Bryggertabber

Potensiell bryggetabbe. Skilte ut 1.5L vørter fra slammet på bryggedagen, og helte det på en plastflaske dagen etter. Dagen etter det igjen helte jeg det oppi en ny bøtte uten å koke vørteren først, tørrhumlet og stakk om oppå dette.

Satser på det ikke er infisert, det virket bare riktigere å unngå så stort headspace i 27L-bøtten, og tørrhumle tidlig så evt oksygen blir spist opp.
c5fda61c512363c03beb87a1bef792db.jpg
Hmm, kva er formålet med den 1.5 literen? Meir øl?
Får håpe det går bra :)
 
Nytt bryggeoppsett, nye tabber. I dag har jeg funnet ut hvor mye vørter man kan miste når 13 liter vørter på 3500w koker over. Svaret er ca 4 liter. Så da slipper dere å lure mer på akkurat det.

Takk gud for at jeg brygget ute. Liggeunderlaget som var rundt kjelen er klar for gjenvinning, for å si det slik..

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
Nytt bryggeoppsett, nye tabber. I dag har jeg funnet ut hvor mye vørter man kan miste når 13 liter vørter på 3500w koker over. Svaret er ca 4 liter. Så da slipper dere å lure mer på akkurat det.

Takk gud for at jeg brygget ute. Liggeunderlaget som var rundt kjelen er klar for gjenvinning, for å si det slik..

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Det kan jeg bekrefte. Hos meg endte 2 av litrene over hendene da jeg i et desperat forsøk prøvde å flytte kjelen vekk fra komfyren når jeg så hva som var i ferd med å skje. Jeg var ikke rask nok..
Vi skulle pille reker senere på kvelden. Det slapp jeg, for å pille reker med brannskade fingre er vondt..
Om det skulle herske noe tvil, så er det veldig tidkrevende å vaske en komfyr rein for vørter som har rent ned i alle tenkelige, og utenkelige kroker..
 
Nytt bryggeoppsett, nye tabber. I dag har jeg funnet ut hvor mye vørter man kan miste når 13 liter vørter på 3500w koker over. Svaret er ca 4 liter. Så da slipper dere å lure mer på akkurat det.

Takk gud for at jeg brygget ute. Liggeunderlaget som var rundt kjelen er klar for gjenvinning, for å si det slik..

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Det kan jeg bekrefte. Hos meg endte 2 av litrene over hendene da jeg i et desperat forsøk prøvde å flytte kjelen vekk fra komfyren når jeg så hva som var i ferd med å skje. Jeg var ikke rask nok..
Vi skulle pille reker senere på kvelden. Det slapp jeg, for å pille reker med brannskade fingre er vondt..
Om det skulle herske noe tvil, så er det veldig tidkrevende å vaske en komfyr rein for vørter som har rent ned i alle tenkelige, og utenkelige kroker..

En grei løsning er å skumme under oppkok. Men også det forutsetter jo at du ikke har gått for å gjøre noe annet interessant mens du venter på at brygget skal nærme seg kokepunktet:).
 
En grei løsning er å skumme under oppkok. Men også det forutsetter jo at du ikke har gått for å gjøre noe annet interessant mens du venter på at brygget skal nærme seg kokepunktet:).
Besøk som førte til bryggertabbe for min del. Vurderer å lage et digert skilt som lyser opp med "ikke forstyrr bryggeren" når temperaturen i kokekjelen er over 90 grader :)

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
Besøk som førte til bryggertabbe for min del. Vurderer å lage et digert skilt som lyser opp med "ikke forstyrr bryggeren" når temperaturen i kokekjelen er over 90 grader :)

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Få deg et sånt "On Air"-skilt. Monter det på noen seler så det henger på ryggen din.
 
  • Like
Reaksjoner: Jo
Vel... I dag gikk mye galt. Har stolt på ikea-risten litt for mange ganger tydeligvis. I dag knelte den. -4 liter vørter. Hva bruker andre for å la posen renne av? Ferdig med å skylle og i nærheten av 80C så jeg at diptuben til kjelen ligger på bordet ved siden av meg. Altså ikke rart at posen hang fast i hullet på innsiden av kjelen da jeg skylte, og at skylling gikk tregt. Induksjonstopp og dyppkoker er effeltive saker. Plutselig kokte det over, nye -4 liter vørter. Bryggedagen kunne gått glattere. Brygger forøvrig en splittbatch saison som (1) skal på eikefat med bakterier og (2) tørrhumles med Amarillo.
14a878541f0eb530316e636ec9da11ae.jpg
ef44df8a78317074dc128b773f60f4b9.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vel... I dag gikk mye galt. Har stolt på ikea-risten litt for mange ganger tydeligvis. I dag knelte den. -4 liter vørter. Hva bruker andre for å la posen renne av? Ferdig med å skylle og i nærheten av 80C så jeg at diptuben til kjelen ligger på bordet ved siden av meg. Altså ikke rart at posen hang fast i hullet på innsiden av kjelen da jeg skylte, og at skylling gikk tregt. Induksjonstopp og dyppkoker er effeltive saker. Plutselig kokte det over, nye -4 liter vørter. Bryggedagen kunne gått glattere. Brygger forøvrig en splittbatch saison som (1) skal på eikefat med bakterier og (2) tørrhumles med Amarillo.
14a878541f0eb530316e636ec9da11ae.jpg
ef44df8a78317074dc128b773f60f4b9.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk

Tør jeg spørre hvor mange kilo malt dette var? Bruker samme selv, og ble brått litt bekymret..
 
Skulle brygge juleøl i dag. Sen kveld i går gjorde at jeg kom sent i gang, men alt gikk bra med forberedelsene, og jeg fikk mesket inn fint.

Tabbe1: Etter innmesk trykket jeg start på appen til Grainfather, og innså ikke at det betydde pumpestart. Jeg hadde ikke satt på arm, og kjører selvfølgelig uten kuleventil (siden den tetter seg). Resultatet var fontene over hele bryggemaskinen. Tapte litt væske på det og tilsatte en liter ekstra vann mens jeg bannet og vasket.

Så fikk jeg i gang meskeprogrammet og gikk for å spise frokost.

Da jeg kom ned igjen, tabbe 2:
Vørter over hele gulvet. Her var det tydelig at slangen hadde lagt seg med åpningen inn mot kanten slik at det nesten tettet, og vørter hadde tydligvis tvunget seg ut gjennom en utett pakning. Mer banning og rengjøring. Og da jeg skulle flytte Grainfather fikk jeg støt! Den andre lekkasjen hadde tydeligvis skapt en overledning til jord i pumpa. Koblet fra strømmen og forsøkte å rengjøre så godt jeg kunne, men til ingen nytte: overledning til jord fra den ene fasen i pumpa.

Ga nesten opp her, men er ikke den som liker å la ting gå til spille. Skyllet gjennom og bruker backupsystemet (min gamle BIAB-kjele) for resten. Aner ikke hvordan dette kaosbrygget blir til slutt. Akkurat nå renner maltrøret av seg de siste dråpene i Grainfatheren, og så blir det å øse over og koke opp i BIAB-kjelen. Om dette blir godt så blir det umulig å gjenskape.

Anti-tabbe: Glad jeg beholdt delene til BIAB-systemet (hadde tenkt å selge spiralkjøleren). Moral: Det er alltid kjekt med en backupløsning, plan B e.l.

Oppdatering: Gjær pitchet nå. OG på 1061 mot planlagt 1072. Oh well. BU/GU blir jo litt høyere, så det blir lettere og bitrere enn planlagt. Kan bli OK øl, likevel. Vørteren smaker godt, men har en liten bitterhet i ettersmaken, ja.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp