Mesk ble hvit som melk

S1000xr

Norbrygg-medlem
Har brygget et par år nå, satt Lucky Jack på Lørdag... Under mesking ble vørter som skummet melk, ble kastet etter 45 min , spurte på brygg selv i dag, de sa at dette kunne skje hvis for mye proteiner... Noe jeg finner meget merkelig aldri opplevd før.
De mente at dette ville forsvinne under kok osv, noen opplevd det samme?
 
Har hatt det vær gang jeg har forsøkt meg på Kølsch... lavt meske steg (51-55 grader) etter att jeg droppa det steget og går rett på 65 - 68 grader er problemet borte. Tok døden på 2 netthandelen bryggere med det meske steget, brenner i bunn og blir som ett isolerende lag med kull og all varme gikk ned og tok døden på ett element den ene gangen og elektronikken den andre gangen.
 
Har hatt det vær gang jeg har forsøkt meg på Kølsch... lavt meske steg (51-55 grader) etter att jeg droppa det steget og går rett på 65 - 68 grader er problemet borte. Tok døden på 2 netthandelen bryggere med det meske steget, brenner i bunn og blir som ett isolerende lag med kull og all varme gikk ned og tok døden på ett element den ene gangen og elektronikken den andre gangen.

Da var det rett av meg å bryte av.. Følte at brygg selv kom med et merkelig svar, brygget endel Lucky men aldri opplevd maken... Brygger på en Speidel 20 l
 
Når det føles feil, er det feil.
Stol på instinktet, selv om det kunne gått bra denne gangen om du hadde fortsatt.
 
Mesker en saison nå, med 90% pilsner- og 10% hvetemalt. Jeg mesker inn på 65 grader, og en sånn mesk starter tilværelsen som lys mjølsuppe; ikke ulik mjølk i fargen. Og sånn må det jo være, fordi stivelsen ennå ikke er konvertert til sukker.

Dette kan du bruke til visuell kontroll med konverteringa. Når mesken får stå i ro, og det som er over maltsenga er blankt og klart, så kan du regne med at stivelsen er omdannet til sukker. (Jeg tar gjerne en jodprøve likevel - i alle fall hvis jeg prøver å korte ned mesketida mest mulig.)
 
Tilbake
Topp