No-sparge vs batch sparge

In the name of (shitty) science, jeg skal brygge en lav OG øl hvor jeg dropper skylling, og bare tapper vørter fra mesk. Så vanner jeg ut vørteren i kokekjelen til korrekt SG er nådd. Forventet meskeeffektivitet er tatt ut fra luften, men det er ikke så fryktelig viktig siden jeg justerer meg inn uansett.

Blir dette et dritbra øl så skal jeg heller vurdere å brygge det igjen på vanlig måte.
 

Vedlegg

  • Brewfather_JamilsOrdinaryBitter_20190802 (1).pdf
    149 KB · Sett: 14
Jeg hørte en episode av Brew Strong i dag, og der var Jamil og Palmer enige om at på såkalte session øl så mesket de som vanlig, overførte til kok, og tynnet ut vørter til korrekt OG. Ingen skylling. Grunnen var at det ga mer maltsmak.
Øl med høy OG vil naturligvis ha høyere SG ved skylling enn en øl med lav OG, så der skylte de (partiskylling tror jeg).

Med svake øl så vil faren for å trekke ut tanniner være mer aktuell enn med sterke øl. Om det er bare tanniner som er årsaken i skal jeg ikke spekulere i. Men jeg er fristet til å ikke skylle neste gang jeg brygger en svak øl.

Jeg har målt SG på andre tapping ved batch sparging, og sjøl ved relativt svake øl er jeg godt unna det som regnes som fornuftig kutt-punkt når du driver med kontinuerlig skylling.

Tanniner er en nødvendig del av ølet, dvs. at det for det første er uunngåelig med en viss mengde, og at du for det andre får et flatt og kjedelig øl om du ikke har tanniner. Det er altså ikke sånn at det er om å gjøre å ha så lite som mulig. Og om du brygger humlesterke øl - det skulle ikke undre meg om det var en session IPA de gutta brygga - så mener jeg at du får mer tanniner fra humla enn fra maltet.

Ved kontinuerlig skylling risikerer du å komme for lavt. Det gjør du ikke ved batch sparging - i alle fall ikke med bare to tappinger.

Hvis det faktisk er en merkbar forskjell, og den skyldes tanniner, må det bety at grensa for når du får for mye tanniner, må være satt alt for lavt. For meg virker det der usannsynlig. Er det en forskjell, tror jeg forklaringen må være en annen.
 
Har gjort det samme selv tidligere med godt hell, no sparge vørter og så vannet ut for å lage lettøl. Funka bra det Johnny Low fra Lervig er også utvannet Lucky Jack vørter med noe endret humleskjema
 
Jeg brygger på en speidel 20 liter og var på vei til å kaste den ut døren for et par år tilbake, da jeg opplevde gang på gang noe jeg vil betrakte som tanniner. De øl jeg brygget hadde en tynn, tørr og litt besk opplevelse bakerst på tunga, som jeg ikke opplevde som bitterhet fra humla. Vanlig prosedyre var å skylle slik at jeg etter endt kok av vørter, satt igjen med ca 22-25 liter i bøtta. Nok til å fylle et 19 liters fat og noen flasker.
Som et forsøk på å finne årsak til denne såkalte usmaken, så brygget jeg en dag en øl uten å skylle. Ikke noe ekstra vann ble tilført vørteren, hverken før eller etter kok. Jeg satt igjen med ca 17 liter i bøtta. Smaken ble etter min gane betraktelig mye bedre på sluttproduktet en tidligere. Usmaken var borte, og jeg vil også tørre å påstå at ølen hadde fått en mer "fyldig" og maltrik munnfølelse en tidligere. Noe jeg hadde savnet i tidligere øl.
Nå har jeg byttet ut 19 liters fatene med 12 litere, og brygger nå kun med såkalt "no sparge". Får færre liter øl, men desto bedre øl i mine øyne.
 
Jeg brygger på en speidel 20 liter og var på vei til å kaste den ut døren for et par år tilbake, da jeg opplevde gang på gang noe jeg vil betrakte som tanniner. De øl jeg brygget hadde en tynn, tørr og litt besk opplevelse bakerst på tunga, som jeg ikke opplevde som bitterhet fra humla. Vanlig prosedyre var å skylle slik at jeg etter endt kok av vørter, satt igjen med ca 22-25 liter i bøtta. Nok til å fylle et 19 liters fat og noen flasker.
Som et forsøk på å finne årsak til denne såkalte usmaken, så brygget jeg en dag en øl uten å skylle. Ikke noe ekstra vann ble tilført vørteren, hverken før eller etter kok. Jeg satt igjen med ca 17 liter i bøtta. Smaken ble etter min gane betraktelig mye bedre på sluttproduktet en tidligere. Usmaken var borte, og jeg vil også tørre å påstå at ølen hadde fått en mer "fyldig" og maltrik munnfølelse en tidligere. Noe jeg hadde savnet i tidligere øl.
Nå har jeg byttet ut 19 liters fatene med 12 litere, og brygger nå kun med såkalt "no sparge". Får færre liter øl, men desto bedre øl i mine øyne.
Det er interessant at det er flere som opplever det samme. Når man ser instrulsjonsvideoer for forskjellige bryggemaskiner så er prosessen å skylle til man har nok vørter til kok. Det kan jo virke som det ikke er helt ideelt.
Jeg skal prøve litt forskjellig fremover og se hva som skjer. Det hele blir subjektivt og må tas med en klype salt, men det viktigste er at man selv er fornøyd med sluttproduktet.
 
Selgere av bryggemaskiner blir alltid målt på effektivitet. Det er synd da dette ofte står i kontrast til kvalitet. Jo mer du tyner ut av korna, jo høyere er faren for tynt og tanninrikt øl.
Det hele koker ned (!) til bruk av eget utstyr, og preferert kvalitet vs. kvantitet.
 
Jeg tenker vel at temperatur på skyllevannet må ha mye å si, det er naturlig å tenke seg at
du vil trekke ut mer uønskedde forbindelser ved høyere temperaturer
 
Ved kontinuerlig skylling risikerer du å komme for lavt. Det gjør du ikke ved batch sparging - i alle fall ikke med bare to tappinger.

Jeg var med å brygge en batch på et lite bryggeri hvor vi brygget batch sparge.
Av ren nysgjerrighet smakte jeg på avrenning til kokekjelen fra begge batchspargingene.
Avrenning nr 2 smakte ganske mye tanniner selv om vi var langt over faregrensen på SG.

Anbefaler alle å prøve å smake på vørteren når de skyller, uansett hvilken metode man skyller med. Både først i skyllingen og på slutten.
Smaken gir mye informasjon i tillegg til målinger av SG og pH.
 
Veldig interessant tråd (leste hele nå). Når jeg tenker tilbake på den tiden jeg brukte trekjelers (egentlig en hybridvariant med en kombo av kjøleboks og kokekjele) og sammenligner bryggene med dagens GF-batcher, er vel erfaringen at jeg oftere var fornøyd med smaken før. Har alltid tenkt at dette skyldtes at jeg var mye mer hands on tidligere, siden de ulike delene av prosessen krevde mer innsats (røring i mesk, måling av SG, temperatur etc). Har ikke tenkt på det faktum at måling av SG under skylling er veldig tungvint med GF, noe som har ført til at jeg faktisk har sluttet med dette, mens jeg tidligere var veldig bevisst på det.
Siden jeg stort sett brygger relativt alkoholsvake og maltbaserte øl, blir det no sparge neste gang. Men blir det ikke veldig tynn mesk på denne måten? Eller bør en kjøre vanlig tykkelse på mesken og heller tilsette vann før kok til en når ønsket OG preboil?
 
Man kan både kjøre batch Sparge og diffusjons-skylling med eksempelvis GF. ‘Vanlig’ skylling hvor man hever maltrøret og heller vann over, er trolig den dårligste metoden...
 
Jeg kan ikke skjønne annet enn at det skal være uproblematisk å fylle opp med vann fra springen, enten før eller etter kok
 
Interessant diskusjon dette. Jeg skal endre min prosedyre til neste brygging. Har som regel kjørt 50% av volumet til skylling, da i to runder. Det er bortkastet tid egentlig, for å tjene noen prosent effektivitet. Null value added mtp kvalitet, heller det motsatte som antydes her.

Blir kun en runde, mindre skyllevolum, og litt mer gryn neste gang.

Hvordan fordeler dere vannet mellom mesk/skyll?
 
Nå er jeg ikke helt med på dette begrepet, men jeg tror det er no sånt jeg kommer til å prøve meg på neste gang
Kjenner jeg er litt usikker på begrepet selv, men...
Det jeg legger i begrepet er at det er stor forskjell mellom batchsparge (tøm ut og fyll opp), skylling (hev maltrøret og tøm vann gjennom masken) og det jeg kaller diffusjon (tapp av i samme tempo du fyller på). Grunnen til at jeg ikke bruker kontinuerlig skylling som begrep er hastigheten. For at diffusjon skal finne sted, må dette gå sakte. Kontinuerlig skylling kan du i prinsippet gjøre hurtig
 
Nja, helle vann over maltsengen også umiddelbart åpne krana og tappe av i samme kjele som vannet komfra
 
Dersom jeg husker riktig er den gamle kjelen din liten, men
Dersom du har en ekstra kjele / gjæringsbøtte, kan du varme vann i din gamle kjele opp til skylletemp (78 ℃) i kjelen/gjæringsbøtta
Når du er ferdig med mesking, løfter du BIAB posen over i skyllevannet, og setter meske-/kokegryten på maks.
Etter 15 min løfter du BIAB posen ut av skyllevannet og heller tilbake i kokekjelen.
Jeg har brukt en slik tokjeles batchsparge teknikk i flere år. Fungerer prima
 
Tilbake
Topp