Wyeast 1728

Hei noen med innsikt og erfaring med denne skjønnheten ser White Labs har lik men wyeast flokkulrer bedre (high) så jeg vil teste ut denne.

Kjekt om noen kan dele erfaringer med den. Temp osv.
 
Jeg veit ikke hvor like de er, men jeg har brukt wlp028 en del, og det er en veldig anvendelig gjær. Beskrivelsen til Wyeast stemmer godt med mine erfaringer. Egentlig kunne jeg godt tenke meg å prøve den igjen.

Jeg husker at Espen Lothe snakket pent om den i en podcast. Han sa at han godt kunne brukt den som husgjær om den hadde vært en bedre topphøster.
 
Jeg veit ikke hvor like de er, men jeg har brukt wlp028 en del, og det er en veldig anvendelig gjær. Beskrivelsen til Wyeast stemmer godt med mine erfaringer. Egentlig kunne jeg godt tenke meg å prøve den igjen.

Jeg husker at Espen Lothe snakket pent om den i en podcast. Han sa at han godt kunne brukt den som husgjær om den hadde vært en bedre topphøster.
Mener å ha lest på forumet her at den er en brukbar topphøster, men ikke så god som London III.
Jeg har også nettopp investert i denne for førstegangs utprøving. Maris O, Munich, sjokolade og litt røstet malt. Scottish export-ish, Northern B og ekg
 
Ja den virker spennende og jeg ser 7fjell har byttet wlp001 med denne i småtøs som gjorde den enda mer tiltrekkende. Tror jeg bestille en og prøver litt. Skal sende en mail til 7fjell om de har noen tips for å få mest mulig utav den. Gleder meg det er veldig gøy å prøve ut ny gjær. Har en småtøs som er ferdig om en uke på wlp001 som jeg skal spare en flaske av og sammenligne med.

Wlp028 er en jeg har hatt lyst å prøve lenge også. Virker veldig anvendelig. Har Gahr funnet en erstatter til James bond og 001 montro. Jeg er veldig gira på dette nå
 
Mener å ha lest på forumet her at den er en brukbar topphøster, men ikke så god som London III.
Jeg har også nettopp investert i denne for førstegangs utprøving. Maris O, Munich, sjokolade og litt røstet malt. Scottish export-ish, Northern B og ekg

London iii er husgjæren min jeg elsker den og synes den er konge, fantastisk topphøster.

Hey gi tilbakemelding på 1728 for den har pirret interessen veldig
 
Mener å ha lest på forumet her at den er en brukbar topphøster, men ikke så god som London III.
Jeg har også nettopp investert i denne for førstegangs utprøving. Maris O, Munich, sjokolade og litt røstet malt. Scottish export-ish, Northern B og ekg

hehe - det kan være at det var et av mine innlegg du leste. Jeg skreiv i alle fall det en gang. Jeg topphøsta den, og mener at det fungerte noenlunde bra. Men den var nok ikke helt i klasse med 1318 når det gjaldt høstbarhet.
 
hehe - det kan være at det var et av mine innlegg du leste. Jeg skreiv i alle fall det en gang. Jeg topphøsta den, og mener at det fungerte noenlunde bra. Men den var nok ikke helt i klasse med 1318 når det gjaldt høstbarhet.
Stemmer sikkert det ;) jeg foretrekker å lage for stor starter fremfor høsting uansett gjær.
 
1728 og WLP028 ligner muligens med de er ulike

1728 / 028
Flocculation High / medium
Attenuation 69-73% / 70-75%
Temperatur område 13-24C / 18-21C
Toleranse 12% / 10-15%

Wyeast skriver en får ester preg ved høyere gjæringstemperatur. Så jeg ser en kan styre den fra ren på lav til preget på høy. Dette er veldig spennende, er det mulig å gjære den i 007 eller 001 renhet og opp til 002 ester på temperatur styring er jo det virkelig noe for det meste jeg brygger av Ale. Dersom den flokkulerer mer enn 028 er det mulig den gir mer topp også, i så fall må det være en suveren husgjær.

Hadde jeg ikke hatt 1028 liggende til juleølet som settes neste uke ville jeg testet juleølet med denne istedenfor. Denne uken fornyes mild (London III) så da blir det 2 uker til jeg kjører en test med den på en småtøs tenker jeg.

Si fra hvordan den topper og temp du bestemmer deg for.
 
Var et ærend innom Bryggselv i dag. Det begynte å bli dårlig med britisk gjær her, og så gikk jeg litt berserk. Så nå har jeg:

Til fornyelse av standardutvalget mitt: Wyeast 1318 og WLP013.
Ikke brukt før. Spennende, altså: Wyeast 1469 West Yorkshire Ale Yeast og WLP023 Burton Ale

- og Wyeast 1728. Blei inspirert av tråden her til å prøve den skotske igjen:).

Men herregud - hva skal jeg brygge??? Golden ale? Irish Pale Ale?
 
Var et ærend innom Bryggselv i dag. Det begynte å bli dårlig med britisk gjær her, og så gikk jeg litt berserk. Så nå har jeg:

Til fornyelse av standardutvalget mitt: Wyeast 1318 og WLP013.
Ikke brukt før. Spennende, altså: Wyeast 1469 West Yorkshire Ale Yeast og WLP023 Burton Ale

- og Wyeast 1728. Blei inspirert av tråden her til å prøve den skotske igjen:).

Men herregud - hva skal jeg brygge??? Golden ale? Irish Pale Ale?

Dark mild:)
 

Jeg tror jeg går for min versjon av O'Hara's Irish Pale Ale med 1728. Kanskje jeg skulle prøve en split batch, en gjæret ganske kjølig, og en annen oppe på 19/20? Men det blir litt seinere; jeg har igjen noen flasker av den forrige.

Dark mild er på blokka, ja:). Den er det slutt på nå. West Yorkshire skal visst være veldig fin til mild, så det blir med den.
 
Sist redigert:
Dark mild er på blokka, ja:). Den er det slutt på nå. West Yorkshire skal visst være veldig fin til mild, så det blir med den.


Spennende, ikke prøvd den, men ut fra beskrivelsen ser den flott ut. Få høre dine vurderinger når den er ferdig da:p:rolleyes:
 
Dark mild er på blokka, ja:). Den er det slutt på nå. West Yorkshire skal visst være veldig fin til mild, så det blir med den.


Spennende, ikke prøvd den, men ut fra beskrivelsen ser den flott ut. Få høre dine vurderinger når den er ferdig da:p:rolleyes:

Skal prøve å huske:). Men jeg veit ikke riktig når jeg får brygget alt dette.
 
Hmm en Wee heavy, jeg skal begynne med en småtøs klone og gå mørkere derfra.

Spennende prosjekt Finn gleder meg til å høre din erfaring med 1728 den virker som en allsidig gjær
 
Det ble brygget etter hvert. Litt inspirert av Kinn sin Julefred. 1728 tok av i et voldsomt tempo med pitch på 16c. OG 1.064 til 1.014-15 på noen få dager. Nå har den stått i nesten 3 uker og det er fortsatt liv i gjærlåsen, selv om fg har vært stabil i 2 uker. Ser ut som den bruker lang tid på å rydde opp. Skrudde opp tempen fra 19 til 21 etter 12-13 dager.
Noen med tilsvarende erfaring?
 
Hos meg kjørte jeg denne i en småtøs klone og jeg la merke til.

- Den var treg å starte i gjær starteren, men når den kom var det mye liv
- under gjæringen var det en uvanlig lukt fra gjær lås (blowoff) jeg var bekymret for infeksjon faktisk. Smaksprøver under sg målinger hadde en syrlig og sterk fruktig smak (vurderte å dumpe dunken med 50 liter)
- etter 2 uker i gjæringsdunk var lukt og usmak borte og resultatet var litt mer pilsaktig (tørrere) enn US-05

Så resultatet ble overraskende bra.

Hos meg fulgte jeg 7Fjell gjæringstemperaturen på 17 grader, så jeg tror denne rakkeren som skal kunne gjære fra 13 til godt over 20 grader kan gi svært variabelt resultat utifra gjæringstemperaturen.
 
Hos meg kjørte jeg denne i en småtøs klone og jeg la merke til.

- Den var treg å starte i gjær starteren, men når den kom var det mye liv
- under gjæringen var det en uvanlig lukt fra gjær lås (blowoff) jeg var bekymret for infeksjon faktisk. Smaksprøver under sg målinger hadde en syrlig og sterk fruktig smak (vurderte å dumpe dunken med 50 liter)
- etter 2 uker i gjæringsdunk var lukt og usmak borte og resultatet var litt mer pilsaktig (tørrere) enn US-05

Så resultatet ble overraskende bra.

Hos meg fulgte jeg 7Fjell gjæringstemperaturen på 17 grader, så jeg tror denne rakkeren som skal kunne gjære fra 13 til godt over 20 grader kan gi svært variabelt resultat utifra gjæringstemperaturen.
Gjæret på 19c, svovel og usmak underveis, men dette er borte. Heller ingen tegn til infeksjon. Blir nok et veldig rent og godt øl med fremhevet maltsmak. Men det skjer tydeligvis ting inne i tanken enda, så det må nok stå noen dager enda.
Min var også treg i få igang i starteren, men det skyldes nok alder på gjærpakken.
Jeg vil nok bruke denne senere også, utforske på ulike gjæringstemeraturer. Virker veldig allsidig
 
Nå har jeg brukt 1728 på en american blonde, en lys bitter og - fremdeles til gjæring - en APA.

Den gjærer godt ut uten at det blir knastørt, og produserer behagelige estere på ganske lavt nivå gjæret på 17/18 => 20 grader. I American blond'en fikk jeg en god del svovel, dessverre, men ellers blei det et veldig behagelig øl. Prøver å lagre vekk svovelet, så jeg har ikke tappet opp ennå.

Med APA'en som bare har stått til gjæring i 4 dager starta jeg på 13 grader, og den kom fint i gang. Brukte mye gjær - oppfrisket kake fra den lyse bitter'n - og det funka fint. Den gjorde unna det meste på 14 grader i løpet av et par dager, og nå ser den ut til å nærme seg ferdig. Jeg satte den opp på 17 grader da klukkinga begynte å saktne seg. Dette ser veldig bra ut, men det er sjølsagt alt for tidlig å si noe. Likevel; jeg skal gjenta dette med mye gjær og lav temperatur, det kan hende det er en nøkkel.
 
Tilbake
Topp