Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har brygget en IPA som jeg ikke er fornøyd med, mistenkelig smak av oksydering. Etter gjæringa var over, ble øllet tappet på fat og jeg mener at det gikk helt etter boka. Etter karboneringa var over, har fatet stått kalt i 14 dager og i dag tok jeg en prøvesmak. Ikke bra…

Det eneste jeg kan tenke meg, er at jeg har vært litt for raus med oksygen da jeg satte det til gjæring. Kan en påføre øllet oksydering dersom en har tilført for mye ren oksygen?
 
Sist redigert:
Jeg har brygget en IPA som jeg ikke er fornøyd med, mistenkelig smak av oksydering. Etter gjæringa var over, ble øllet tappet på fat og jeg mener at det gikk helt etter boka. Etter karboneringa var over, har fatet stått kalt i 14 dager og i dag tok jeg en prøvesmak. Ikke bra…

Det eneste jeg kan tenke meg, er at jeg har vært litt for raus med oksygen da jeg satte det til gjæring. Kan en påføre øllet oksydering dersom en har tilført for mye ren oksygen?

Nei. Hvordan smaker det?
 
Gammel og/eller oksidert humle kan også gi deg daff smak i IPAen din.
Ja, daff smak var den rette beskrivelsen. Jeg har humla liggende i et fryseskapet, men har kanskje slurvet litt med innpakningen. Jeg husker i alle fall at jeg benyttet en pose Motueka som tidligere var åpnet under tørrhumlinga.
 
I det hele tatt så er det umulig å svare på spørsmålet ditt. Hva er du vant til? Hva var oppskriften, hva etc. Overførte du oksygenfritt? Selv om du ikke gjorde det så er det ikke sikkert der svaret ligger.
 
Gammel og/eller oksidert humle kan også gi deg daff smak i IPAen din.
I det hele tatt så er det umulig å svare på spørsmålet ditt. Hva er du vant til? Hva var oppskriften, hva etc. Overførte du oksygenfritt? Selv om du ikke gjorde det så er det ikke sikkert der svaret ligger.
Jeg har brygget denne IPAen en gang før og da smakte den veldig bra. Oppskrifta er en oppskalert versjon av et allgrain sett hos Brygg Selv som kalles Flamingo fest. Jeg overfører oksygenfritt fra gjæringskar til fat. Jeg forstår at det er vanskelig å svare på spørsmålet, men jeg har jo fått noen hint fra dere. Tror i alle fall jeg skal sanere litt i humleboksen i fryseren og jeg forstår at tilsetting av oksygen ifm. gjæring ikke er problemet.
 
Jeg har brygget denne IPAen en gang før og da smakte den veldig bra. Oppskrifta er en oppskalert versjon av et allgrain sett hos Brygg Selv som kalles Flamingo fest. Jeg overfører oksygenfritt fra gjæringskar til fat. Jeg forstår at det er vanskelig å svare på spørsmålet, men jeg har jo fått noen hint fra dere. Tror i alle fall jeg skal sanere litt i humleboksen i fryseren og jeg forstår at tilsetting av oksygen ifm. gjæring ikke er problemet.

Lukket sløyfe etc når du overførte?
 
Lukket sløyfe etc når du overførte?
Jeg har en Grainfather conical formenter som jeg har ordnet meg CO2 kobling på lokket, Fra krana har jeg en slange med en øl-ut(ball lock) i andre enden. Denne monterer jeg på øl-ut på corneliusfatet. På forhånd har jeg satt lokket på fatet og fylt det med CO2. Fatet står på en vekt slik at jeg holder greie på hvor mye jeg har overført. Jeg overfører ved å øke trykket i formenter samtidig som jeg slipper ut CO2 fra fatet via ventilen.
 
Nope, så jeg tok tyren ved hornene og satte i gang.
Har satt to batcher.
Batch#1 ble satt slik:
Plukke, vaske og raspe epler. Hadde det over i et kar og tilsatte Campden og pektolase (tips fra en i slekta). Lot dette stå i 24t.
Etter 24t -> presse eplerasp. Av 6kg epler fikk jeg 4'ish liter saft.
Hadde det på gjæringskar og tilsatte MJ's sidergjær og sukker.
Målte OG 1046. Tilsatte 49gr sukker pr. liter saft og målte 1065. Satte karet på kjøkkenbenken, satte på lokk og monterte gjærlås og ventet på at ting skulle skje..
Og det var her ting gikk åt skogen....
Null aktivitet i gjæringen..
Ventet, ventet og ventet, men ingenting skjedde.
Etter x antall dager (kanskje litt utålmodig..) åpnet jeg dunken og kjente den herlige eplesaftlukten. Men ingen tegn til gjæring..
Tilsatte gjærnæring og litt mer gjær, satte på lokket og venter fremdeles på at noe skal skje..

Batch#2 ble satt en uke etter #1 og ble utført slik:
Plukke, vaske og raspe epler.
Kjøre rasp gjennom foodprocessor med kutteblad og spe med litt vann.
Kjøre mos gjennom pressa og fikk ut 6l saft. Usikker på antall kg epler.
Hadde saften på kar og målte OG til 1042. Tilsatte 59gr/liter med sukker, pektolase , MJ's sidergjær og gjærnæring. Ristet karet noe helt for j#%¤&! og målte 1065'ish.
Satte på gjærlås og plasserte den ved siden av batch#1 og ventet på at ting skulle skje.
Noe det gjorde. Voldsomt!
Stormgjæring og masse aktivitet.
Etter noen dager gjæring på kjøkkenbenken har jeg nå satt batch#2 i kjelleren og der skal den få stå en god stund...

Hva har jeg lært av dette?
At muligens Campden tablettene har laget vanskelige livsvilkår for gjæren i batch#1.
Men den får stå, så får vi se om det skjer noe som helst i den..
Sjekket batch#1 nå i kveld og det bobler og syder der! Juhuuu.. Spennende tider!
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg har en Grainfather conical formenter som jeg har ordnet meg CO2 kobling på lokket, Fra krana har jeg en slange med en øl-ut(ball lock) i andre enden. Denne monterer jeg på øl-ut på corneliusfatet. På forhånd har jeg satt lokket på fatet og fylt det med CO2. Fatet står på en vekt slik at jeg holder greie på hvor mye jeg har overført. Jeg overfører ved å øke trykket i formenter samtidig som jeg slipper ut CO2 fra fatet via ventilen.

For optimal purging prøv "liquid purging", at fatet er fylt med star san og sp presser du det ut med trykk, før du overfører ølet. Men dette trenger heller ikke vært løsning. Å beskrive smak på internett kan være som å beskrive farge for en blind person. Få en erfaren brygger til å smake på ølet ditt. Plutselig er løsningen der ila 20 sekunder.
 
Tilbake
Topp