å justere smaken gjennom å blande dem. 50/50 i en engelsk Golden Ale, f,eks..

Om det høres ut som om dette er noe jeg kjenner veldig tydelig, så er det jo ikke det. Likevel; jeg mener disse forskjellene er der, at de altså ikke bare er noe jeg innbiller meg. Det går greit å brygge en bitter med GP, men det blir liksom ikke helt det samme.
 
Har erfart at det kan være noe fremmedlegemer i den blant annet stein som tok den forrige mølla mi, ellers er malten helt fin den.
Ved kverning av malt hvor jeg av erfaring vet det kan være fremmedlegemer, setter jeg drillen med lav .... (hva heter innstillingen på drillen som får den til å slure?) ... innstilling på tingen foran. Heller små mengder i trakten slik at det er lett og helle av og plukke ut legemer.
Min kvern er rimelig, og innstillingen har tidvis endret seg når det smeller til.
Heller av og kontrollerer det som kommer ut fra kverna. Hånden under og henter ut en liten prøve. Press på de minste korna. De skal dele seg med lett press selv om de ser hele ut
 
Ved kverning av malt hvor jeg av erfaring vet det kan være fremmedlegemer, setter jeg drillen med lav .... (hva heter innstillingen på drillen som får den til å slure?) ... innstilling på tingen foran. Heller små mengder i trakten slik at det er lett og helle av og plukke ut legemer.
Min kvern er rimelig, og innstillingen har tidvis endret seg når det smeller til.
Heller av og kontrollerer det som kommer ut fra kverna. Hånden under og henter ut en liten prøve. Press på de minste korna. De skal dele seg med lett press selv om de ser hele ut
Det er smart løsning, gjorde det samme når jeg brukte drill på kværna, kjørte på et lettere slurre moment slik at den stoppet når det dukket opp noe i malten, bruker vindusviskermotor nå og den er verre å få regulert på den måten,så jeg må nok tåle at det smeller litt innemellom.
 
Må huske at @Finn Berger knapt hadde gjort annet enn å sveive da! (Jeg er bare misunnelig på bryggetiden!)

Det høres ikke ut som noen dårlig idé, egentlig. Hadde sikkert vært fin styrketrening.

Jeg har et sett enkle ruller for innendørs sykling. Kanskje jeg i stedet skulle koble sykkelen direkte på mølla? Men effekten ved en bråstopp pga. stein i maltet kunne bli artig:confused:.
 
Om man får synlig mindre gjær med over i flaskekaret enn man er vant til (som f.eks. på grunn av kompakt gjærkake eller lignende), er det da vanlig at den naturlige karboneringen på flaske går vesentlig tregere enn normalt?

Gjorde en karboneringstest i går, etter 4 dager. Ølet var klart på flasken (lite gjær i suspensjon), men det smakte som lite kullsyre, og kanske en tanke for søtt.
 
Om man får synlig mindre gjær med over i flaskekaret enn man er vant til (som f.eks. på grunn av kompakt gjærkake eller lignende), er det da vanlig at den naturlige karboneringen på flaske går vesentlig tregere enn normalt?

Gjorde en karboneringstest i går, etter 4 dager. Ølet var klart på flasken (lite gjær i suspensjon), men det smakte som lite kullsyre, og kanske en tanke for søtt.

Jeg har en følelse av at det stemmer, ja. Men det er kanskje ikke entydig; det virker rimelig å anta at det også henger sammen med hvor mye gjæren har måttet slite med å gjøre ferdig gjæringsprosessen?
 
Akkurat gåttt over til fat. To av fatene er plugget pga humlegrums (var en heftig IPA med endel tørrhumle), uansett hva kan jeg gjøre for unngå dette?

Har per dags dato ikke plass til kjøleskap for cold crash. Hva med og fjerne en cm av røret som går til bunns i Korneliusfatet?

Andre med samme problem som har en fix?
 
Akkurat gåttt over til fat. To av fatene er plugget pga humlegrums (var en heftig IPA med endel tørrhumle), uansett hva kan jeg gjøre for unngå dette?

Har per dags dato ikke plass til kjøleskap for cold crash. Hva med og fjerne en cm av røret som går til bunns i Korneliusfatet?

Andre med samme problem som har en fix?
Bruk finmasket sil eller annen filtrering, om du humler i fat bruk pose eller mekanisk filter, koble CO2 på øl ut for å blåse ut humle(bjørne)pluggen.
 
Tilbake
Topp