Brygging i leilighet

Er det noen som har knekt nøtten om hvordan brygge optimalt i leilighet. Tenker særlig på alle slags praktiske løsninger, utstyr, koking og ventilasjon osv. Tar imot alle tips, gjerne med bilder.
 
Komfyren funker bra til 15-20 l gryter BIAB, men ventilatorhetta mi greide ikke suge unna all dampen. Har balansert ventilasjon.
 
Jeg har brygget på en 36L kjele på indusjonstopp i 4 år. Brygget BIAB med maltkurv og det har fungert aldeles strålenden. Har brygget 25l batcher stort sett. Jeg har pleid å ta ut filteret på ventilatoren under kok for å dra unna enda mer damp.
Nå flytter jeg til større leilighet og tenker å brygge med en netthandel 50L på balkongen om sommeren og inne på vinteren. Om vinteren tenker jeg å brygge inne og lage til en ”hette” med avtrekk fra egen baderomsvifte man kjøper billig på biltema som jeg kjører ut av et vindu.
 
Vet ikke om dere har tilgang til denne siden, men her har en kar laget en anretning for å kondenserer dampen og lede den vekk på en Grainfather. Veldig kult.

Zum Anzeigen anmelden oder registrieren

Edit: Lagt til skjermbilde så dere kan finne innlegget selv om linken ikke er til hjelp.
 

Vedlegg

  • Screenshot_20190727_221046_com.facebook.katana.jpg
    Screenshot_20190727_221046_com.facebook.katana.jpg
    1.007,9 KB · Sett: 88
Jeg har brygget på en 36L kjele på indusjonstopp i 4 år. Brygget BIAB med maltkurv og det har fungert aldeles strålenden. Har brygget 25l batcher stort sett. Jeg har pleid å ta ut filteret på ventilatoren under kok for å dra unna enda mer damp.
Nå flytter jeg til større leilighet og tenker å brygge med en netthandel 50L på balkongen om sommeren og inne på vinteren. Om vinteren tenker jeg å brygge inne og lage til en ”hette” med avtrekk fra egen baderomsvifte man kjøper billig på biltema som jeg kjører ut av et vindu.
 
Det er ikke vinduer på badene i min leilighet, Er det noen som har erfaring med å koble seg inn på ventilasjonsanlegget i leiligheten?
 
Det er ikke vinduer på badene i min leilighet, Er det noen som har erfaring med å koble seg inn på ventilasjonsanlegget i leiligheten?

Det bør du nok la være. Er som regel strengt forbud mot slikt i borettslag og sameier, siden det vil forstyrre sentralanlegget.
 
Slike anlegg er nok balanserte, (ligger nok litt mer matte bak det enn man skulle tro), som Jørgen O sier.
 
Det er ikke vinduer på badene i min leilighet, Er det noen som har erfaring med å koble seg inn på ventilasjonsanlegget i leiligheten?
Det ville jeg droppet. Ofte lang vei til utgangen for dampen. Vil kondensere inni rørene. Det er en kar som har bygget en kondensator her på forumet. Finner ikke tråden nå.
 
Er det noen som har knekt nøtten om hvordan brygge optimalt i leilighet. Tenker særlig på alle slags praktiske løsninger, utstyr, koking og ventilasjon osv. Tar imot alle tips, gjerne med bilder.
Jeg flyttet mesking og koking ut på balkongen nå i våres. Uanett hvor godt avtrekk jeg fikk til, så luktet det mye i leiligehten. Hadde jeg bodd alene ville det vært ok, men sånn er det ikke....
Balkongen fungere aldeles strålende, men må trille kjelen inn ved kjøling. Det er et risikopunkt i prosessen, som jeg tar veldig seriøst. Skal lage en sjekkliste før neste brygg, men det er uansett sunn fornuft som gjelder.
Er spent på hvordan det vil gå til vinteren og er forbredet på at jeg må skaffe meg en dyppvarmer for oppvarming og koking.
 
Jeg brygget også ute nå i sommerferien, og kjøpte en adapter fra kjøkkenkran til Gardena, sånn at jeg kunne ta en hageslange fra kjøkkenvasken ut til kjøleren. Kan det være et alternativ?
 
Jeg brygget også ute nå i sommerferien, og kjøpte en adapter fra kjøkkenkran til Gardena, sånn at jeg kunne ta en hageslange fra kjøkkenvasken ut til kjøleren. Kan det være et alternativ?
Ja, det funger veldig bra på vann til kjøling. Det er værre med vann fra kjøleren. Har ikke noe avløp fra balkongen, så det bare renner rett ut over kanten. Tror ikke de under meg vil juble for rennende vann på fullt i en liten halvtime... På vinteren vil det bli veldig glatt på fortauet...

Men nå tenker jeg litt mens jeg skriver. Kan jo hende det fungerer med en slange i retur inn til kjøkkenet. Har frem til nå tenkt at med så mye slange vil trykket bli veldig redusert, men det kan jo hende det går. Blir nok ca 2 x 10 meter slange, som også må lagres i en liten leiligehet, så det er jo billig å prøve.
 
  • Like
Reaksjoner: Jo
Tilbake
Topp