Overgang for å kunne fylle AGA Sodastream

Jeg har denne, veldig fornøyd, den er tung, solid og jeg føler den er trygg å bruke. Har ført over bortimot 90% av en 10kg flaske til Aga 425g, mere får jeg ikke ut ved overføring. Jeg har ikke stigerør så jeg snur 10kg’en på hodet ved overføring. Eneste jeg husker var at jeg måtte ha dobbel pakning på moderflaske-siden. Hvis du gir beskjed om det får du sannsynligvis en ekstra med ved kjøp.

i en 6 kg. fiske er det 800 gr. gass igjen når du ikke får ut mer flytende co2.
ca 1300 på en 10 kg. flaske
 
?

De der er til Sodastream patronene. De ventilene de kommer med i dag blokkerer ganske effektivt selvfylling

Jeg var ikke helt enig jeg heller om refylling men nå vet jeg at selv tapping fra sodapatroner ken være trøblete av og til.
Du hadde jo brukt bare disse patroner og har selvfølgelig mer erfaring.
 
Hva er det som er annerledes med de ventilene? Jeg har ikke merket noen vanskeligheter ved overføring til mine AGA.

Nyeste ventiilen som er flat oppå er laget for å stenge ved fylling, har du veid at du får inn 400+ gram? Funker bra som regel en gang eller to men så blir det trøbbel. Hatt det problemet med samtlige 4 flasker jeg har i drift og etter ventilbytte er de en lek å fylle
 
?

De der er til Sodastream patronene. De ventilene de kommer med i dag blokkerer ganske effektivt selvfylling

Ok, så hele ventilen på flaska byttes ut, skjønner. Trodde det var en adapter. Og flaska fungerer fortsatt i en Sodastream?
 
Nyeste ventiilen som er flat oppå er laget for å stenge ved fylling, har du veid at du får inn 400+ gram? Funker bra som regel en gang eller to men så blir det trøbbel. Hatt det problemet med samtlige 4 flasker jeg har i drift og etter ventilbytte er de en lek å fylle
Tror ikke aga bruker den flate ventilen, jeg pantet de jeg hadde med flat ventil på jula og kjøpte aga flasker. Har aldri prøvd å fylle de med flat ventil. Mener jeg får rundt 300-320 gram på de hvis de er romtempererte.
 
Knipset et bilde for å vise

Ventilen til høyre er den som er laget for å kødde til hjemmefylling. Bytte til en til venstre så slipper en det problemet.

BA49FD5A-A448-496F-9759-C468ED825D4E.jpeg
 
Knipset et bilde for å vise

Ventilen til høyre er den som er laget for å kødde til hjemmefylling. Bytte til en til venstre så slipper en det problemet.

Vis vedlegget 41315

Er ikke bare enkelt å bytte ut ventilen, ihvertfall hvis man ikke har skrustikke.
Så jeg fant en enklere løsning, bytte inn tom Sodastream-patron på Jula, så får man en AGA i retur, som har den andre typen ventil.
 
En annen løsning:

Unlike the other cylinder valves,this valve must be filled with a slow increase in pressure.

When refilling, it is important that the pressure in the first few seconds is very low, only the cylinder valve remains open. The handwheel is therefore open at the beginning only slightly and very slowly until some gas flows through (this can heard). Wait about 10 seconds and then turn the hand wheel slowly by hand half a turn further on. After another 10 seconds, the hand wheel can be turned all the way. Wait about 30 seconds until you hear no gas flows and turn the handwheel to back. After, filling is complete.

Jeg har for øvrig det refill-settet fra Spunky, virker å være et godt produkt. Sjelden man kjøper slikt på ebay som faktisk kommer med fornuftig bruksanvisning (for øvrig på relativt god engelsk også), eller som faktisk i det hele tatt har et produktnavn.
 
Har fått litt mer erfaring, så kan komme med tips :)

Ser det nevnes at det ikke er enkelt å bytte ventilen, dette er feil. Du gjør dette lett med en rørtang rundt flaskehalsen, uten spesielt mye makt.

Fylling fra stående flaske til 885g flaskene går langt bedre hvis sodastream flasken er fryst, men siste forsøk så fikk jeg bare rundt 150g over. (Men tror jeg har klart å fylle en 425g flaske nær full på samme måte tidligere). Jeg hadde glemt trikset over, så kanskje det er derfor :)

Sodastream har minst tre ventiler (har f.eks kjøpt to flasker i dag, med to forskjellige ventiler) på flaskene sine. Den til venstre på bildet ser ut til å være verst, den har minst pin å trykke ned, og uten nedsenkingen på de to andre ventilene. (Den står på en flaske fra 2018 der, men hadde samme på en eldre flaske). Ventilen på den fremst er fra en flaske fra 2007, og er nok den som er kompatibelt med mest mulig utstyr. (Ventilen i midten er den som opprinnelig stod på denne, fra 2019).
Flasken til høyre er kjøpt i dag, produsert i 05/2010, trenger faktisk trykktest før neste fylling..
Det er 1kg-flasker for øvrig, siste dag med tilbud på Clas Ohlson i dag, og det så ikke ut som de fyller på med flere flasker, så mulig tilbudet rett og slett er fordi de har gitt de opp. (7-8 flasker igjen i en kurv de må ha hatt godt over 100 i)

Så skaff noen slike flasker fort :) Og ta ventiler fra eldre flasker.
IMG_20200509_114549_cr.jpg
 
Tilbake
Topp