Lage starter med tørrgjær.

hansbt

Norbrygg-medlem
Så langt har jeg kun brygga med tørrgjær.
Funnet det lettvint og raskt.
Ved brygging av pils har jeg stort sett brukt 3 pakker 34/70.
Kostnadene blir litt drøye på gjær for en batch.
Har vurdert høsting av gjær, men ikke prøvd så langt.
Litt redd for å dra med for mye humle av forrige batch.
Men hvordan fungerer det å lage starter av en pakke 34/70?
Har ikke annet utstyr enn kolbe for å blande vann, spraymalt og gjær i.
Holde det på riktig temperatur og riste inn oksygen med jevne mellomrom.
Vil det funke? Eventuelt hvor mye vann/spraymalt?
 
Har prøvd experimental brewing sin shaken not stirred et par ganger. Bland sammen til en starter som er rett under halvparten av beholderen, rist den som om den skylder deg penger (som de sier) i 0,5-1 minutt, la stå og pitch på kveld etter brygging er endt. Har funket fint for meg.

Sent fra Tapatalk
 
Har en 3-liters kolbe og oksygenanlegg.
400g spraymalt, 1,5l vann, masse oksygen, 1 dråpe defoamer,1 pose 34/70.
La det stå i romtemperatur til det er ferdig gjæret.
Kanskje det tar ett par dager før gjæra synker.
Vil dette funke?
 
200 gram da.
Vil metoden fungere?
Noen som har erfaring på slikt?

Jeg har ikke gjort dette med tørrgjær, men du må også huske at jo mindre gjærbart ekstrakt ifht gjærceller du har jo færre nye celler vil du få. I en 34/70 pakke er det ca 200mrd celler. Så du må lage en starter som er stor nok slik at gjæren ikke bare spiser opp ekstraktet uten å formere seg så mye som du ønsker at den skal.

I en treliters kolbe får du nok ikke til det uansett hvis du skal holde deg på passe SG.

Hvis du er redd for humlegrums når du skal høste gjæren så kan du enten bruke litt mer tid på bryggedagen og unngå humlerester, eller skaffe en separator-trakt/flaske.
 
Sist redigert:
Jeg har ikke gjort dette med tørrgjær, men du må også huske at jo mindre gjærbart ekstrakt ifht gjærceller du har jo færre nye celler vil du få. I en 34/70 pakke er det ca 200mrd celler. Så du må lage en starter som er stor nok slik at gjæren ikke bare spiser opp ekstraktet uten å formere seg så mye som du ønsker at den skal.

I en treliters kolbe får du nok ikke til det uansett hvis du skal holde deg på passe SG.

Hvis du er redd for humlegrums når du skal høste gjæren så kan du enten bruke litt mer tid på bryggedagen og unngå humlerester, eller skaffe en separator-trakt/flaske.

Men tørrgjær vil vel formere seg på samme måte som flytende?
Med masse oksygen (har O2 anlegg) kan vel det fungere bra.
Er det en ide å kun bruke sukkerlake i starter?
Eller er det en forskjell?
 
Ja, men om det er tørr eller fersk gjær så er OG på 70 ansett som for mye i en starter.
Masse oksygen i normal startervørter på tørrgjær skal ikke være nødvendig.
Men du tømmer vel vekk starterølet, så om den skvetten som er igjen kan sette usmak, vet jeg ikke.
Å kun bruke sukker i starter er ikke noen god ide. Du må lære den å spise ordentlig mat, ikke bare dessert:)
 
Sett starteren i ei gjæringsbøtte, så kan du lage den hvor stor du vil - men gå ikke over 1.040 i OG. Rist med jevne mellomrom. Bruk spraymalt, ikke sukker.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Tilbake
Topp