BrauEule

Hei

Jeg håper å finne noen jeg kan sparre litt med på bruk av BE.
Det er desverre alt for få som har dette fantastiske bryggeriet, men noen må det være:)

Hatt en del brygg på denne maskinen nå og har hatt noen erfaringer som tenker at kan være nyttig for andre.

MESKING:
Når man skal overføre mesken har man kun tyngdekraften til hjelp, så jeg bruke en bøtte som jeg satte på gulvet slik at mesk rant ned i den for så helle det i kokekaret. Da gjekk det fort og greit.
Men etter tips i fra oppfinneren, så kunne man få en klarere vørter ved å ikke ha så stor fallhøyde ned til bøtten.
Da slurper den ikke til seg så mye av grumset i bånn av meskekaret. Tar noe lengre tid, men man får en klarere vørter.

OVERFØRING TIL GJÆRINGSKAR.
Det er ingen filter på BE, men den bruker malstrøm effekten til skille ut proteiner og humlerester. Dersom en gjor dette riktig vil det ligge en pyramide med skrot igjen i kokekaret etter det har blitt tømt for vørter.
Det viser seg at malstrømeffekten er temmelig skjør og det er et par ting som jeg har lært for at det skal fungere.
I starten bruke jeg en platekjøler, men den tettet seg hele tiden på grunn av humlerester o.l. Men det var på grunn av at jeg hadde tappekranen på vidt gap. Det gjorde at vesken dro med seg skrotet i dragsuget.
Så da prøvde jeg meg med en dyppkjøler rett i kokekaret på neste brygg. Men såg jeg at alt skrotet ble virvlet opp med en gang jeg tok av lokket. Dette er pga avkjølingen av overflatevannet ble såpass kraftig at man fikk konveksjoner i vørteren. Og ting ble bare værre når dyppkjøleren ble plasser oppi. Da var det ikke store pyramiden som låg igjen.
Har blitt fortalt at malstrøm effekten fungere best på grader over 85. Så å kjøle ned først, for så å kjøre en malstrøm vil ikke fungere like bra.

Derav er løsningen for å tappe over vørter til gjæringskar således
Etter kok er ferdig kjører man 10 min med malstrøm.
Når det er gjort kobler jeg på plate kjøler og setter i gang med overføring. Men dette må gjøres meget sakte. Man kan ha tappekran på vidt gap de første 10- 15 literene, men de siste litrene bør tappes ned på rundt 30 min. Her er det også viktig at lokket er på til enhver tid for ikke å virvle opp skrotet.
Da er det minimalt med rester som følger med i gjæringskaret.

Skal man bruke dyppkjøler, er trikset det samme. Men tapper den varme vørteren først ned i meskekaret, så plasserer man kjøleren nedi der. Når man har kjølt det tilstrekkelig ned, tapper man ned i gjæringskaret.

Det er har tatt litt tid å venne seg til med BE, men nå digger jeg det og gleder meg til neste brygge dag.
Synd det er litt kostbart, men mener det er verd det.

Har laget en liten video av en av bryggedagene mine

 
Nå vet jeg ikke hva de andre maskinene ligger på sånn effektivitetsmessig, men mitt siste brygg målte jeg en effektivitet på 87%.
Noen som andre erfaringer?
 
Hei, er det så lite avdamping på dette systemet, att det er uproblematisk å brygge f.eks på kjøkkenet? Hva er tidsbruken på en brygge dag?
 
Det avdamper like mye som de andre, men siden du har mulighet til å lede dampen dit du vil ved hjelp av en silikonslange man setter på hetta så vil det bli mindre damp i rommet.
Den kan man eventuelt hive ut et vindu eller noe. Man kan også sile dampen igjennom mesken og den vil ikke komme ut i rommet. I forhold til Grain Fathereren jeg hadde tidligere, er det mye mindre damp i huset under brygging.
Jeg ville ikke hatt betenkeligheter på å brygge på kjøkkenet.

Selve bryggingen kan gå fra 6 til 12 timer. Avhenger helt på meskeskjema o.l.
De første gangene brukte jeg mye kortere tid enn jeg gjør i dag.
Jeg bruker mye lengre tid på skylling og tapping over på gjæringskar nå enn tidligere.

Maskinen klarer seg meget fint på egenhånd også, så da får man gjort en del andre ting i mellomtiden.
 
Hei,

Jeg har også en Brau Eule, Det er så vidt jeg husker versjon 2. for min del så har jeg ofte dumpet alt direkte i gjæringsfatet etter nedkjøling. Da har jeg en stor finmasket sil i gjærkaret som fanger opp det meste. Nå i det siste har jeg brukt en motstrømskjøler montert rett under kranen før det renner inn i en gjærtank. Da får jeg mer trub med i gjærtanken. Mesteparten av dette tapper jeg ut etter 1 til 2 dager.

For å unngå damp i rommet under koking fyller jeg meskefatet opp ca halvveis og kobler så avlufting til på denne. Når kokingen er ferdig har jeg vaskevann og det er lite damp og lukt i rommet. Restene fra meskingen hiver jeg ut så fort som mulig for å unngå dampen inne. Jeg har brygget med denne på kjøkkenet, fortsatt med kokekjele og meskegryten under kjøkkenviften. Da er det egentlig ingen lukt i huset.

Jeg fyller også kaldtvann i kokekaret etter endt mesking til jeg har 78 grader, så bruker jeg det jeg trenger til skylling. Resten brukes til vaskevann.

Det eneste jeg ikke liker med maskinen er tilsetting av humle på slutten, det er litt unødig knotete.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp