Tråden for dumme spørsmål.

Har du prøvd sure øltyper til konemor? Når kona mi fikk smaken på fruktig og sur øl var det gjort! Nå kjenner hun på rekkeviddeangsten/«hvor-mye-er-det-igjen-på-fatet?» og passer på at jeg brygger nok sånn at ikke tappekranene går tom :) Da er bryggehobbyen mye mer akseptert å bruke tid på. Prøv en Lervig Hop Drop Sour f.eks.
 
Vil og nevne at mange damer og jenter som ikkje er glad i øl, gjerne kan like porter eller stouts.
Tenk rødvin/stout.
Ellers er eg enig. Slapp av, la gjæren jobbe i fred ei stund til.
 
Dere med diy-kjeler som har varmeelement i. Hvordan har dere koblet ledningen? med hurtigkobling?
Jeg har
heating-element-enclosure-6_3_1.jpg
denne koblingen men dette er jo ingen hurtigkobling.
Ved rengjøring av kjelene har jeg ett behov for å løfte kjelene ned fra benken og kanskje til og med inn på badet. Da må jeg dra med meg ledningen noe som igjen forhindrer meg i å legge disse ledningene permanent langs vegg/benken.

Så.. brukes det hurtigkoblinger alla powercon eller er det vanlig å dra med seg ledningen når dere rengjører kjelene?
Jeg har en sånn og ønsket å montere en powercon av same grunn. Huset på varmeelementet er ikke stort nok innvendig for å gjøre koblinger mellom, ikke uten tvilsome løsninger.

Tror du må gjøre som Miguel sier, å sette koblingen på kabelen.
 
Har du prøvd sure øltyper til konemor? Når kona mi fikk smaken på fruktig og sur øl var det gjort! Nå kjenner hun på rekkeviddeangsten/«hvor-mye-er-det-igjen-på-fatet?» og passer på at jeg brygger nok sånn at ikke tappekranene går tom :) Da er bryggehobbyen mye mer akseptert å bruke tid på. Prøv en Lervig Hop Drop Sour f.eks.

Ja desverre, etter jeg fikk interessen for noe annet en pils har jeg vært igjennom alt av stiler jeg kommer over, og "tvinger" kona til å ta en liten sipp, men akk nei :) Jeg tror nok ting kunne vært annerledes om ho hadde tatt seg tid, det tok meg lang tid å utvikle smaksløkene selv, men den tålmodigheten er ikke der, i alle fall ikke enda ;) Skal uansett prøve en hop drop sour. Takk for tips.
Vil og nevne at mange damer og jenter som ikkje er glad i øl, gjerne kan like porter eller stouts.
Tenk rødvin/stout.
Ellers er eg enig. Slapp av, la gjæren jobbe i fred ei stund til.

Takk for tips, ble cider fordi ho er veldig lei av vin, og selv om captain Morgan og cola er favoritten, er det ikke en kosedrikk som sådan :D Skal ta en chillpill ang svovel lukta i cideren, takk for svar folkens.
 
Signerer andre her om øltypetips til sin bedre halvdel. Kona er i hvert fall en fan av White House Honey Porter. Skal også nevne at hun er glad i feilbrygget Kölsch, med masse esterprofil. Så det er jo også et alternativ...
 
Aha, trodde det var kokekjele. Da vet jeg ikke, men ser jo kliss likt ut som heat tint. oljer fra maskineringen ser kanskje (ikke?) sånn ut? Prøv med noe syre iallefall. Kanskje du må passivere det (enda en gang?)

Hvis det ikke går bort med skrubbing med base så lukter det jo som om å prøve med det motsatte, syre kan være greia.

Tror det også kan komme av salter/mineraler, og man ser jo hvor det slutter, så antar at du fylte den opp dit med øl.

Prøv å fyll opp hele tanken med vann og sånn sitronessens du får fra butikken en gang hvis det gjentar seg og se om det blir bedre.
Passivering skjer naturlig i luft etter syrevask. La det stå tørt en dag eller to så vil ny oksidfilm være på plass.
 
Hei! Satte nettopp en batch basert på et ølkit (mangrove jack's pale ale), og oppdaget etter at gjæren var tilsatt at jeg hadde fylt på én liter for mye vann (24l). Noen tips for å unngå at batchen vil ende opp som tynt lettøl?

Sent fra min Mi A1 via Tapatalk
 
Hvis OG'en var 1.050 på 24L så har du en OG på ca 1.048, altså to poeng lavere, blir ikke "tynt lettøl" av så lite forskjell. 1.050 var en vill gjetting.
 
Så det vil ikke være veldig merkbart? I så fall er jeg veldig lettet! OG så ut til å være rundt 1.037 (den egentlige alkoholprosenten var nede på 4,4%). Om jeg skulle ønske å øke denne, hva ville du anbefalt? Dekstrose, honning eller beer enhancer?

Sent fra min Mi A1 via Tapatalk
 
Så det vil ikke være veldig merkbart? I så fall er jeg veldig lettet! OG så ut til å være rundt 1.037 (den egentlige alkoholprosenten var nede på 4,4%). Om jeg skulle ønske å øke denne, hva ville du anbefalt? Dekstrose, honning eller beer enhancer?

Sent fra min Mi A1 via Tapatalk

Ingen av delene, spraymalt uten tvil. Men hvis de tre du nevner er de optionene du har så beer enhancer, siden det har "minst" monosakkarider av de tre.
 
Ok! Takk for gode råd. Bare et siste spørsmål: om jeg velger spraymalt, hvilken type, hvor mye og når under gjæringen burde det skje?

Sent fra min Mi A1 via Tapatalk
 
Ok! Takk for gode råd. Bare et siste spørsmål: om jeg velger spraymalt, hvilken type, hvor mye og når under gjæringen burde det skje?

Sent fra min Mi A1 via Tapatalk

Lys type, hvis det er et lyst øl, noe det nok er. Tilsett helst så tidlig som mulig så tar du ikke gjæren inn/ut av forskjellige faser den er i. Kjedelig å måtte gjøre ekstraarbeid på overtid, liksom. Men ikke få helt noia rundt dette hvis du er "sen". Bare gi det tid for gjæren vil starte å gjære på nytt, så den må også få tid til å få vekk dritt som ny diacetyl etc.
 
Jeg skal prøve å tvangskarbonere for første gang og lurer på hvilken temperatur jeg bør ha i ølet? Hvilken er den høyeste temperaturen det går på? Har forstått det sånn, At jo nærmere null jo bedre. Men kjøleskapet mitt viser ikke mer enn 6
 
Tilbake
Topp