Pumpe vedlikehold

Arnljot

Fylkesstyre
Jeg har lenge irritert meg over at pumpa til min GF er "veik", så jeg tok den fra hverandre for å se om det var noe smuss i den. Det var det, bitte litt men sikkert ikke nok til å gi meg problemer.

Men her er uansett noen bilder fra min operasjon.

Her er pumpa tatt ut av GF.
Først presser man godt ned på det metalldekslet som dekker pumpa og hekter det av i bunn. Montering er motsatt.

Stigerøret fra pumpen demonterer man ved å skru av skruen i toppen til braketten som holder den til GF, så presser man ned den sorte plastringen som er på den myke hvite overgangen mellom røret og pumpa, også trekker man røret bestemt ut.

Så må du sprette ledningen ut av holderen i GF, skru løs to skruer over og under GF før du så kan ta pumpa ut på skrå, og på samme måte som du løsnet stigerøret så løsner du inntaket til pumpa fra GF.



Pumpehuset holdes på pumpa med fire lange maskinskruer. Pakningen på bildet er viktig å legge merke til. Ved første monteringsforsøk hadde ikke jeg fått den med meg, og da hadde den ikke lagt seg riktig og jeg fikk en lekasje.

Jeg brukte litt CIP Film på pakningen ved 2. montering og det tror jeg gjorde den godt.



Montering skjer altså i reversj rekkefølge.
 
Hei, ble pumpen merkbart bedre etter demontering/montering? Jeg synes GF-pumpa har liten kapasitet.
 
Ser at pumpen er lik den på netthandelbryggeren som jeg har benyttet. Det ble til at jeg byttet den ut, og monterte den nye på bryggetrallen hvor jeg har bryggeren og skyllevannet. Enklere vedlikehold, bedre kapasitet og bedre fleksibilitet. Den gamle pumpen får et nytt liv i en diy quickcarb. Pengene jeg sparte på dette, kontra å kjøpe en quickcarb alene forsvarer kjøpet av pumpen (som var rimelig på Ali...).
 
Pumpen min ser ut til å ha tatt kvelden etter at den ble dynket i vørter på grunn av en lekkasje. Jeg åpnet den og skylte grundig med rent vann og tørket den grundig etterpå, men nå vil den ikke starte. Det er bare en svak summelyd, ikke noe mer. Er det noe mer jeg kan gjøre? Eller er det bare å bestille ny pumpe?
 
Pumpen min ser ut til å ha tatt kvelden etter at den ble dynket i vørter på grunn av en lekkasje. Jeg åpnet den og skylte grundig med rent vann og tørket den grundig etterpå, men nå vil den ikke starte. Det er bare en svak summelyd, ikke noe mer. Er det noe mer jeg kan gjøre? Eller er det bare å bestille ny pumpe?
Kan prøve å hjelpe den igong ved å rotere akslingen / kakke litt på den medan den har straum, om det har lagt seg noko på børstane. Har iallefall fungert for meg på diverse Dc-motorar
 
@Kalvatn Kjenner du til akkurat denne pumpen? Jeg tror den kjører børsteløst. Det er en vekselstrømsmotor for nettspenning. Jeg har kakket og forsøkt å hjelpe rotoren rundt med fingrene (ja, det står at den ikke skal kjøres tørr, men jeg regner med det går bra å testkjøre noen sekunder under feilsøking).
 
@Kalvatn Kjenner du til akkurat denne pumpen? Jeg tror den kjører børsteløst. Det er en vekselstrømsmotor for nettspenning. Jeg har kakket og forsøkt å hjelpe rotoren rundt med fingrene (ja, det står at den ikke skal kjøres tørr, men jeg regner med det går bra å testkjøre noen sekunder under feilsøking).
Ah, nei kjenner ikkje til den, såg ikkje at tråden handla om Gf pumpe. Godt mulig den er børstelaus. Det ser du vel om du får demontert den ?
 
Ah, nei kjenner ikkje til den, såg ikkje at tråden handla om Gf pumpe. Godt mulig den er børstelaus. Det ser du vel om du får demontert den ?
Ja, som du ser over, så åpnet jeg den og skylte ut vørter som hadde trengt inn. Jeg så ingen børster, men jeg er ingen motorspesialist. Det ER en AC-motor ihvertfall.
 
Tilbake
Topp