"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Gjæret på 9 grader. Sikter meg inn på å spunde med noen poeng igjen også, så sg var egentlig 1022 nå ved overføring.

Eksperimenterer litt med å tilsette ren sink i gjærstarteren og det ser ut til å sette mer fart på gjæringa enn vanlig. Meska på 69 og 72 grader, så jeg sikta meg inn på lav utgjæring, noe jeg fikk først bekrefta til å fungere bra med FFT på 1020.

Interessant! I hvilken form bruker du det, og hvor får du tak i det? Og hvor mye bruker du?

Jeg veit ikke hvilken strategi som er best, tilsette i starter eller i gjæringsdunken. Jeg har lest at det ikke skal så mye til før det blir for mye, med både usmaker og dårligere gjærvekst som resultat - men jeg leser også litt ulike ting om det. Her, f.eks., ser det ut som om det skal en del til før det går ut over smaken, i alle fall: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1094/ASBCJ-2011-0909-01

Det jeg har forstått så langt, er at det er viktig med nok sink, men at det er lite å vinne på høyere doser - og at det fort kan bli for mye, siden det er snakk om ganske små mengder som trengs. Og det kan virke som om det tryggeste er å tilsette sinken i starter.
 
Interessant! I hvilken form bruker du det, og hvor får du tak i det? Og hvor mye bruker du?

Jeg veit ikke hvilken strategi som er best, tilsette i starter eller i gjæringsdunken. Jeg har lest at det ikke skal så mye til før det blir for mye, med både usmaker og dårligere gjærvekst som resultat - men jeg leser også litt ulike ting om det. Her, f.eks., ser det ut som om det skal en del til før det går ut over smaken, i alle fall: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1094/ASBCJ-2011-0909-01

Det jeg har forstått så langt, er at det er viktig med nok sink, men at det er lite å vinne på høyere doser - og at det fort kan bli for mye, siden det er snakk om ganske små mengder som trengs. Og det kan virke som om det tryggeste er å tilsette sinken i starter.

Jeg bruker sinksulfat heptahydrat som jeg har kjøpt på ebay.

Dosering er i milligram per liter, så det er en vanskelig oppgave å få til med vekt. På forrige batch forsøkte jeg med fortynning i vann og dosering med sprøyte, men tror doseringen der ble høyere enn anbefalt. Dette var fortynning på 1 g sink i 1 dl vann og dosering på 6 ml i en 3 l starter. Denne batchen gjæret jeg med WY2206 og både gjæring av starter og vørter tok fortere av enn noe annet jeg har sett. Etter tre timer var det full aktivitet, og jeg spundet den på dag 6. Jeg har ikke merket noe negativt med den enda, men kan hende det er noe som kommer over tid.

På denne batchen slapp jeg 0,9 milligram med sinksulfat ned på gramvekta mi, denne kan vise vekt i milligram, men feilmarginen er nok stor på denne. Det ser også ut til å ha fungert bra, men aktiviteten var nok ikke like kraftig på denne.
 
Jeg bruker sinksulfat heptahydrat som jeg har kjøpt på ebay.

Dosering er i milligram per liter, så det er en vanskelig oppgave å få til med vekt. På forrige batch forsøkte jeg med fortynning i vann og dosering med sprøyte, men tror doseringen der ble høyere enn anbefalt. Dette var fortynning på 1 g sink i 1 dl vann og dosering på 6 ml i en 3 l starter. Denne batchen gjæret jeg med WY2206 og både gjæring av starter og vørter tok fortere av enn noe annet jeg har sett. Etter tre timer var det full aktivitet, og jeg spundet den på dag 6. Jeg har ikke merket noe negativt med den enda, men kan hende det er noe som kommer over tid.

På denne batchen slapp jeg 0,9 milligram med sinksulfat ned på gramvekta mi, denne kan vise vekt i milligram, men feilmarginen er nok stor på denne. Det ser også ut til å ha fungert bra, men aktiviteten var nok ikke like kraftig på denne.

Takk for svar:).

En typisk usmak ved overdosering skal være fusel, og det ville du nok ha merket nå. Det er jo ikke noe som utvikler seg over tid.

Jeg bruker Cervomyces, som jeg har spedd godt ut, og så bruker jeg en litt konservativ dosering. Så jeg risikerer ikke å ta for mye. Men særlig til lagere kunne jeg tenkt meg å prøve med rein sink i gjæringskaret. Jeg sliter med hydrogensulfid, og sink skal kunne hjelpe. (Men det er et par andre tiltak jeg skal prøve først.)
 
Det skal sies at jeg også bruker en relativt liberal mengde med Wyeast gjærnæring, rundt 5-10 gram per starter, så det skal være nok med sink i starter og vørter. Det går gjerne en stund mellom jeg brygger lager, så slurryen er gjerne litt doven i det den går i starteren.
 
Er det noen som har peiling på Dunkelweizen? Har ikke brygget det før, men er ganske komfortabel med vanlig Hefe. Har satt sammen en oppskrift basert på innholdet i maltlageret. Noen kommentarer? Dunkles Weissbier Recipe - Onkel Oswald | Brewgr

Peiling og peiling fru Blom, jeg liker ihvertfall øltypen. Laget en Weissenbock for en tid tilbake, som ble veldig god. Sukkeret er til karbonering.
537e207687a62020f361ddf74cd79a39.jpg
 
Det skal sies at jeg også bruker en relativt liberal mengde med Wyeast gjærnæring, rundt 5-10 gram per starter, så det skal være nok med sink i starter og vørter. Det går gjerne en stund mellom jeg brygger lager, så slurryen er gjerne litt doven i det den går i starteren.

Du skulle ikke trenge ekstra sink med den mengden gjærnæring, som jo inneholder sink. Snarere tvert i mot, egentlig.
 
Ser at dette har et røstet preg. Tror ikke det jeg brukte hadde dette.

Den BS førte, var den samme, fra Weyermann. (Jeg har notert den med 1000 EBC i lista mi.) Hvete har ikke skall, så sjokohvete funker som Carafa Special. Gir i alle fall ikke noen røff røstet karakter. I oppskrifta di vil antakelig det rimeligste være å erstatte sjokohveten med Carfa special.
 
Den BS førte, var den samme, fra Weyermann. (Jeg har notert den med 1000 EBC i lista mi.) Hvete har ikke skall, så sjokohvete funker som Carafa Special. Gir i alle fall ikke noen røff røstet karakter. I oppskrifta di vil antakelig det rimeligste være å erstatte sjokohveten med Carfa special.
Ja, jeg brukte Carafa special II til farge – og Caramunich III/Special B til karamell/tørket frukt i dunkelweissenen jeg brygget i går. Vørterprøven smakte aldeles fortreffelig.
 
Jeg har brygget i flere år, men har aldri brygget en Blonde. Jeg er veldig usikker på hva som blir bra, og har sjekket mange ulike oppskrifter og synes det er enormt mye forskjellig. Jeg tenker at jeg ikke skal ha en ganske lys utgave og ikke spesifikt belgisk eller amerikansk. Her er et forslag, kom med innspill.

Volume 15 litres
Alcohol (ABV) 5 %
Colour 8 EBC (Golden)
Bitterness 21 IBU
FG 1012
OG 1050

Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 3000 g
Caramalt 35 EBC 200 g

Meske rundt 65 grader.

Challenger 7.6% 10g 60min
Green Bullet 13.0% 10g 5min

Har ikke bestemt meg for gjær ennå. Både kveiker (Gjernes og Skare) er kandidater, men det kan også bli US-05 eller S-04.
 
Jeg har brygget i flere år, men har aldri brygget en Blonde. Jeg er veldig usikker på hva som blir bra, og har sjekket mange ulike oppskrifter og synes det er enormt mye forskjellig. Jeg tenker at jeg ikke skal ha en ganske lys utgave og ikke spesifikt belgisk eller amerikansk. Her er et forslag, kom med innspill.

Volume 15 litres
Alcohol (ABV) 5 %
Colour 8 EBC (Golden)
Bitterness 21 IBU
FG 1012
OG 1050

Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 3000 g
Caramalt 35 EBC 200 g

Meske rundt 65 grader.

Challenger 7.6% 10g 60min
Green Bullet 13.0% 10g 5min

Har ikke bestemt meg for gjær ennå. Både kveiker (Gjernes og Skare) er kandidater, men det kan også bli US-05 eller S-04.
Serverte denne på egen ølfestival for to helger siden. Meget gode tilbakemeldinger, og ikke én dråpe igjen: Blonde Ale Recipe - Debbie Harry | Brewgr
 
Serverte denne på egen ølfestival for to helger siden. Meget gode tilbakemeldinger, og ikke én dråpe igjen: Blonde Ale Recipe - Debbie Harry | Brewgr
Den ser slett ikke dum ut. Kanskje på tide å skaffe til acid malt. Har aldri brygget med det før, heller, men ser det er ganske vanlig i de lyse øltypene. Bytte ut halvparten av caramaltet med munich er også en mulighet. Det er lenge siden jeg forsøkte US-05 nå. Mulig den må frem i lyset igjen.
 
Sist redigert:
Den ser slett ikke dum ut. Kanskje på tide å skaffe til acid malt. Har aldri brygget med det før, heller, men ser det er ganske vanlig i de lyse øltypene. Bytte ut halvparten av caramaltet med munich er også en mulighet. Det er lenge siden jeg forsøkte US-05 nå. Mulig den må frem i lyset igjen.

Syremalten gjøre brygginga enklere. Anbefales varmt:).
 
Den ser slett ikke dum ut. Kanskje på tide å skaffe til acid malt. Har aldri brygget med det før, heller, men ser det er ganske vanlig i de lyse øltypene. Bytte ut halvparten av caramaltet med munich er også en mulighet. Det er lenge siden jeg forsøkte US-05 nå. Mulig den må frem i lyset igjen.
Vannkalkulatoren anbefaler som regel alltid syremalt (eller annen syre) om maltbasen er lys. Bruker Oslovann, men tror det vil være en nyttig tilsetning for de fleste.
 
Litt sein kanskje med juleølet, men vurderer å brygge dette neste helg etter inspirasjoner her og der …

12,5L: OG 1058, FG 1016, ABV 5.5.
Mørk munich (45%)
Pils (40%)
Caramel aromatic (10%)
Special B (2%)
Pale chocolate (2%)
Carafa spesial III (1%)
Mittelfrue FWH IBU 24 ink 1g/L@10min

Noe jeg burde gjøre annerledes eller prøve? Så er jeg åpen for forslag. :) Har f.eks. ikke brygget med Caramel aromatic før, så det er for meg et nytt bekjentskap. Brygger i en BM20 med 10 liter maltrør som er oppgitt til å ta 3kg malt. Her prøver jeg meg på 3.3 kg. Heller ikke prøvd det før …
 
Litt sein kanskje med juleølet, men vurderer å brygge dette neste helg etter inspirasjoner her og der …

12,5L: OG 1058, FG 1016, ABV 5.5.
Mørk munich (45%)
Pils (40%)
Caramel aromatic (10%)
Special B (2%)
Pale chocolate (2%)
Carafa spesial III (1%)
Mittelfrue FWH IBU 24 ink 1g/L@10min

Noe jeg burde gjøre annerledes eller prøve? Så er jeg åpen for forslag. :) Har f.eks. ikke brygget med Caramel aromatic før, så det er for meg et nytt bekjentskap. Brygger i en BM20 med 10 liter maltrør som er oppgitt til å ta 3kg malt. Her prøver jeg meg på 3.3 kg. Heller ikke prøvd det før …

Øltypen har jeg liten erfaring med, så jeg skal ikke mene noe om oppskrifta, men om jeg ikke misforstår, så skal du bruke Mittelfrüh som bitterhumle - og er ikke det å bruke mye mer humle enn du trenger? Jeg ville brukt Premiant eller Perle, som har mer alfasyre, og det finnes andre alternativer, også.

Men siden du tilsetter bitterhumla som FWH, håper du kanskje på et smaksbidrag fra den? (Jeg er dypt skeptisk til den teknikken, men det skal du ikke bry deg om:).)
 
Jeg skal brygge noe amerikansk. I morra tapper jeg opp en golden ale på wlp013, og tenkte å glede Lyset i Mitt Liv med et skikkelig humlefest-brygg på gjæren fra den. Jeg har to-tre humlekombinsjoner jeg liker, men kunne tenke meg noe nytt. Humler er som folk også kan være; de oppfører seg ganske ulikt alt etter som hva slags selskap de havner i. Så det er ikke bare å legge sammen gode smaker, du skal helst ha litt erfaring med blandinga.

Nedenfor er lista over de humlene jeg har til sånt bruk. Noen som har noen klare favorittkombinasjoner av disse? (Ikke single hop-forslag.)
Amarillo
Azacca
Cascade
Centennial
Citra
Chinook
El Dorado
Idaho
Lemondrop
Loral
Mosaic
Pekko
Simcoe
Styrian Wolf (Slovensk)
Vic Secret
Zeus + Columbus
 
Tilbake
Topp