Hva 2,5 CO₂ betyr

Jeg er blitt spurt om hva 2,5 CO₂ er for noe, hva tallet 2,5 betyr.
Det betyr enkelt og greit 2,5 CO₂ enheter, det er 2,5 liter CO₂, enheten er altså liter.
For å karbonere 1 liter øl fyller vi da et 2,5 litermål med CO₂, vi har da ikke noe trykk på dette, dette presser vi så inn i ølet. Men dette blir praktisk vanskelig, umulig, det er her tabeller over trykk og temperatur kommer inn, vi tar et øl på 7 grader og stiller inn regulatoren på 1 bar, etter ettpar dager vil dette ølet inneholde 2,5 CO₂ enheter, vi behøver ikke være redd for at det blir for mye, i dette tilfellet vil det om så etter mange år ikke bli mer enn 2,5.

Egenvekten på CO₂ er 1,97 gram, (rundet av til 2) vi buker da 5 gram CO₂ pr. liter øl.
Forbruk av CO₂:
Skal du tomme et fat for renseveske trenger du 19liter x 2 gram = 38 gram
Karbonering                                                         18 x 2,5 x 2 = 90 gram
Tømt fat                                                                 19 x 2 x 2 = 76 gram
Ved 1 bar trykk                                                                       204 gram
(19 liter brutto og 18 liter øl, ca.)

Brukes det sukker må det huskes på at utgjæret øl inneholder ca 1 CO₂ enhet.
Av sukker blir det 50/50 CO₂/alkohol. I dette tillfellet mangler vi 1,5 CO₂ enheter, vi trenger da til 1 liter øl 1,5 enheter * 2 i egenvekt * 100/50 i CO₂/alc. forhold = 6 gram/liter.

Sjekk tabeller for rest CO₂ og trykk/temp.

Dette skulle,være en PM men tillater meg å tro at det kan ha interesse for flere.

Minnerer også om artikkelen til Gahr i medlemsdelen så det er bare å betale medlemsavgift og få masse nyttefull info.

Linken som gjorde karbonering og tapping av øl til en lek uten problemer.
http://www.meheen-mfg.com/tankcarb.html
 
Flott forklart dette Oddvar! Men....
Når man skal hensynta temperaturen i vesken ved bruk av sukker. Er det den temperaturen øllet har i det "øyeblikket" man tilsetter sukkeret man skal bruke, eller er det den temperaturen som ettergjæringen foregår med?
Noen synspunkter/erfaringer på dette?
 
ThomasH skrev:
Flott forklart dette Oddvar! Men....
Når man skal hensynta temperaturen i vesken ved bruk av sukker. Er det den temperaturen øllet har i det "øyeblikket" man tilsetter sukkeret man skal bruke, eller er det den temperaturen som ettergjæringen foregår med?
Noen synspunkter/erfaringer på dette?

Du trenger ikke å ta hensyn til temperaturen når du tilsetter sukker. Du vil produsere en viss mengde CO₂ pr gram sukker og trykk vil variere i flasken i forhold til temperatur. Det eneste som du kan regne på dersom du har lyst er hvor mye CO₂ det alerede er i ølet før du tilsetter sukker og variere sukermengden ut fra det. Det vil være mer CO₂ igjen dersom øllet har vært gjæret og oppbevart kaldt, men gå ut ifra ca. 1 CO₂ enhet som Oddvar skriver er stort sett greit nok.
 
2 tallet i CO₂ blir forandret til en liten liten firkant hos meg. Er det en automatisk retting som maskinene mine ikke takler eller er det slik for alle?
 
Kansje det er en liten missforståelse her, temperaturen bestemmer hvor mye Co2 det er igjen i ølet etter gjæring, stiger temperaturen minker Co2 innholdet, men synker temperaturen kommer ikke Co2en tilbake i ølet (m.m. du har en stor tank hvor Co2 er samlet opp) så jeg vil si den høyeste temperatur er den som gjelder.
Etter sukkertillsetting er det god gjæringstemperatur som gjelder.

BeerTools sier ved 20 liter øl som skal ha 2,5 Co2 enhet
30 grader 146 gram sukker  7,24 gr/L
25 grader 141 gram sukker  6,99 gr/L
20 grader 133 gram sukker  6,58 gr/L
15 grader 121 gram sukker  5,99 gr/L
10 grader 105 gram sukker  5,22 gr/L

Det vanlige er nok å regne 1 Co2 enhet igjen etter gjæring som er ved 15 grader, det trenger da 6 gr/L mens noen synes 7 gr.er passe, dette finner du nok ut av.

Selv tvangskarbonerer jeg ganske konsekvendt.
 
Per G skrev:
2 tallet i CO₂ blir forandret til en liten liten firkant hos meg. Er det en automatisk retting som maskinene mine ikke takler eller er det slik for alle?

Jeg ser bare 2 tallet og ingen firkant så...
 
Per G skrev:
2 tallet i CO₂ blir forandret til en liten liten firkant hos meg. Er det en automatisk retting som maskinene mine ikke takler eller er det slik for alle?

Mac?, Unix?, Sær browser?
 
Per G skrev:
neslekkim skrev:
Mac?, Unix?, Sær browser?

Windows XP og IE på alle PCene

Oppgrader IE da, evt til noe annet :) Eldre versioner av IE hadde problemer med å gjenkjenne tegnsett om det ikke var satt skikkelig, det kan du også sjekke i IE med å velge Vis->Encoding, og se hva det er valgt der, normalt er det unicode, men du kan ha fått mismatch på valget der.
Ikke si at du kjører IE6 da?
 
På eine lappisen har eg ein trollgammal IE. Det er versjon 6.0.eitelleranna. Viser ingen rarietetar her. Også OK på den "nye" lapisen og iphonen med safari...
 
Har IE 8 og prøvde forskjellig koding nå, men ingen forandring på firkanten. Kansje det er XP som skaper problemet, tror jeg lar det være. Bedre å tenke på brygging enn dataproblem  :)
 
Tilbake
Topp