Sprayflaske eller trykksprøyte til Starsan?

Kan dere anbefale meg en sprayflaske eller trykksprøyte til Starsan som:
-Ikke lukter kreftfremkallende.
-Justerbar tut (stråle eller dis).
-Tåler Starsan over tid.

Det er en fin bonus om man kan skru på en ball lock kobling i enden, men ikke noe jeg må ha.
 
Jeg kjøper på europris. De har begrenset levetid, men funker greit så lenge de funker. Men de er sikkert kreftfremkallende.

Jeg er også interessert i tips om noe bedre.
 
Samme med denne, lukter ikke noe ulumskheter av den jeg bruker, blir vel ikke denne som tar livet av meg vil jeg tro.
Ballock, rett på.

Trykksprøyte | MEEC TOOLS

Se etter tallet 7
Alle typer plast merkes med en bokstavkode. Dessuten har all resirkulerbar plast et eget symbol med en pil og et tall inni.
Disse pilsymbolene finner man på alle slags produkter, fra leker til bæreposer og emballasje. Selv om svært mange av plastsortene regnes som trygge, både miljø- og helsemessig, gjelder ikke dette alle.Nettopp derfor bør du se etter en pil med tallet 7 inni, og en av følgende bokstavkoder: «PA» eller «PC».
Begge skjuler nemlig plast som kan være helseskadelig om man bruker produktene til mat eller drikke.
 
Foruten pumpekannene det linkes til her har jeg ikke funnet noe som holder, greit at de da koster bare 10,- kroner og kan hentes på nærbutikken (de veldi assorterte ute på landet)
 
Bruker en slik en Hozelock trykksprøyte, 1,25 l | Clas Ohlson for desinfisering av gjærkar og andre småting, og pumpekanne som nevnt over (med ballock fitting) for rengjøring av tappelinjer og slanger.

Hadde en billigere trykksprøyte før med messingdyse som forvitret helt av starsan. Hozelock'en har plastdyse, og tåler dette stoffet.
 
Du tenkte den nok til litt tyngre bruk, vil jeg anta. Men den vesle sprayflaska jeg har, er visst trygg nok, tror jeg. Merket HDPE 1. (High-density polyethylene - Wikipedia)

Ellers mistenker jeg at de kontakttidene Chalie Talley (oppfinneren av StarSan) fra 5Star snakker om, er alt for korte, og at du egentlig helst bør fylle opp det som skal desinfiseres med starsan, eller ha det oppi et kar med starsan, i stedet for å bare spraye. @gustavf nevnte et annet sted at bryggeriene ikke bruker StarSan, og jeg hørte en podcast - som jeg selvfølgelig ikke kan finne igjen nå - der folk fra et bryggeri hadde testet ulike midler. Og StarSan med kort kontakttid kom ikke så veldig godt ut av det.

Nåja, dette er vel litt på sida, og som regel vasker vi vel så godt at det egentlig ikke spiller noen rolle. Og det vannet vi skyller med etter vask er som regel ikke noe problem.
 
@gustavf nevnte et annet sted at bryggeriene ikke bruker StarSan, og jeg hørte en podcast - som jeg selvfølgelig ikke kan finne igjen nå - der folk fra et bryggeri hadde testet ulike midler. Og StarSan med kort kontakttid kom ikke så veldig godt ut av det.

Mitt utsagn var mest basert på anekdotiske bevis. Jeg har aldri sett det brukt på noe brygger. (Noe som gir mening. I et CIP-anlegg kan man ikke ha noe som skummer.)
 
Tilbake
Topp