Grusomme bilder !!!

Ja... Hva skal en si... Jeg visste vel forsovidt dette var litt høl i hue..Erlenmeyer på keramisk topp.. :mad: 5Liters kolba eksploderte gitt! Dont try this at home Kids! :eek::eek::eek:

IMG_20190827_154329.jpg IMG_20190827_154343.jpg
Fikk tak i ei flaske Starsan idag da.. :rolleyes:
IMG_20190827_154755.jpg
 
Sist redigert:
EM skal i prinsippet tåle dette. Kvalitet spiller inn. Det skal ikke være spenninger i glasset som resulterer i en mutt brygger :)
 
Hvorfor eksploderte den? Jeg kokte med Erlenmeyer på keramisk topp i flere år før jeg fikk induksjon. Var det en kinavariant?
Har en 2 liter som tåler det,men 5 litern har(hadde :() ikke helt rett bunn. Noe jeg mistenker er grunn til at den sprakk?? (spekulasjoner....) Kan være dårlig kvalitet.. Er dog kjøpt hos bryggevare handler.. o_O Sånn jeg har forstått det er det uansett ikke lurt å koke på keramisk.. Uten at jeg har noen kilde å referere til i farta. Jeg gjør det som regel ikke,og har aldri før gjort det med 5 litern.. Ble jævli mye rengjøring!! Vørter ut over hele kjøkkenet. Heldigvis var ikke sjefen hjemme!! :eek::eek::eek:
 
Jeg hadde en 5-liter som jeg kokte startere i i årevis på keramisk topp. Tysk kvalitet, Schott Duran.
Plutselig en dag hørte jeg et smell mens den kokte opp. Kolben sprakk og begynte å lekke, så jeg rakk å flytte den over til vasken før all vørteren rant ut. Mistenker at den kan ha fått en ripe da jeg husker at det kom en knaselyd da jeg gangen før satte den på et betonggulv med noe sand på for å bunnfelle.
Har fått tak i en ny likedan. Har fortsatt å koke på komfyren da det er veldig praktisk...

Har lett etter en egnet syrefast beholder da det visstnok skal kunne fungere på magnetrører men har ikke funnet noen. Tips mottas med takk. Må være på minimum 5 liter, flat tynn bunn og ikke for stor åpning i toppen.
 
Jeg setter Pyrex flasken oppi en gryte som jeg så setter på en induksjonstopp. Det funker bra, og så har jeg en ekstra sikkerhet dersom Pyrex flasken skulle sprekke. Jeg ser ingen ting i veien for å gjøre det samme på vanlige kokeplater eller keramisk topp.

Rett i gryta eller i vannbad?
 
Rett i gryta. Det nytter ikke med vann i gryta. Det blir bare liggende og putre og smelle under flasken.

Når man gjør det på denne måten, da trenger man ikke annet enn en ren kolbe? Altså, det er ingen behov for desinfisering i forkant? Jeg antar kolben desinfiseres helt ved 15 min koking? Kun alufolie på toppen?

Høres jo fristende ut å gjøre det på denne metoden mtp besparelsen i tid...
 
Jeg setter Pyrex flasken oppi en gryte som jeg så setter på en induksjonstopp. Det funker bra, og så har jeg en ekstra sikkerhet dersom Pyrex flasken skulle sprekke. Jeg ser ingen ting i veien for å gjøre det samme på vanlige kokeplater eller keramisk topp.
Smart - var skremmende lesning om den som hadde eksplodert..! :)
 
Når man gjør det på denne måten, da trenger man ikke annet enn en ren kolbe? Altså, det er ingen behov for desinfisering i forkant? Jeg antar kolben desinfiseres helt ved 15 min koking? Kun alufolie på toppen?

Høres jo fristende ut å gjøre det på denne metoden mtp besparelsen i tid...
Jepp. Men husk på at det er fryktelig lett å koke heftig over. Jeg mener jeg fikk en liten geysir en gang jeg var uoppmerksom. Det er noe med den smalere og smalere formen...
 
Jeg setter Pyrex flasken oppi en gryte som jeg så setter på en induksjonstopp. Det funker bra, og så har jeg en ekstra sikkerhet dersom Pyrex flasken skulle sprekke. Jeg ser ingen ting i veien for å gjøre det samme på vanlige kokeplater eller keramisk topp.

Dette må prøves! Slipper masse styr med desinfisering og vasking av kjele i etterkant, samtidig som man eliminerer eventuelle konsekvenser.
 
Jeg setter Pyrex flasken oppi en gryte som jeg så setter på en induksjonstopp. Det funker bra, og så har jeg en ekstra sikkerhet dersom Pyrex flasken skulle sprekke. Jeg ser ingen ting i veien for å gjøre det samme på vanlige kokeplater eller keramisk topp.

Hvordan tar gryta det? Blir det ikke som å tørrkoke? Jeg kunne tenke meg å ha litt vann i den?
 
Tilbake
Topp