Temperatursvinging

Hei!
Har nylig satt en European Lager med W-34/70 gjær. Jeg har bygget meg et gjæringskammer hvor den nå står. Jeg styrer temperaturen med en Ink Bird ITC-308, men opplever at kammeret er ikke godt nok isolert, så temperaturen svinger ofte mellom 11.5 og 12.5 grader (Temperaturinnstillingen er satt på 12.0 grader). Er dette noe jeg bør være bekymret over, eller ikke?
 
Har alltid hatt svingninger (det skal mye til for at temperaturen ikke svinge noe), +/- 0,5 grader som regel. Tenker at det ikke har noen betydning. Ville vært mer bekymret hvis temperaturen svinger flere grader.
 
Bruker du både varme- og kjølekilde? Som regel er det nok bare med en av delene. Gitt at temperaturen i rommet for øvrig er høyere enn 12 grader, som jeg regner med at den er, vil du kunne oppleve å få mindre "yoyo-effekt" om du bare bruker kjølekilde.

Edit: Ved nærmere ettertanke kom jeg på at 308 kanskje bare har mulighet for enten kjøling eller varme, ikke begge deler samtidig. Isåfall kan du se bort fra dette innlegget.
 
Hei!
Har nylig satt en European Lager med W-34/70 gjær. Jeg har bygget meg et gjæringskammer hvor den nå står. Jeg styrer temperaturen med en Ink Bird ITC-308, men opplever at kammeret er ikke godt nok isolert, så temperaturen svinger ofte mellom 11.5 og 12.5 grader (Temperaturinnstillingen er satt på 12.0 grader). Er dette noe jeg bør være bekymret over, eller ikke?
Er det temperaturen i ølet? Eller i omgivelsene? Spiller uansett ingen rolle, etter mitt syn. Opplever dette selv med mine 308ere. Det blir nok godt øl.
 
Hei!
Har nylig satt en European Lager med W-34/70 gjær. Jeg har bygget meg et gjæringskammer hvor den nå står. Jeg styrer temperaturen med en Ink Bird ITC-308, men opplever at kammeret er ikke godt nok isolert, så temperaturen svinger ofte mellom 11.5 og 12.5 grader (Temperaturinnstillingen er satt på 12.0 grader). Er dette noe jeg bør være bekymret over, eller ikke?
Jeg har en 310, den har en innstilling for hysterese, hvis den er satt til feks 1°C vil du få svingning på 1°, bør ikke være mindre enn 0,5°C pga. For mye start stopp av kompressor, det kan også være lang delay tid på start av kompressor. Tror nok heller at hele gjæringskaret svinger så mye avhengig av hvor tempføler er plassert.
 
Bruker du både varme- og kjølekilde? Som regel er det nok bare med en av delene. Gitt at temperaturen i rommet for øvrig er høyere enn 12 grader, som jeg regner med at den er, vil du kunne oppleve å få mindre "yoyo-effekt" om du bare bruker kjølekilde.

Edit: Ved nærmere ettertanke kom jeg på at 308 kanskje bare har mulighet for enten kjøling eller varme, ikke begge deler samtidig. Isåfall kan du se bort fra dette innlegget.

Bruker kun kjølekilde. Bruker en fryseboks koblet i InkBirden, gradene satt på 12.0 grader, med hystereseinnstilling på 0.5 grader. Gradene svinger kun +/- 1 grad. Jeg tror ikke fryseboksen er godt nok isolert hvor jeg har bygget den opp, at dette er grunnen.

Er det temperaturen i ølet? Eller i omgivelsene? Spiller uansett ingen rolle, etter mitt syn. Opplever dette selv med mine 308ere. Det blir nok godt øl.
Temperaturen skal være i gjæringskaret. Har tapet temperaturføleren på siden av karet, og isolert den. Så det er ikke temperaturen rundt.

Jeg har ingen vifte i selve gjæringskammeret da, jeg har sett flere på nett som sier at dette er et must. Er det det? Isåfall får jeg fikse isolasjon og vifte til neste.
 
Dersom du har føleren i luft, vil ølet svinge mindre. Kompressoren vil gå hyppigere, men det gjør lite om du har satt min. 5 min forsinkelse på kompressoren.
Du kan som en mellomting ha føleren i en brusflaske med vann.
Jeg har bare isolert føler på karet på belgiske øl, eller øl med høy OG
Jeg støtter dem over på at det har svært liten betydning med +/- 0,5 ℃ :)
 
Dersom du har føleren i luft, vil ølet svinge mindre. Kompressoren vil gå hyppigere, men det gjør lite om du har satt min. 5 min forsinkelse på kompressoren.
Du kan som en mellomting ha føleren i en brusflaske med vann.
Jeg har bare isolert føler på karet på belgiske øl, eller øl med høy OG
Jeg støtter dem over på at det har svært liten betydning med +/- 0,5 ℃ :)

Hvordan kontrollerer du tempen i karet ved å ta temperaturen på luften? Under stormgjæring ser jeg opp til 5 grader forskjell i karet og i skapet, men det varierer en god del. Ved å ha sensor i senter av karet setter jeg +-0.3 grader og kompressoren starter ikke opp og ned i jojo stil. Før når jeg teipet på utsiden med isolasjon var det +-0.5 i setting som gav greie innslag.

Om tempen varierer +-0.5 i karet betyr nada. Ihht Narziz blir det kritisk ved mer enn 3 grader per døgn i endring.
 
Jeg logger alle mine øl. Av erfaring vet jeg hvilke gjær som genererer mye varme. På disse fester jeg temp sensor på karet.
Har en Saison nå med en gjær jeg ikke har brukt før. På grafen ser du et dropp (dropp#1) når jeg flyttet sensor fra luft til kar. Dropp#2 flyttes karet fra kjøleskap til rom med isolasjon og varmebelte
f1.templogg.no
Dette er en liten batch. Vanligvis bruker jeg ståltank og STC-1000+ med to sensorer. En i luft, og en i thermowell inni selve tanken.
 
Jeg logger alle mine øl. Av erfaring vet jeg hvilke gjær som genererer mye varme. På disse fester jeg temp sensor på karet.
Har en Saison nå med en gjær jeg ikke har brukt før. På grafen ser du et dropp (dropp#1) når jeg flyttet sensor fra luft til kar. Dropp#2 flyttes karet fra kjøleskap til rom med isolasjon og varmebelte
f1.templogg.no
Dette er en liten batch. Vanligvis bruker jeg ståltank og STC-1000+ med to sensorer. En i luft, og en i thermowell inni selve tanken.

Ah da er jeg med, det er jo et supert oppsett.
 
Tilbake
Topp