Tråden for dumme spørsmål.

Ja, daff smak var den rette beskrivelsen. Jeg har humla liggende i et fryseskapet, men har kanskje slurvet litt med innpakningen. Jeg husker i alle fall at jeg benyttet en pose Motueka som tidligere var åpnet under tørrhumlinga.

Sjekk om humla lukter friskt og ser frisk ut før du bruker den. Lukter den ost, er den i alle fall oksidert, og da smaker ølet deretter. (Been there, done that.)
 
Sist redigert:
Jeg har en Grainfather conical formenter som jeg har ordnet meg CO2 kobling på lokket, Fra krana har jeg en slange med en øl-ut(ball lock) i andre enden. Denne monterer jeg på øl-ut på corneliusfatet. På forhånd har jeg satt lokket på fatet og fylt det med CO2. Fatet står på en vekt slik at jeg holder greie på hvor mye jeg har overført. Jeg overfører ved å øke trykket i formenter samtidig som jeg slipper ut CO2 fra fatet via ventilen.
Prosessen din er langt over snittet :)
Tror det ligger i humla, selv om du der også har en grei prosess.
 
For optimal purging prøv "liquid purging", at fatet er fylt med star san og sp presser du det ut med trykk, før du overfører ølet. Men dette trenger heller ikke vært løsning. Å beskrive smak på internett kan være som å beskrive farge for en blind person. Få en erfaren brygger til å smake på ølet ditt. Plutselig er løsningen der ila 20 sekunder.
Skal prøve liquid purging
 
Sjekk om humla lukter frakt og ser frisk ut før du bruker den. Lukter den ost, er den i alle fall oksidert, og da smaker ølet deretter. (Been there, done that.)
Ja, jeg vil nesten gå så langt som å si at det ikke er noe poeng i å lage IPA og NEIPA med humle som ikke er fersk og rett ut av posen. Det er virkelig enorm forskjell.
 
Jeg gjærer på bøtter uten kran, og stikker om til bøtte med kran før flasking. Er det noe i veien for å stikke om til kranbøtta på en mandag, sette den kaldt, og så tilsette sukkerlake og flaske på f.eks. førstkommende torsdag?

Er dette en veldig dum idé (mtp. oksidasjon, infeksjonsfare etc.)?

Hele flaskeprosessen tar mye lenger tid med omstikking og medfølgende rengjøring inkludert, så hvis dette kan forenkle flaskingen ønsker jeg å prøve det.
 
Jeg gjærer på bøtter uten kran, og stikker om til bøtte med kran før flasking. Er det noe i veien for å stikke om til kranbøtta på en mandag, sette den kaldt, og så tilsette sukkerlake og flaske på f.eks. førstkommende torsdag?

Er dette en veldig dum idé (mtp. oksidasjon, infeksjonsfare etc.)?

Hele flaskeprosessen tar mye lenger tid med omstikking og medfølgende rengjøring inkludert, så hvis dette kan forenkle flaskingen ønsker jeg å prøve det.
Både omstikking og nedkjøling er potensielle oksideringfeller. Det beste er å gjære, cold crash/kjøle ned (med oksygenkontroll) og tappe (fra kran) fra samme bøtte. Det redusererer også faren for forurensning – og letter renholdet. Sukkerlake er ikke nødvendig – sukkerbiter gjør samme jobben.
 
Både omstikking og nedkjøling er potensielle oksideringfeller. Det beste er å gjære, cold crash/kjøle ned (med oksygenkontroll) og tappe (fra kran) fra samme bøtte. Det redusererer også faren for forurensning – og letter renholdet. Sukkerlake er ikke nødvendig – sukkerbiter gjør samme jobben.
Men vil det være større risiko for oksidering dersom det går f.eks. 72 timer fra omstikking VS. at man flasker umiddelbart?
 
Ja, om ølet er eksponert for oksygen er lenger eksponering verre enn kort eksponering.
Æsj, hadde et naivt håp om at det kanskje var en god idé... Jeg stakk om en Kölsch en gang på en fredag, som ikke ble flasket før på søndag. Det gikk fint. Men det er jo ikke et argument for at det burde bli en del av den standard rutinen...

Jeg har noen forskjellige sett til gjæring nå, kan være villig til å ofre ett av dem for erfaringens skyld.
 
@Holmentoppen beskrev akkurat prosedyren for å tappe øl på en måte som jeg tror de aller færreste gjør, fordi det de gjør er slik mange «alltid har gjort det». Jeg tror at kvaliteten jevnt over i de fleste bryggehjem vil stige hvis man kutter ut denne teite omstilkingsbøtta. Det er bare å legge om LITT i prosessen så får man all over bedre øl. All oksygenopptak har en negativ innvirkning, så jeg kan ikke fatte og forstå at folk fortsatt mener det er greit med omstikkingsbøtte.
 
@Holmentoppen beskrev akkurat prosedyren for å tappe øl på en måte som jeg tror de aller færreste gjør, fordi det de gjør er slik mange «alltid har gjort det». Jeg tror at kvaliteten jevnt over i de fleste bryggehjem vil stige hvis man kutter ut denne teite omstilkingsbøtta. Det er bare å legge om LITT i prosessen så får man all over bedre øl. All oksygenopptak har en negativ innvirkning, så jeg kan ikke fatte og forstå at folk fortsatt mener det er greit med omstikkingsbøtte.

Litt i samme gate som at øl «skal» gjære i 14 dager.
 
Tapp rett fra gjæringsbøtta.
Sukker eller gluksose rett i flaska.
Evt har eg og festet en flaskefyller på heverten for å flaske direkte i flaksa når eg ikkje har hatt tappekran. Funker fint, men det krever minst en mann til i arbeid.
 
Rett fra gjæringskaret og gjerne en plankebit eller lignende under karet på kransiden. Hvis det er øl med mye humle eller anna gunk så samles dette bak i karet og unngår å tette flaskefylleren.

Edit; Minsker sjansen for å tette flaskefylleren ihvertfall.
 
Både omstikking og nedkjøling er potensielle oksideringfeller. Det beste er å gjære, cold crash/kjøle ned (med oksygenkontroll) og tappe (fra kran) fra samme bøtte. Det redusererer også faren for forurensning – og letter renholdet. Sukkerlake er ikke nødvendig – sukkerbiter gjør samme jobben.
Har brukt sukkerlake i flaskekar av gammel vane. Bruker du sukkerbit rett fra pakken? Tenker på evt infeksjonsfare... Eller tar alkoholen knekken på det som evt forurenser. Har prøvd drops, men den løsningen har jeg ikke vært fornøyd med
 
Hei! Har et nytt spørsmål (men litt i samme gata som det over). Hvor lenge holder glukose/dextrose seg i en åpnet pakke? Har en pakke jeg åpnet i mai, som jeg vurderer å bruke til priming nå. Burde jeg kjøpe en ny istedenfor?

Sent fra min Mi A1 via Tapatalk
 
Hei! Har et nytt spørsmål (men litt i samme gata som det over). Hvor lenge holder glukose/dextrose seg i en åpnet pakke? Har en pakke jeg åpnet i mai, som jeg vurderer å bruke til priming nå. Burde jeg kjøpe en ny istedenfor?

Sent fra min Mi A1 via Tapatalk
Har hatt min i ca et år. Åpnet, men oppi en egen boks. Ingen problem med den iallefall.
 
Tilbake
Topp