Pils gjæret ved høyere temperaturer enn anbefalt?

Kan jeg spørre hvilken usmak? Og hva var pitchraten?

Det var acetaldehyd i starten som forsvant i løpet av en ekstra uke til 10 dager da merket ikke jeg noe mer av den.
Pitchet på 1,5 som en lager selvom den gjæret på typisk ale temp da jeg ikke hadde noen referanse på den.

Sorry for tregt svar travle tider
 
Pilsen som jeg gjæret på 14 grader med L17 ser ut til å ha greidd seg utmerket. Ca. ferdig karbonert nå, og ingen usmaker - bortsett fra litt svovel.
 
Hva skjer med smaken ved gjæring ved feks så høyt som 18 grader?
Tråden begynner å bli gammel, men jeg så en video fra BasicBrewing og kom til å tenke på denne tråden. Man trenger naturligvis ikke benytte No Chill...
Anbefaler bruk av Imperial gjær 'Cablecar' L05. Selges hos Strømmen Hjemmebrygg L05 Cablecar - Imperial Yeast
"This strain is for fermenting your “California Common” beer. Cablecar can produce clean pseudo lagers at ale temperatures but is also willing to work as a traditional lager strain down to the mid-50s."
 
Denne testen ble gjort 24 dager etter bryggedag... har liten verdi, etter min mening.

Den har helt sikkert liten verdi for deg, den hadde god verdi for meg. Dette er jo subjektivt. Verdien for meg er det viser det er et spennende eksperiment en kan jobbe videre med. Samt her kan det være noe å sjekke ut.

Nok om det, resultatet er spennende og rimelig enkelt å teste ut selv, så kan en jo lagre etter egen mening å sjekke ut selv. Så om du velger å lagre i 1 uke per 10 poeng OG, 5 eller 8 uker eller hva du foretrekker og får flere til å teste dem på blindtest og så legge resultatet ut på nett har du forbedret testen og kontrollert den. Det setter nok bru folket pris på også.
 
Den har helt sikkert liten verdi for deg, den hadde god verdi for meg. Dette er jo subjektivt. Verdien for meg er det viser det er et spennende eksperiment en kan jobbe videre med. Samt her kan det være noe å sjekke ut.

Nok om det, resultatet er spennende og rimelig enkelt å teste ut selv, så kan en jo lagre etter egen mening å sjekke ut selv. Så om du velger å lagre i 1 uke per 10 poeng OG, 5 eller 8 uker eller hva du foretrekker og får flere til å teste dem på blindtest og så legge resultatet ut på nett har du forbedret testen og kontrollert den. Det setter nok bru folket pris på også.
Ja, jeg etterprøvde dette eksperimentet i 2016. I ukene etter flasking var forskjellen liten. Etter noen måneder (lageringperioden) var forskjellen merkbar. Og etter enda 2 måneder gikk den varmgjærede i sluket. Det var da bortimot udrikkelig. Den kaldgjærede delen av batchen var da på topp.
 
Er vel grei skuring det eksperimentet. Nesten halvparten kjente en forskjell etter 24 dager med akkurat den gjærtypen på de temperaturene.

Beskriver ingenting annet enn akkurat det. Brew on.
 
Er vel grei skuring det eksperimentet. Nesten halvparten kjente en forskjell etter 24 dager med akkurat den gjærtypen på de temperaturene.

Beskriver ingenting annet enn akkurat det. Brew on.
Om man hadde svart tilfeldig, så ville sannsynligvis 1/3 ha valgt riktig på slump. Det betyr at god del av de som har svart riktig har gjort det tilfeldig.
 
Ja, jeg etterprøvde dette eksperimentet i 2016. I ukene etter flasking var forskjellen liten. Etter noen måneder (lageringperioden) var forskjellen merkbar. Og etter enda 2 måneder gikk den varmgjærede i sluket. Det var da bortimot udrikkelig. Den kaldgjærede delen av batchen var da på topp.

Det var jo et kjempe innspill
 
Det å brygge en batch varmt kan ikke brukes som underlag i en test. Det betyr ikke at produktet var godt eller dårlig, bare at det ikke kan benyttes for å vurdere smaksforskjellen mellom varm og kald gjæring.
Den eneste som har gjort et forsøk her, er Holmentoppen. Alle andre har tilpasset sin prosess slik at den passer bryggerens gane. Det er ingenting galt i det :)
 
Det å brygge en batch varmt kan ikke brukes som underlag i en test. Det betyr ikke at produktet var godt eller dårlig, bare at det ikke kan benyttes for å vurdere smaksforskjellen mellom varm og kald gjæring.
Den eneste som har gjort et forsøk her, er Holmentoppen. Alle andre har tilpasset sin prosess slik at den passer bryggerens gane. Det er ingenting galt i det :)
Jeg er enig med deg når det gjelder sammenligningstesting, men samtidig beskriver Holmentoppen et produkt som er så udrikkelig at det må helles ut etter noen tids lagring. Det har jeg ikke opplevd.

Selv om Holmentoppen er eneste på forumet som har publisert en sammenligningstest med ett brygg med lagring over tid, så har jeg og sikkert flere med meg testet W-34/70 med varm gjæring og påfølgende lagring, uten å ha noe behov for å helle ut. Det handler i liten grad om å tilpasse etter gane. Det har blitt testet, så har det som regel blitt bra. De gangene det ikke har blitt bra for min del, så har nok temperaturen under gjæring vært FOR høy. W-34/70 har også en grense. Dette er også en form for testing. Man tester noe og bygger erfaring.

For meg er Holmentoppens eksperiment interessant, akkurat som Brulosofens opprinnelige eksperiment var det. Slike eksperimenter viser enkelttilfeller i et ganske stort mulighetsrom, og gir for min del inspirasjon til å forsøke nye ting. Men sammenligningstesting er ikke den eneste formen for testing. De fleste brygger samme oppskrift med små endringer fra gang til gang, og også det er en form for testing.
 
Jeg tror det er så enkelt at vi legger forskjellige i hva en ‘test’ er. For meg inneholder det stor grad av systematikk.
 
Tilbake
Topp