Bryggertabber

Har hatt en stout på fat i en uke med som karboneres naturlig med vørter.
Har Stc-1000 og varmebelte stilt inn på 24 gr.

I dag oppdaget jeg at sensoren på fatet hadde falt av, og hang i løse lufta i kjellertemperaturen på 17 gr.
Putta sensoren tilbake på plass, og displayet stoppa opp på drøyt 53 grader...! :eek::eek::eek:
En god og varm stout der altså...:confused: Fatet var så varmt at jeg ikke klarte å ta på det...

Regner med at varmebeltet har gått på full guffe siden fredagskveld, da jeg flytta fatet, dvs ca. 36 timer
Er vel bra trøkk inni der regner jeg med, men jeg drista meg ikke til å dra i sikkerhetsventilen.
Lar den bare kjøle seg ned og håpe på det beste...:rolleyes:
 
Ikke akkurat en bryggetabbe, men.. Jeg brygga en Imp. Stout for 2,5 uke siden. Satt den inn i gjære skap på 17 grader i ei ukes tid.. Når stormgjæring roet seg satt jeg den i et annet skap uten kjøling, men med varme belte fordi det har vært litt kjølig i kjeller'n. Stilte inn Stc'en på 19 grader... Men litt stressa har jeg glemt å hive inn temperatur sensor inn i skapet. Åpna idag for å ta en gravity avlesning.. Der hadde ølet 26 grader!! :eek: Gud vet hvor mye høyere den har gått. Har altså hatt 1,5 uke med minimum 26 grader... :confused: ufff.. Jævla nybegynner feil Ass :p Blir spennede å smake dette her...
 
Hehe.. Jeg leste først den over nå... Skal ikke klage over mine 26+ grader jeg!! :D

Mine 53 grader var riktignok under karbonering, så jeg er usikker på hva som blir resultatet av dette. Ølet hadde gjæra fra 1045 til 1010 (us-05), stått totalt 4 uker på gjæringsdunken, før karbonering på fat i fem dager på 24 grader før dette skjedde. Interessant å høre hvis noen andre har opplevd det samme.
 
Mine 53 grader var riktignok under karbonering, så jeg er usikker på hva som blir resultatet av dette. Ølet hadde gjæra fra 1045 til 1010 (us-05), stått totalt 4 uker på gjæringsdunken, før karbonering på fat i fem dager på 24 grader før dette skjedde. Interessant å høre hvis noen andre har opplevd det samme.
Hmm er ikke dette pastaurisering da! :)
 
Mine 53 grader var riktignok under karbonering, så jeg er usikker på hva som blir resultatet av dette. Ølet hadde gjæra fra 1045 til 1010 (us-05), stått totalt 4 uker på gjæringsdunken, før karbonering på fat i fem dager på 24 grader før dette skjedde. Interessant å høre hvis noen andre har opplevd det samme.

Du kan jo håpe på at fem dager har gitt deg nok kullsyre - men ellers har du jo ølet på fat, så du kan jo bare dytte inn mer.

Charlie Bamforth forteller om et finsk bryggeri som varma opp ølet til 80 grader for å være sikre på at alt som var av alfa-acetolaktat var omdannet til diacetyl før de kjørte det gjennom aktiv gjær som tok ut diacetylen. Det var visst ikke noen usmaker i det ølet. Så dine 53 grader er jo nokså puslete i forhold til det. Det har nok gått bra.

Men det kan jo hende du har fått litt diacetyl:confused:.
 
Nei, for LITE kullsyre er jeg ikke bekymra for;)
Fatet kom seg til slutt ned på romtemperatur, så nå er det plassert i kjøleskap med 0,7 bar serveringstrykk inntil videre. Blir spennende å smake på dette her...:)
 
Under kverning av malt til morgendagens brygg fant jeg ikke caramunichmaltet.
Nåja. Får vel ha oppi noe tilsvarende tenkte jeg. Så skulle jeg ha litt Munich. Så litt mørk ut tenkte jeg, men det demret ikke helt før jeg tok noen korn i munnen.
De var steinharde og smakte mer røstet enn søtt.
En kjapp titt på ordrehistorikken fra brewshop viste at 1 kg caramunich var innkjøpt for ikke så lenge siden.
Nå lå det sammen med 5 kg Munich!
Argh
 
Under kverning av malt til morgendagens brygg fant jeg ikke caramunichmaltet.
Nåja. Får vel ha oppi noe tilsvarende tenkte jeg. Så skulle jeg ha litt Munich. Så litt mørk ut tenkte jeg, men det demret ikke helt før jeg tok noen korn i munnen.
De var steinharde og smakte mer røstet enn søtt.
En kjapp titt på ordrehistorikken fra brewshop viste at 1 kg caramunich var innkjøpt for ikke så lenge siden.
Nå lå det sammen med 5 kg Munich!
Argh

Har du blanda dem:eek:?????

Jeg bør nok ikke gi opp den greie praksisen jeg har med å oppbevare maltet i de posene jeg får det i. Jeg skulle fint klart å gjøre den tabben der:(.
 
Har du blanda dem:eek:?????

Jeg bør nok ikke gi opp den greie praksisen jeg har med å oppbevare maltet i de posene jeg får det i. Jeg skulle fint klart å gjøre den tabben der:(.
Blandet dem ja.
Usj!
Blir ikke enkelt å få til en oppskrift med det der.
 
Er vel fort gjort å bestille malt så man får alt i samme pose også.
Brewshop pakker i samme pose med mindre man spesifiserer annet.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Nei, jeg ville hatt problemer. Jeg bruker stort sett mørkt münchner bare i tyske øl, og der bruker jeg ikke karamellmalt.
Kan lage en slags dobbelbock. Men spørs på mengden caramalt.
Ble egentlig overrasket over at det ikke var søtere. Munich maltet var adskillig søtere. Mere røstet smak på caramaltet. Kanskje det gir mer søtsmak under mesking?
 
Kan lage en slags dobbelbock. Men spørs på mengden caramalt.
Ble egentlig overrasket over at det ikke var søtere. Munich maltet var adskillig søtere. Mere røstet smak på caramaltet. Kanskje det gir mer søtsmak under mesking?

Cara Aromatic ligger vel i den gruppa du gjerne bruker for å få mer sødme i ølet - skjønt de på steget under kanskje er de mest typiske til det? Jeg har aldri brukt CA. Jeg bruker Weyermanns Carared, som har tilsvarende EBC.

Bock er nok stedet for den blandinga, ja. Så jeg er glad jeg ikke har laget den, for bock brygger jeg sjelden.
 
Cara Aromatic ligger vel i den gruppa du gjerne bruker for å få mer sødme i ølet - skjønt de på steget under kanskje er de mest typiske til det? Jeg har aldri brukt CA. Jeg bruker Weyermanns Carared, som har tilsvarende EBC.

Bock er nok stedet for den blandinga, ja. Så jeg er glad jeg ikke har laget den, for bock brygger jeg sjelden.
Får tenke litt på det. Hadde tenkt å brygge en dobbeltbock, men litt usikker på så mye caramalt.
 
Tilbake
Topp