Stille inn sekundærregulator

Hei alle dere som kan så mye mer enn meg. Litt frustrert og i øl nr. 2 her.

Jeg har lagd meg en ølfryser og i den anledning ville jeg ha muligheten til å ha forskjellige trykk på forskjellige fat. Kjøpte meg denne fra HiWi som så veldig fin ut.

Link: 4-veis CO2 sekundær regulator 3 bar - Hiwi

Jeg har stilt inn trykket på regulatoren til CO2-flaska til ca. 2,5 bar og har ønske om f.eks. 1 bar på det ene fatet. Dette lar seg IKKE gjøre. Jeg skrur på sekundærregulatoren og nåla fyker kun fra 0 opp til 2,5 bar. Trykket på sekundærregulatoren blir det samme som primærregulatoren, eller ingenting. Det er ingen rom for finregulering.

Noen som har noen innspill?

På forhånd takk :)
 
Hei alle dere som kan så mye mer enn meg. Litt frustrert og i øl nr. 2 her.

Jeg har lagd meg en ølfryser og i den anledning ville jeg ha muligheten til å ha forskjellige trykk på forskjellige fat. Kjøpte meg denne fra HiWi som så veldig fin ut.

Link: 4-veis CO2 sekundær regulator 3 bar - Hiwi

Jeg har stilt inn trykket på regulatoren til CO2-flaska til ca. 2,5 bar og har ønske om f.eks. 1 bar på det ene fatet. Dette lar seg IKKE gjøre. Jeg skrur på sekundærregulatoren og nåla fyker kun fra 0 opp til 2,5 bar. Trykket på sekundærregulatoren blir det samme som primærregulatoren, eller ingenting. Det er ingen rom for finregulering.

Noen som har noen innspill?

På forhånd takk :)

Dette høre merkelig ut. Først så vil jeg si at med mindre det faktisk er noe veldig galt med utstyret, så er det en brukerfeil. Jeg har primær fra HIWI og sekundær av akkurat samme type som du har, og har aldri opplevd noe mystisk med de. HiWi er krem, Det er Rolls Royce innenfor regulatorer.
Har du bilde av sekundær-oppsettet?

Jeg ville sendt de en mail etter litt tenking. De er gode på å svare og følger opp produktene sine.

Du vet at du må skru "omvent", skrudd helt mot klokka gir 0, skrudd helt med klokka gir full gass?
 
Sist redigert:
Er ikke dette egentlig en primær regulator med andre gjenge, eller tar de kun lavt trykk?
Fordelen er at du kan ha en lavtrykkskabel inn i kjøleskapet dersom du vil ha flasken på utsiden
 
Er ikke dette egentlig en primær regulator med andre gjenge, eller tar de kun lavt trykk?
Fordelen er at du kan ha en lavtrykkskabel inn i kjøleskapet dersom du vil ha flasken på utsiden

Den rekka med fire er sekundære. Jeg har spurt HIWI om det mtp trykk, og jeg antar at TS kjøpte fra Brewshop, som såvidt jeg vet er eneste som fører denne dingsen her til lands.TS sier at han slipper inn 2.5 Bar inn i sekundær, jeg gjør akkurat det samme.

Dette er nok feil, men det høres ut som om TS har skrudd feil vei på sekundær.
 
Hei alle dere som kan så mye mer enn meg. Litt frustrert og i øl nr. 2 her.

Jeg har lagd meg en ølfryser og i den anledning ville jeg ha muligheten til å ha forskjellige trykk på forskjellige fat. Kjøpte meg denne fra HiWi som så veldig fin ut.

Link: 4-veis CO2 sekundær regulator 3 bar - Hiwi

Jeg har stilt inn trykket på regulatoren til CO2-flaska til ca. 2,5 bar og har ønske om f.eks. 1 bar på det ene fatet. Dette lar seg IKKE gjøre. Jeg skrur på sekundærregulatoren og nåla fyker kun fra 0 opp til 2,5 bar. Trykket på sekundærregulatoren blir det samme som primærregulatoren, eller ingenting. Det er ingen rom for finregulering.

Noen som har noen innspill?

På forhånd takk :)

Slipper trykket videre ut i et eventuelt fat med trykk under 2,5 bar?
Så lenge utgangen er stengt forblir trykket likt trykk inn.
 
Dette høre merkelig ut. Først så vil jeg si at med mindre det faktisk er noe veldig galt med utstyret, så er det en brukerfeil. Jeg har primær fra HIWI og sekundær av akkurat samme type som du har, og har aldri opplevd noe mystisk med de. HiWi er krem, Det er Rolls Royce innenfor regulatorer.
Har du bilde av sekundær-oppsettet?

Jeg ville sendt de en mail etter litt tenking. De er gode på å svare og følger opp produktene sine.

Du vet at du må skru "omvent", skrudd helt mot klokka gir 0, skrudd helt med klokka gir full gass?

Oppsettet er en regulator på CO2-flaska på utsiden av fryseren med ca. 3 bar på klokka.
Denne går rett inn i HiWi-en og gassen fordeles til fire fat.

Om jeg har skrudd rett vei eller ikke, det er spørsmålet. Jeg har skrudd med klokken i forsøk på å øke trykket, pang på 2,5 bar.

Om jeg skrur andre veien faller nåla til 0 bar. Hvis denne typen regulator gir høyere trykk ved å skru mot klokken, så er kanskje dette det jeg har gjort feil. Får prøve på nytt igjen i morgen.
En annen ting er kanskje at jeg ikke har tømt trykket i slangen ved hver endring i trykk, kanskje dette er det som har gitt det rare resultatet.

Takk for innspill, boyes.
 
Da har jeg prøvd alt jeg kommer på av justeringer. Har kobla til fat med forskjellig karboneringsnivå. Noen som finner feil i bildene?
Jeg har skrudd og tenkt meg hele veien til angreretten.

Primærregulatoren er i disse bildene innstilt til akkurat det samme trykket dere ser på klokkene.

Innspill?

Har mailet Hiwi, ingen svar.
 

Vedlegg

  • IMG_7198.JPG
    IMG_7198.JPG
    1,1 MB · Sett: 40
  • IMG_7199.JPG
    IMG_7199.JPG
    1 MB · Sett: 38
Da har jeg prøvd alt jeg kommer på av justeringer. Har kobla til fat med forskjellig karboneringsnivå. Noen som finner feil i bildene?
Jeg har skrudd og tenkt meg hele veien til angreretten.

Primærregulatoren er i disse bildene innstilt til akkurat det samme trykket dere ser på klokkene.

Innspill?

Har mailet Hiwi, ingen svar.

Mystisk.

Hvis du skrur #1 med klokka, og den er koblet til et tomt fat, stiger ikke trykket på den nåla jevnt etterhvert som du skrur?

Trykket på de sekundærnålene skal vise 0 hvis de er koblet til noe som har 0 trykk. Har du prøvd med et tomt fat (ett uten trykk)? Når du da kobler til f.eks #1 til et tomt (igjen, trykkløst fat) fat så skal trykket synke til 0. Det de målerne viser er tykket som de er koble til.
 
Sist redigert:
Hva skjer med pilene om du øker hovedtrykket til 2,5?
Dersom de stiger, er alle max åpne
Du reduserer trykk på 2.trinnet under hovedtrykket
 
Hvis jeg skrur trykket på primærregulatoren til 2,5 bar, så stiger trykket på alle utgangene på sekundærregulatoren samtidig til 2,5 bar.
Hvis jeg så forsøker å skru tilbake på skruen for å få lavere trykk, så skjer det ingenting.

Trykket stiger ikke hvis jeg skrur på sek.reg. mot et tomt fat. De stiger ikke heller hvis jeg skrur uten at de er koblet til noe.

Dette er hele problemet. Veldig lite intuitivt at trykket ikke skal synke gradvis hvis man skrur på ventilen for å redusere trykk.

Har snakka med Brewshop og de skal sende meg en ny. Er VELDIG spent på hva de finner ut er galt med denne regulatoren.....
 
Hvis jeg skrur trykket på primærregulatoren til 2,5 bar, så stiger trykket på alle utgangene på sekundærregulatoren samtidig til 2,5 bar.
Hvis jeg så forsøker å skru tilbake på skruen for å få lavere trykk, så skjer det ingenting.

Trykket stiger ikke hvis jeg skrur på sek.reg. mot et tomt fat. De stiger ikke heller hvis jeg skrur uten at de er koblet til noe.

Dette er hele problemet. Veldig lite intuitivt at trykket ikke skal synke gradvis hvis man skrur på ventilen for å redusere trykk.

Har snakka med Brewshop og de skal sende meg en ny. Er VELDIG spent på hva de finner ut er galt med denne regulatoren.....

Det høres helt feil ut, ja.

Men merkelig at det skal skje på alle fire regulatorene. De som sitter i rekke er jo helt vanlige regulatorer samme som du har på flaskesiden. Håper det ordner seg for jeg er iallefall blank pr nå. Virker som at alle regulatorer slipper alt igjennom, det som virker rart, alle.

Men hvis alle har vært åpne, og du slipper trykk gjennom, så vil det ikke synke selv om du skrur igjen på sekundære. Men det at det ikke stiger når du skrur mot et åpent fat er rart.

Men samtidig så sa du at de gir enten full gass (relativt til primærtrykket) eller ingenting. Nå sier du at trykket ikke stiger? En regulator er jo et veldig enkelt prinsipp, så jeg er like spent som deg hva de finner ut av.
 
Sitter med en følelse av at du har skrudd deg ut i et uføre.. :)
Koble fra fatene, og lukk med vippebryteren under hver ventil.
Skruer to helt den ene veien, og de andre to den andre veien. Sett hovedkran på 2,5 bar. slipp kort opp på de fire vippebryterne.
To skal nå stå på 0, og to på 2,5bar.
Dersom dette ikke fungerer, er det bare å vente på ny ventil...
 
Tilbake
Topp