OG 1057-FG 1028!?

Hei :)
Den 4.4. satte jeg en batch med geordie scottish export, jeg brukte 2 bokser geordie sett, kokte "vørter" på 750 gr daddelsirup, 450 gr moss maltekstrakt og 300 gr morbærmolasse i ca 30 min, tilsatte så 40 gr fuggles og lot trekke i 10 min, hadde så det hele(med humle) på gjærtanken, endte på 23 liter. OG 1057.
I dag halveis i flasking kom jeg på å sjekke FG, den var på 1028!? Dette kan da ikke stemme? Brukte en pose tørrgjær fra geordie settene. Bør jeg kanskje repitche med mer gjær? Kan jeg evt bruke Safale Us05 da? Evt hvilken fremgangsmåte? På forhånd takk :amen:
 
Har ikke noe erfaring med daddelsirup og morbærmolasse, men det høres ganske så gjærbart ut. Moss maltekstrakt inneholder vel en stor andel ikkegjærbart sukker. Men 1028 høres høyt ut...

Hvordan tilsatte du gjæra? Rehydrering i lunket vann? Hva var gjæringstemperatur? Beluftet du vørteren? Var det blitt klart/ fritt for skum på toppen?

Noen gjærtyper flukulerer veldig, slik at det kan nytte å skake opp gjærkaka igjen.

Fremgangsmåten for å repitche tørrgjær er vel samme som for å tilsette tørrgjær i utgangspunktet: Rehydrer i kokt, avkjølt (30 °C) vann noen minutter og ha det i vørteren. Du bør ikke riste mere luft inn i vørteren.

Tror jeg først ville prøvd å få den gamle gjæra i gang først.
 
Jeg beluftet vørteren godt, og drysset gjæren jevnt over hele skumlaget. Gjærtemperatur har lagt på ca 15-19 grader. Det var noen få spredte skum flekker og ølet var ganske klart, men smakte skarpt/spisst alkohol. Storm gjæringen var over på ca 4-5 dager, så det virker som denne gjæren flokkulerer raskt.
 
15 grader er ganske lavt for en ale-gjær, og 1.028 er definitiv for høyt for en øl med så lav OG. Jeg vil nok tro at problemet er at gjæren har falt til bunns pga lav gjæringstemperatur.
 
Jarle P skrev:
Jeg beluftet vørteren godt, og drysset gjæren jevnt over hele skumlaget. Gjærtemperatur har lagt på ca 15-19 grader. Det var noen få spredte skum flekker og ølet var ganske klart, men smakte skarpt/spisst alkohol. Storm gjæringen var over på ca 4-5 dager, så det virker som denne gjæren flokkulerer raskt.

Her er det noe som ikke stemmer, med OG 57 og FG 28 snakker vi om mindre enn 4 vol% alkohol og med så mye rest sukker
tror jeg ikke det bør smake: skarpt/spisst alkohol.
Hvis den skarpe smaken kommer av alkohol er antagelig en av målingene (OG eller FG) feil.
 
Jeg tror det må være noe annet han smaker, eller FG-måling er feil (målt med refraktometer??). Litt avhengig av flere omstendigheter, men når jeg legger inn oppskrifta i beercalc så får jeg ved bruk av 3 Kg maltekstrakt + 450g Moss og 1050g av det andre en OG på mellom 1057 og 1063. Det høyeste tallet når jeg erstatter sirup/molasse med vanlig hvitt sukker.
 
Lars B. skrev:
40 grader: 1.063

Burde bli rundt 1069 (1063+6,89).
Det kan virke som om du har trukket fra 6,89 i stedet for å legge det til. Forutsatt at FG 1028 er korrekt, tilsier det ca 5,4% alkoholvolum.
Utgjæringsgraden har altså vært på rundt 60%, og kan kanskje forklares med for lav gjæringstemperatur og/eller for lite gjær/gjærnæring.
 
Nidveg skrev:
Lars B. skrev:
Nidveg skrev:
Lars B. skrev:
40 grader: 1.063

Burde bli rundt 1069.
'

fikk 1.063 på en nettkalkulator og Beersmith sier 1.064

Da har enten jeg brukt kalibreringstabellene feil, eller så bruker du beregnet OG. Jeg trur ikke det er det førstnevnte.
http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/

jeg brukte den han oppga (1.057). Får 1.064 på den kalkulatoren du linket til også.
 
Lars B. skrev:
Nidveg skrev:
Lars B. skrev:
Nidveg skrev:
Lars B. skrev:
40 grader: 1.063

Burde bli rundt 1069.
'

fikk 1.063 på en nettkalkulator og Beersmith sier 1.064

Da har enten jeg brukt kalibreringstabellene feil, eller så bruker du beregnet OG. Jeg trur ikke det er det førstnevnte.
http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/

sikker på at du bruker rett OG (1.057)? Får 1.063 på den kalkulatoren også.

Jeg tok utgangspunkt i hydrometermålingen ved 40 grader (som jeg nå ser er 1064, og ikke 1063). Hvis det tallet allerede var kalibrert, burde det ikke avvike for mye fra lesningene på 60 og 80 grader. Postet du temperaturjustert SG?
 
Min tanke er at bruk av to ølsett (som er laget til å ha dårlig utgjæring for å kompensere for det veldig godt utgjærende sukker som skal tilsettes ved vanlig bruk) har gjort at FG-en er så høy. I tillegg er det brukt en del molasser og andre tilsetningsstoffer hvorav jeg ikke vet hvor stor andel er forgjærbar.

Med andre ord: brygget er antakelig utgjæret så langt det lar seg gjøre, og høy FG kan tilbakeledes til råvarevalget. :brygging:
 
Nidveg skrev:
Lars B. skrev:
Nidveg skrev:
Lars B. skrev:
Nidveg skrev:
Lars B. skrev:
40 grader: 1.063

Burde bli rundt 1069.
'

fikk 1.063 på en nettkalkulator og Beersmith sier 1.064

Da har enten jeg brukt kalibreringstabellene feil, eller så bruker du beregnet OG. Jeg trur ikke det er det førstnevnte.
http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/

sikker på at du bruker rett OG (1.057)? Får 1.063 på den kalkulatoren også.

Jeg tok utgangspunkt i hydrometermålingen ved 40 grader (som jeg nå ser er 1064, og ikke 1063). Hvis det tallet allerede var kalibrert, burde det ikke avvike for mye fra lesningene på 60 og 80 grader. Postet du temperaturjustert SG?

det jeg postet var bare en liten oversikt over temp.justert OG ved forskjellige vørtertemperaturer (hvis han bare leste rett av hydrometeret uten å justere)
 
Lars B. skrev:
Nidveg skrev:
Lars B. skrev:
Nidveg skrev:
Lars B. skrev:
Nidveg skrev:
Lars B. skrev:
40 grader: 1.063

Burde bli rundt 1069.
'

fikk 1.063 på en nettkalkulator og Beersmith sier 1.064

Da har enten jeg brukt kalibreringstabellene feil, eller så bruker du beregnet OG. Jeg trur ikke det er det førstnevnte.
http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/

sikker på at du bruker rett OG (1.057)? Får 1.063 på den kalkulatoren også.

Jeg tok utgangspunkt i hydrometermålingen ved 40 grader (som jeg nå ser er 1064, og ikke 1063). Hvis det tallet allerede var kalibrert, burde det ikke avvike for mye fra lesningene på 60 og 80 grader. Postet du temperaturjustert SG?

det jeg postet var bare en liten oversikt over temp.justert OG ved forskjellige vørtertemperaturer (hvis han bare leste rett av hydrometeret uten å justere)

Beklager, jeg misforstod fullstendig.
 
Hei igjen og vel overstått påske:)
Ser det har vært litt debatt. Jeg målte OG ved 20 grader, slik som oechselvekten min er kalibrert til, og jeg skrev gjæringstemp fra 15-19, men jeg tror den har vært ganske jevnt rundt 17-18. Ellers repitchet jeg med en slant safale us-05 startet med 2 dl kokt vann og ca 200 gr moss maltekstrakt. I dag målte jeg FG til 1022. Så hva bør jeg gjøre? La det stå en stund til kanskje?
 
Hvis den fremdeles er på 22 nå så kan det se ut som den er ferdig
pleier gjerne å vente en ukes tid fra ferdig til tapping her vertfall
 
Tilbake
Topp