Stor gjærstarter

franknh

Norbrygg-medlem
God kveld.

Har i dag 3L og 5L Erlenmeyerkolbe men synes det er veldig tungvint og måtte gjøre dette i flere omganger for å få nok gjær.
Er det noen av dere som lager større, som 10-20 liter?
Hva bruker dere som beholder?
Denne må jo være flat under for å evt. passe på en magnetrører, eller setter dere den bare til gjæring.

Frank
 
Brygg et øl med lavere OG som 5L koblen klarer og porsjoner gjæren fra dette brygget funker.

Du trenger en kraftig magnetrører for å dra 10L. Men da kunne du like gjerne satt en "mini-batch". omtrent.
 
God kveld.

Har i dag 3L og 5L Erlenmeyerkolbe men synes det er veldig tungvint og måtte gjøre dette i flere omganger for å få nok gjær.
Er det noen av dere som lager større, som 10-20 liter?
Hva bruker dere som beholder?
Denne må jo være flat under for å evt. passe på en magnetrører, eller setter dere den bare til gjæring.

Frank

Slutter meg til. Jeg skulle gjerne hatt noe større enn 5-liter'n.

Jeg bruker magnetrøreren til Bryggselv, og den tror jeg skal kunne dra en ganske stor starter. Fordelen med å sette en starter på 10 liter versus å sette et øl på 10 liter, er at du får en god del mer gjær ut av det, og antakelig en bedre gjær, også. Og du får den fortere.

På den annen side; du kan ikke drikke ølet fra starteren - ikke uten at du er temmelig desperat, i alle fall.
 
Brygg et øl med lavere OG som 5L koblen klarer og porsjoner gjæren fra dette brygget funker.

Gjør det i dag.
Men for å kunne hente ut f.eks. 1200-1500 billion så blir 5L i minste laget. Når utgangspunktet er 80-250billion.
 
Slutter meg til. Jeg skulle gjerne hatt noe større enn 5-liter'n.

Jeg bruker magnetrøreren til Bryggselv, og den tror jeg skal kunne dra en ganske stor starter. Fordelen med å sette en starter på 10 liter versus å sette et øl på 10 liter, er at du får en god del mer gjær ut av det, og antakelig en bedre gjær, også. Og du får den fortere.

På den annen side; du kan ikke drikke ølet fra starteren - ikke uten at du er temmelig desperat, i alle fall.

Bryggselv sin rører er jo ganske robust og virker til å ha en kraftig magnet. Uten at jeg har prøvd så vil jeg tro den skal kunne dra bra mye mer enn 5L.
 
God kveld.

Har i dag 3L og 5L Erlenmeyerkolbe men synes det er veldig tungvint og måtte gjøre dette i flere omganger for å få nok gjær.
Er det noen av dere som lager større, som 10-20 liter?
Hva bruker dere som beholder?
Denne må jo være flat under for å evt. passe på en magnetrører, eller setter dere den bare til gjæring.

Frank

Jeg bruker denne. Den største starteren jeg har laget var 12 liter. (50 l. Doppelbock/Eisbock). BS sin rører drar dette fint.

Gjæringsbøtte 15 L m. lokk M. hull i lokk. - BryggSelv
 
Tilbake
Topp