Min første ølbryggemaskin

Har Grainfather og er veldig fornøyd. Bonus der er motstrømskjøleren og muligheten til å styre fra mobil. Nå har de fått orden på appen også, så grei skuring fra kaldt vann i springen til vørt i gjæringskaret.
 
Har Grainfather og er veldig fornøyd. Bonus der er motstrømskjøleren og muligheten til å styre fra mobil. Nå har de fått orden på appen også, så grei skuring fra kaldt vann i springen til vørt i gjæringskaret.
Har appen blitt bedre? Prøvde for et par uker sia, og det var bare å gi opp og kjøre manuelt.
 
Har appen blitt bedre? Prøvde for et par uker sia, og det var bare å gi opp og kjøre manuelt.
Siste oppdateringen fikset en del problemer rundt det med egne oppskrifter, lagrede batches etc. Sleit jeg og, men jeg reinstallerte appen, dvs fjernet den og installerte den igjen og da funket det. Jeg har iOS, har lest at de med Android har hatt en tøffere tid med den nye appen, kan ha noe med det å gjøre...
 
Siste oppdateringen fikset en del problemer rundt det med egne oppskrifter, lagrede batches etc. Sleit jeg og, men jeg reinstallerte appen, dvs fjernet den og installerte den igjen og da funket det. Jeg har iOS, har lest at de med Android har hatt en tøffere tid med den nye appen, kan ha noe med det å gjøre...
Men hele oppsettet er fortsatt det nye? Savner det gamle. Blir nok manuell drift fra nå av.
 
Grunnet flytting fra huset, med kjeller med fullt innrettet hjemmebryggeri, og til ei 51 m2 leilighet i en lavblokk, så blir jeg nødt til å få meg ei ølbryggemaskin. Slik at alt (unntatt gjæring) skjer i samme apparat under hele bryggingen. Og gjerne automatisert pga jeg prøver å "komponere" et nytt øl.

1) Kapasitet ca 30 liter,men også mulig å gå ned til 10 liter
2) Braumeister er altfor dyrt, men ellers priser på ca 5.000 - 8.000 nypris.
3) Såpass sterk varmekilde at man kan tillate seg stegmesking
4) Solid kvalitet.
5) Silplate, pga ikke muligheter for talje e.l. i taket som løftehjelp
6) Mulighet for minst 4, men helst 5-6 humlesteg
7) Temperaturstyring ned til en grad differanse

Alle tips mottas med takk. Erfaringer mottas med takk.
Hvis budsjettet er 8k ville jeg gjort noen forsøk på å få tak i en brukt 20 liter Braumeister. Tipper det er mulig å få de godt under 8k ved å ta kontakt med selger, så kan du kjøpe et kort maltrør for batcher på ti liter. Du får nok ikke 30 liter ut av en BM20, men noenogtyve liter skal være mulig.
Jeg har hatt fire-fem brygg på min som ble kjøpt brukt for 8k med mye utstyr, og begynner nå å få en god prosess. Lar den stå lavt, så det er enkelt å løfte og flytte maltrøret.
 
Er Braumeister det man vil ha nå til dags da, hvis man skal kjøpe nytt? Virker liksom litt "obsolete", men fortsatt dyrt.
 
Hei.
Vedrørende Bryggemaskin.
Prøv å få tak i Braumeister. Har selv BM 50 og er fornøyd med det.

Vedrørende konisk gjæringstank.
Om du ikke får tak i tank med store uttak i bunnen så ikke kjøp dette. Rørene/kranene bør være minimum 1,5 tommer.
Ellers så vil de lett klogge seg og iritere deg mer en en gjæringstank vil gavne deg.

Vil og anbefale deg denne tråden om du vil brygge mye en gang.
Mesk meir enn 20+ kg i 50 liter Speidel/10+ kg i 20 L Speidel

Geir
 
Sist redigert:
Er Braumeister det man vil ha nå til dags da, hvis man skal kjøpe nytt? Virker liksom litt "obsolete", men fortsatt dyrt.
Jeg vurderte ikke å kjøpe ny Braumaister.
Skal jeg bruke oppimot 20k på ny brygger, er jeg helt sikker på at jeg ville tatt meg god tid til å finne det som er rett for meg. Og det er det jeg driver med nå, da jeg fortsatt er en fersk brygger. Mye å finne ut av. For meg makset jeg med 8k for en brukt. Tror den kommer til å vare i mange år for mitt bruk. Skal jeg bruke mer penger nå, så er det på flere gjæringsmuligheter. Men da må jeg først kjøpe større sted å bo....
 
Hei, er kjølespiralen laget i 10mm kobber for nettauksjonens automatiske 30 liter-brygger?
Og man må lage tilkoplinger til gardena selv?
(Jeg har akkurat kjøpt denne og planlegger et brygg så raskt den er i hus - og må derfor kjøpe inn nødvendige koplinger på forhånd(Hvis det er behov for de))
 
Hei, er kjølespiralen laget i 10mm kobber for nettauksjonens automatiske 30 liter-brygger?
Og man må lage tilkoplinger til gardena selv?
(Jeg har akkurat kjøpt denne og planlegger et brygg så raskt den er i hus - og må derfor kjøpe inn nødvendige koplinger på forhånd(Hvis det er behov for de))
Kjølespiralen er i rustfritt stål. Man må lage tilkoblinger selv, ja. Men det er enkelt med klemringskoblinger. Bruk 12 mm x 1/2’’ klemringskoblinger, så kan man skru slangekoblinger rett på. Jeg kjøpte mine på Biltema, men de selges i de fleste byggvarehus også.
 
Kjølespiralen er i rustfritt stål. Man må lage tilkoblinger selv, ja. Men det er enkelt med klemringskoblinger. Bruk 12 mm x 1/2’’ klemringskoblinger, så kan man skru slangekoblinger rett på. Jeg kjøpte mine på Biltema, men de selges i de fleste byggvarehus også.
Ok, så den er 12mm. Da er det greit, og jeg handler inn det jeg trenger :)
 
Maskinen leveres også med et filter for utløpet. Av erfaring anbefaler jeg å ikke montere dette, da det lett går tett under tapping :)
 
Den er noe mindre enn 12 mm, men 10 mm klemringskoblinger blir for små. 12 mm deformeres nok til en tett fit.
Kjøleren jeg fikk med hadde ytre diameter 10mm (dette kan kanskje variere fra parti til parti?). Fikk satt på skjøtenippler slik at det er klart for gardenakopling.
Jeg synes det ser ut som kjøleren er litt underdimensjonert, så derfor kommer jeg til å bruke to kjølere. (Kopler også på kjøleren jeg har fra BIAB-tiden)

Så nok et spm: Hvordan er det fornuftig å gå fram for å havne på riktig mesketemperatur med en gang? Jeg må ha vanntemperatur på omkring 70 grader om jeg vil få mesketemp 65 grader med de mengdene malt og temperaturene jeg har i hus. Setter dere S1 70 grader, tilsetter maltet, og så justerer manuelt S1 til 65 grader etter innmesk? Jeg forsøker meg på automastisk modus med en gang.

( Gjelder nettauksjonens automatiske 30-litersbrygger)

Jeg melder fra om mine erfaringer med maskinen etter endt bryggedag. :)
 
Min konklusjon på kobling til kjølespiral.

Du spør om strike-temp.
Her er en formel du kan teste:

Strike temp = ((0,4/('Meskevann i liter' / 'vekt av malt') * ('ønsket mesketemp' - 'temp på tørre korn')) + 'ønsket mesketemp'

Eksempel:
Vil meske på 63°C, 25 l meskevann, 6 kg malt på 23°C.
((0,4/(25/6))*(63-23)+63=0,096*40+63=3,84+63=66,84 -Altså 4°C høyere strike-temp enn meske-temp.

Du erfarer etter hvert hva som er riktig for ditt oppsett.

Jeg kjører alltid manuelt, og jeg bruker et digitalt termometer jeg stoler på med lang sonde slik at jeg får målt temp nede i mesken. Jeg stoler ikke på kokerens temp-føler da den lett blir tildekket av grums.
Jeg har pakket inn bryggeren med liggeunderlag for å minimere varmetap.

Jeg bruker også meskepose i meskerøret etter å ha svidd mesken noen ganger. (En brygger konket ut pga. dette. Fikk ny på garantien.) Kjører med passe løs mesk, dvs. 3 l vann pr. kg malt pluss dødrom under meskerøret. 6 kg malt gir hos meg 25 l meskevann. (6 x 3l + 7l dødrom.) Beregner 4l tap i kok pr. time.

Lykke til! :)
 
Hei, ja det å beregne strike-temp skal jeg nok få til på et vis med en eller annen kalkulator til det formål :)

Jeg tenkte mer på det tekniske på bryggermaskinen - hvordan man teknisk gjør det enklest mulig for seg selv på det første meskesteget. Mulig det er så enkelt at man først setter S1 til 70, tilsetter maltet da vannet er 70, rører inn og måler temp med eksternt termometer for å kalibrere mot maskinens temp, og så justere ønsket temp på S1 til ønsker mesketemp på maskinen - samtidig som man et tilsetter kaldt vann om man havnet for høyt etter å ha tilsatt vannet.

Noen som har erfaring med dette spesifikke probelmet?

(Ja, dette er blitt en slags utilsiktet kupping av tråden, men jeg har ikke funnet noen bedre egnet tråd til temaet)
 
Tilbake
Topp