Brygge øl inspirert av De Ranke XX Bitter

Jeg synes De Ranke XX Bitter er en veldig flott øl, og kunne tenke meg å lage en øl inspirert av den. Det blir litt frem i tid, da jeg allerede har flere andre brygg planlagt. Men jeg fikk lyst til å skrive litt om det jeg har funnet ut etter litt scrolling på nettet.

- Ølet er i stor grad en showcase av humle, selv om det ikke er det eneste trekket man legger merke til. De Ranke bruker kun lokalt produsert hel humleblomst. Den lokalt produserte biten vil jeg slite med, men jeg kan bestille hel 2018-humle fra Humlegården i Sverige. De Ranke bruker Brewer´s Gold som bitterhumle @ 75 min, til 65 IBU og Mittelfrüh for aroma @ 2 min. Mittelfruh er grei, men Humlegården har ikke hel Brewer´s Gold, og jeg er litt usikker på hva man heller skulle valgt. Target? Perle? Kanskje Northern Brewer, som er slekter på Brewer´s Gold?

- 100 % pilsnermalt. Belgisk får jeg ikke tak i, så det blir gode BestMalz Pilsenmalt for min del.

- De Ranke bruker SafBrew T-58. Det ville uroet meg litt å la den gå opp i 23-24 grader, som jeg tipper De Ranke gjør, når anbefalt range topper på 20 grader. Ifølge korrespondanse en blogger har hatt med bryggeriet, holder ide ikke gjen noe særlig på gjæringstemp, og da ryker vel 20 grader fort. Jeg leser også fra nevnte blogg at gjæren forsøket hans stoppet på FG 1.012, som er litt høyt. Vurderer å sjekke ut andre belgiske gjærsorter som kan tenkes å gi en lignende karakter, som har høyere temprange og gjærer lavere. Man kan kanskje bruke en saison, uten å drive temp alt for langt opp for å sikte på et smånøytralt gjærpreg?

- Bryggeriet kondisjonerer ølet på 15 grader i 4 uker, som sies å barbere av litt ekstra sukker.

- Meske lavt og lenge for høy utgjæring, of course, kanskje en eller annen stegplan.

XX Bitter from Brouwerij De Ranke | Most Bitter Belgian Beer
Browne and Bitter: Brew Day: XX Bitter

Edit: @Einar Michelsen Ser du har brygget en Ride, Ri, de Ranke for litt siden. Vet ikke helt hvorfor, men jeg har liksom en hunch som sier at den belgiske IPAen du brygget for litt siden kan ha vært inspirert av De Ranke, hehe. Kunne du fortalt meg hva din oppskrift og prosess gikk ut på?
 
Sist redigert:
Laget en med BE-134 som jeg ble godt fornøyd med. T-58 skal visst være relativt nøytral, mens BE-134 er litt tørrere.

Vet ikke hvilken humle man kan erstatte brewer’s gold med.
 
Laget en med BE-134 som jeg ble godt fornøyd med. T-58 skal visst være relativt nøytral, mens BE-134 er litt tørrere.

Vet ikke hvilken humle man kan erstatte brewer’s gold med.

BE-134 er notert. Tenker også at på Ardennes-gjær kan gjøre susen, ut fra beskrivelser, men har aldri brukt den selv.

Hvordan mesket du?
 
Da har jeg plukket opp alle ingrediensene for å min belgiske XX Bitter. Har lovd en berliner weisse som neste brygg, så får prøve å få til denne i løpet av noen uker. Jeg tenker å bytte ut Brewer´s Gold med Northern Brewer. Dette er egentlig den ene tingen jeg er litt usikker på, da jeg aldri har brukt N.Brewer før. Mange mener at valg av bitterhumle ikke spiller så stor rolle, samtidig skrives det på nett at N.Brewer har litt villtoner, middels sterk, eiketoner. Blir det feil? Jeg har også Fuggle, men vil egentlig spare det til noe annet.

Som gjær tester jeg Bastogne Belgian Ale. Gjærer langt ned, svak syretone, ganske rent med mindre krydder enn mange andre belgiske gjær. Dette høres for meg ut som et godt valg i mine ører. Det høres også ut som noe jeg kunne tenkt meg å bruke til flere øl, og jeg kjøper stort sett ikke gjær som jeg ikke kunne tenke meg å gjenbruke.



OG - FG: 1.053-1.007 - ABV: 6,0 %
EBC: 10 - IBU: 65

98,1 % Best Pilsenmalt
1,9 % Syremalt

62 IBU Northern Brewer (blomst ) @ 75 min
2,2 g/l Hallertau Mittelfrüh (blomst) @ 2 min

2 beta-steg for høy utgjæring
62 grader i 15 min
66 grader i 30 min
70 grader i 15 min
77 grader i 15 min
Kokes i 75-90 min alt etter pre-boil SG

WLP510 - Bastogne Belgian Ale - pitch 17 grader, free rise til max 23-24 grader
Lagre på 12-15 grader i 4 uker

Ca 80 - Cl 79 - SO 140
 
Sist redigert:
OG - FG: 1.053-1.007 - ABV: 6,0 %
EBC: 10 - IBU: 65

98,1 % Best Pilsenmalt
1,9 % Syremalt

62 IBU Northern Brewer (blomst ) @ 75 min
2,2 g/l Hallertau Mittelfrüh (blomst) @ 2 min

2 beta-steg for høy utgjæring
62 grader i 15 min
66 grader i 30 min
70 grader i 15 min
77 grader i 15 min
Kokes i 75-90 min alt etter pre-boil SG

WLP510 - Bastogne Belgian Ale - pitch 17 grader, free rise til max 23-24 grader
Lagre på 12-15 grader i 4 uker

Ca 80 - Cl 79 - SO 140

Denne skal brygges i morgen. Mulig meskestegene blir litt endret, men jeg går fremdeles for høy fermentabilitet. Jeg skal også lage en svakere ale, 4,5ish %, ut av samme mesk, hvor jeg tapper av vørter til koking av XX Bitter-klone, tilfører ca 100 g mørk munich, 30 g Caramunich og 20g Carafa II(som egentlig er en del av en annen planlagt partygyle) for å gi andreølet litt karakter og kanskje et lite knepp høyere FG. Tenker denne skal få 35 IBU, en stor 5min addition av Saaz og noen smuler Cascade. Samme gjær og omtrent samme gjæringsforløp.

Skal avslutte bryggesession med å sette en kjelesyrning som skal bli en Berliner weisse hvor deler skal tørrhumles med Nelson Sauvin, men det frister med litt blending av berlinerweissen både med noen liter saison og andreølet som jeg beskriver over.
 
Sist redigert:
Gravitysample av denne viste 1.008 (1.055). Jeg håper på et par poeng til, men er tålelig fornøyd med 1.008. Det er så klart alt for tidlig å si, men ølet blir ikke prikk likt inspirasjonen - det var heller ikke ment som en ren klone. Jeg tror WLP510 bidrar med litt appelsin og fruktighet, og setter kanskje litt mer preg på ølet enn hva gjæren gjør i XX Bitter. Men, hvis den flotte frukten jeg får nå blir med i sluttproduktet, tror jeg dette blir en skikkelig fin øl.
 
Sitter og tjuvsmaker på et lite glass av dette ølet jeg brygget, inspirert av De Rankes XX Bitter. Ting jeg noterer meg som et førsteinntrykk:

100% Pils er vakkert å se på.

Jeg må si at den er mye mindre bitter enn jeg regnet. Nå tror jeg valget av WLP510 har gitt meg mye fruktighet som gir ølet et søtere inntrykk enn SG 1.006-7 skulle tilsi, som kanskje gjør at ølet føles mer balansert enn jeg ønsket meg. Det kan også hende at 1 mnd på 10 grader kan crispe opp ølet litt slik at bitterheten stikker mer frem. Jeg håper også å få litt mer tørr finish ved hjelp av karbonering, som akkurat nå er litt lavt. Jeg lurer også litt på om jeg er litt lite flink til å utilisere humlens bitterhet når jeg koker.

Jeg mener å ha lest følgende på forskjellige tidspunkt fra forskjellige kilder som jeg ikke har oversikt over akkurat nå
1. Humleutilisering (er det egentlig et ord på norsk? dere skjønner hva jeg mener) skjer best hvis ph på kok ligger på 5,1-2.
2. Et stivt og godt koagulert hot break kan være et tegn på god koke-ph.
3. Man får bedre utilisering hvis man har minst en god rullende kok gående.

Jeg har hatt et par brygg hvor jeg har vært skeptisk til komposisjonen til hotbreaken min, noe som har fått meg til å tenke at jeg ikke har helt ideell ph når jeg koker. Jeg har ikke måler, så det er vanskelig å si noe om det, bortsett fra at jeg har en hunch. Jeg justerer ph med syremalt og vanntilsetinger som, ifølge brewfather, skal gi meg en grei ph. Jeg har bra rullende kok med min frittstående 3000w induksjonstopp.

Burde jeg koke bitterhumlen lengre hvis jeg vil ha en skarp/kraftig bitterhet? Er det vanskelig å utilisere hel humleblomst enn pellets? Hvorfor føles 60+ estmert IBU som ganske moderat bittert her?

Aromaen er helt konge. Peppermynte, blomst, litt stikkende krydderpreg, som jeg setter skikkelig pris på. Har gjort mitt beste, mer enn til vanlig, for å unngå oksygenopptak under overføring og greier, så jeg håper aromaen kan sitte i litt mens ølet utvikler seg.

Jeg får sporenstreks lyst til å brygget det samme ølet igjen med enda mer humle og en litt mer nøytral gjær, men som fremdeles gir litt belgisk preg. WLP510 er forresten veldig gjenkjennbart som Orval-gjæren. Jeg elsker Orval, og føler meg nesten litt brydd av at det gjærpreget er en del av en øl jeg har laget. Det er et lite hån, liksom :)

Kjøpte inn XXX Bitter til ølklubbmøte på lørdag. Det er altså samme øl med som XX Bitter, men med 1,5X humle. Det blir bra!
 
Tilbake
Topp