Alternativ til PBW og StarSan?

Tenkte jeg skulle se om det fantes gode alternativer til PBW og Starsan.
Har sett litt på vaskemidler som brukes av melkebønder til vask av melkeanlegg.
f.eks. Alkali NonP som alternativ til PBW og Cid NonP som alternativ til Starsan!
Alkali NonP inneholder Sodium hydroxide og Natriumhypokloritt.
Cid NonP inneholder Svovelsyre og Hydroksysyre.
Databladene til disse sier mye om helsefaren med å bruke disse stoffene, men jeg finner ikke noe om hvordan de påvirker f. eks. silikonslanger.

Er det noen som har erfaring eller synspunkter på å bruke disse midlene som alternativ til PBW og Starsan?
 
Litt pirking først. Det som på engelsk er sodium kalles natrium på norsk.
Istedenfor sodium hydroxide, blir det natriumhydroksid, også kjent som lut eller kaustisk soda.

Natriumhypokloritt er klor, noe en del unngår å bruke på rusfritt stål da det kan føre til rust.

Syrene du nevner har jeg ingen erfaring med.

Mener å huske at silikon ikke tåler syre veldig godt over tid. Kanskje noen andre her vet mer om det?

Jeg har selv brukt natriumhydroksid til vasking av stål, silikon og plast og kan si at det virker. Vær forsiktig, det er ikke noe du vil ha på huden og ihvertfall ikke i øynene.
 
Vel

PBW kan du bruke kaustisk soda som er billig på biltema, noen bryggebutikker selger dette også f.eks Bryggmann i kilo forpakninger. Eller om du er helt nøye og vil ha likt kan du kjøpe Stabil Krystallsida i butikken. Bryggselv fører Suma Bløtleggingsmiddel som er et veldig bra alternativ.

Jeg ville ikke brukt svovelsyre den må skylles bort etter bruk nøye. Starsan er fosforsyre, og om du leser på brusflasker inneholder cola fosforsyre, egg inneholder naturlig mengde fosforsyre osv. Altså det er noe en får i seg gjennom mat. Det er også grunnen til Starsan stort sett ikke ble skylt bort i etterkant. Svovelsyre er ikke noe en vil ha i kontakt med noe på kroppen og ikke inn i munnen det er sikkert.

Du får kjøpt fosforsyre i 20 liter fat (industri) som et bryggedag kan dele på. Eller ihht bryggselv kjøpe deres nye Craftsan (som nå er tilgjengelig) uten jeg kan verifisere det skal være ren kopi altså fosforsyre i mindre beholdere.
 
Tom for PBW. Tenkte å kjøpe M.I.M. Kombi Flytende fra Felleskjøpet (hvis jeg får lov), alternativt Alkali nonP. Er det en god plan?

 
PBW kan du bruke kaustisk soda som er billig på biltema, noen bryggebutikker selger dette også f.eks Bryggmann i kilo forpakninger. Eller om du er helt nøye og vil ha likt kan du kjøpe Stabil Krystallsida i butikken. Bryggselv fører Suma Bløtleggingsmiddel som er et veldig bra alternativ.
PBW er ikke krystallsoda, så det er ingen en-til-en-erstatning. Kaustisk soda bruker jeg å advare mot, for det kan gi ganske stygge skader. Særlig om man får det i øynene er det skummelt og kan, i verste fall, gjøre deg blind.
 
Jeg ville ikke brukt svovelsyre den må skylles bort etter bruk nøye. Starsan er fosforsyre, og om du leser på brusflasker inneholder cola fosforsyre, egg inneholder naturlig mengde fosforsyre osv. Altså det er noe en får i seg gjennom mat. Det er også grunnen til Starsan stort sett ikke ble skylt bort i etterkant. Svovelsyre er ikke noe en vil ha i kontakt med noe på kroppen og ikke inn i munnen det er sikkert.
StarSan inneholder også andre virkestoffer enn fosforsyre, noe som blant annet er veldig tydelig ved at det skummer (og det er vel også disse stoffene som gjør at det ikke er tillatt å selge som desinfeksjonsmiddel i EU). Dette gjør at StarSan fungerer desinfiserende ved lavere pH enn ren fosforsyre, i tillegg til at skummet bidrar til økt kontakttid.

Personlig er jeg skeptisk til stoffer som selges som "skyllemidler" med et underforstått budskap om at de er desinfiserende, samtidig som de ikke er tillatt å selge som desinfeksjonsmidler. Er StarSan "skyllemiddel" solgt i EU det samme som det som selges i USA? Hvordan kan vi vite noe om effekten til StarSan når det ikke er testet eller godkjent?

Å erstatte StarSan er vanskelig. Jeg bruker det fortsatt, men med ei solid dose skepsis, og vurderer å gå over til tynn blanding med klorin.
 
Tom for PBW. Tenkte å kjøpe M.I.M. Kombi Flytende fra Felleskjøpet (hvis jeg får lov), alternativt Alkali nonP. Er det en god plan?
Det høres ut som en god plan. Oppvaskmaskinpulver kan også være verdt å tenke på, selv om ikke beregnet på bløtlegging.

Er det noen som har testet Suma K26?
 
De selges som skyllemidler og ingen kan si noe om hvor godt de desinfiserer. Det jeg er ute etter er, tross alt, desinfiserende effekt, ikke at navnet rimer på StarSan.
Sure San selges jo som desinfiseringsmiddel, og skal ha de samme aktive stoffer som StarSan.
CraftSan selges som du skriver som skyllemiddel, men der og skrives det samme aktive stoffer som StarSan.
Har ikke lest datablader, ei har jeg kompetanse til å uttale meg om innholdet og effekten av det.
 
Sure San selges jo som desinfiseringsmiddel, og skal ha de samme aktive stoffer som StarSan.
CraftSan selges som du skriver som skyllemiddel, men der og skrives det samme aktive stoffer som StarSan.
Har ikke lest datablader, ei har jeg kompetanse til å uttale meg om innholdet og effekten av det.
Hmm... Det har du jammen rett i. Lurer på om jeg skal prøve å få tak i dokumentasjon og se hva som ligger bak.
Ølbrygging f.eks. beskriver både Sure San og Starsan som desinfiseringsmiddel, andre butikker bruker også begrepene skyllemiddel og desinfisering om hverandre for Sure San så ikke sikkert det ligger noe annet bak enn begrepsforvirring. Ser Sure San kan ha utrolig varierende mengde fosforsyre 30-60%, og 5-15% dodecyl benzen sulfonsyre mot hhv. 30-40% og 10-20% i Starsan.
 
Det høres ut som en god plan. Oppvaskmaskinpulver kan også være verdt å tenke på, selv om ikke beregnet på bløtlegging.

Er det noen som har testet Suma K26?
Jeg bruker Suma K26 og synes det virker bra, men har ikke prøvd PBW. Kjøpte det en god del rimeligere her enn det Bryggselv selger det for, sammen med billige engangshansker og flaskebørste.
 
PBW er ikke krystallsoda, så det er ingen en-til-en-erstatning. Kaustisk soda bruker jeg å advare mot, for det kan gi ganske stygge skader. Særlig om man får det i øynene er det skummelt og kan, i verste fall, gjøre deg blind.

Er PBW mindre skadelig for hud og øyne?
 
Er PBW mindre skadelig for hud og øyne?
Sammenlignet med kaustisk soda? Ja, jeg mener det.
Sammenlignet med krystallsoda? Usikker.

Se, for eksempel, sikkerhetsrådene for kaustisk soda og krystallsoda fra MSD Onone:

Det er særlig den økte risikoen for å bli blind som gjør meg veldig betenkt på kaustisk soda.
 
Angående Starsan. Har folk her på forumet konsekvent gått over til å skylle med vann etter å ha latt Starsanen virke, jfr de nye retninslinjene?
 
Jeg prøvde å google Star San vs Star San HB, og ble ikke veldig klok. Men basert på det jeg fant konkluderte jeg som @Pål Heide Kielland at dette trolig dreier seg om juridiske spissfindigheter og at vi kan fortsette som før.
 
Tilbake
Topp