Hvilket mørkt øl bør prøves?

franknh

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg har til nå brygget øl som Kølsch, pilsner, Belgisk og hvete.
Kunne tenke meg å prøve meg på noe som er mørkt uten for mye bitterhet.
Kan til fordel være litt søt.

Har dere noe dere anbefaler? Kom gjerne med forslag til kjøp øl som jeg kunne teste først.

Frank
 
Mørkt, søtlig øl? Dobbelbock er jo en klassiker. Ringnes Julebokk er et fantastisk øl. Har det sikkert på et pol i nærheten – mulig de må hente det fra bakrommet. Eller er Belgisk Quad veldig godt. f.eks. St. Bernandus.
 
Old ale er også et godt øl. Mørkt og litt søt.
Men ja, Ringnes julebokk er et knallgodt øl.
 
Jeg synes de beste mørke er lagerøl som munchener dunkel eller bock.
Synes også de er enklere å lykkes med enn f.eks porter eller stout.
Et godt eksempel er Ayinger Celebrator, en nydelig doppelbock.
 
Vil slå et slag for gode, gamle og upretensiøse Brown Ale. Det gjør ikke stort av seg, eller pretenderer å være et slags håndtverksølenes puddelrockere, slik som fancy klosterøl eller surøl, det gjør bare jobben. Minner meg on hesten Boxer i Animal Farm, ''I will work harder''. Og det er utrolig godt i tillegg. Fin mellomstasjon mellom lagere og hveteøl, og de mer hardcore lakrisølene, som kommer tidsnok når en får smaken på mørkere øl. Personlig liker jeg mørkere brunøl som heller mer i retning av røst og torv, men det finnes typeriktige oppskrifter lett tilgjengelig for den mer søtere og lettere varianten også.

Forslag til kjøpeøl: rett og slett NØ sin vanlige Brown Ale, den er velprøvd og har ingenting den trenger å bevise, kjempebra brunøl. Ellers har jeg hatt gode erfaringer med Sjelefred Brown Ale. Om en får rett produksjonsbatch så er det et supert øl, men det kan variere noe på kvaliteten. Oppskriften på disse ølene er også lett tilgjengelig.
 
Sist redigert:
Skulle akkurat til å foreslå Brown Ale selv. Kanskje mitt favorittøl - i konkurranse med andre maltrike øl. En variant som jeg syns funker både på flaske og som jeg syns jeg får til selv, er Northumberland/Northie fra Austmann.
 
Barley Wine. Ooooooo Baaaarleyyyyy wiiiiiiiineeeee ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ Selvfølgelig barrel aged :) Og ikke sånn fjompete amerikansk, men sånn hardcore britisk :)
 
BeljeWine:

1*ip1Ml5LJWz0vcbrEzvEuog.jpeg


Ekte Brown Ale. No-nonsense mørkt øl med plenty smak, fortreffelig etter en dags ærlig arbeide i bryggekjelleren.:
220px-PalmercarpenterA.jpg
 
Utrolig spennende og takk for mange forslag.
Skal teste ut Ringnes sin Julebokk.
Fant en post av @E.Brekke hvor han postet @Holmentoppen sin oppskrift på Julebokk.
Faller Ringnes sin i smak, blir det nok ett brygg av denne ;)
 
Vil slå et slag for gode, gamle og upretensiøse Brown Ale. Det gjør ikke stort av seg, eller pretenderer å være et slags håndtverksølenes puddelrockere, slik som fancy klosterøl eller surøl, det gjør bare jobben. Minner meg on hesten Boxer i Animal Farm, ''I will work harder''. Og det er utrolig godt i tillegg. Fin mellomstasjon mellom lagere og hveteøl, og de mer hardcore lakrisølene, som kommer tidsnok når en får smaken på mørkere øl. Personlig liker jeg mørkere brunøl som heller mer i retning av røst og torv, men det finnes typeriktige oppskrifter lett tilgjengelig for den mer søtere og lettere varianten også.

Forslag til kjøpeøl: rett og slett NØ sin vanlige Brown Ale, den er velprøvd og har ingenting den trenger å bevise, kjempebra brunøl. Ellers har jeg hatt gode erfaringer med Sjelefred Brown Ale. Om en får rett produksjonsbatch så er det et supert øl, men det kan variere noe på kvaliteten. Oppskriften på disse ølene er også lett tilgjengelig.
Veldig enig om Sjelefred. Men håndverksølenes puddelrockere MÅ jo være neipa. :)
 
Jeg slår et slag for Porter, jeg. Brygget en batch i juni som skulle lagres til i vinter, men det ser ut som jeg snart må brygge en til for at jeg i det hele tatt skal ha noe å drikke foran peisen :eek:

Jeg er helt enig med Aruzaa, kjør Porter. Jeg kan anbefale å ta utgangspunkt i Nøgne Ø sin eller feks ABC Oregon Stout, disse har/hadde bryggselv sett av. Dog må du absolutt ikke ha sett for å brygge noe liknende, det er lov med en personlig touch! Oppskrifter - Bryggselv Blogg
 
Jeg er helt enig med Aruzaa, kjør Porter. Jeg kan anbefale å ta utgangspunkt i Nøgne Ø sin eller feks ABC Oregon Stout, disse har/hadde bryggselv sett av. Dog må du absolutt ikke ha sett for å brygge noe liknende, det er lov med en personlig touch! Oppskrifter - Bryggselv Blogg

Ja Brewfather min har fått mange nye oppskrifter i dag ;)
Kverner selv så det har blitt flere avsporinger fra de opprinnelige oppskriftene.

Fant denne maltsorter-og-karakteristikker her som jeg har brukt mye for å leke meg med de forskjellige malttypene.
Da på kun lyst øl.

Nok engang takk for alle forslag. :)
 
Brown ale eller en enkle porter uten for mye brent malt. Engelsk gjær. Nøgne Ø og Kinn har mye fint som nevnt.
 
Kjør en enkel porter på 6-7%. Ikke gå på RIS med en gang. Det du nevner innledningsvis er øl som er relativt lav ABV og dermed lite malt. Krysser du 7-8% er det litt andre bryggeteknikker som må til. Kanskje dobbeltmesking, eller akseptere lavere utbytte eller lavere volum til gjæring. En Porter som jeg liker å lage som du kan vurdere;

92% pale malt
4% roasted barley
2% chocolate
2% carafa 3

1 gr/liter Magnum v/60 min (til ca 30 IBU)
1 gr/liter Fuggles v/5 min
1 gr/liter EKG v/5 min

Du kan justere til den OG som passer deg, jeg tilpasser oppskriften til rundt 6,5-7%, og en OG på 1.070. En porter passer fint å ha BU:GU på rundt 0.5, der havner du med oppskriften over og nevnt OG. Gjær denne med 1 pakke Safale S-04 pr 10 liter. Start gjæring på 18 grader et par-tre dager, og så lar du den stige til noen og tjue grader. Ferdig på cirka 10 dager. Det gjør seg med 0,4 gram kalsiumkarbonat pr liter og 0,2 gram pr liter natron i mesk (tall fra bryggekalkulator.no og som gjelder vanlig bløtt vann), rør det inn sammen med malten ved innmesk.
 
Tilbake
Topp