Forskjeller i smaksprofil av humletisetninger i området 20-0 minutter.

Har fundert litt på dette med tilsats av smakshumle vs aromahumle. Ofte blir det enkelt forklart med at "man koker bort mer av humlesmaken jo lenger den får koke". Men jeg aner at det må være noe mer, hvis ikke er det jo helt meningsløst å tilsette smakshumle (rundt 15-20 min). Da hadde jo det mest effektive vært å tilsette kun bitterhumle og aromahumle ved ... tja ... 0-2 min.

Jeg får liksom ikke helt taket på det der, mulig det ligger i "navnet" (smak vs aroma). Kan noen prøve å beskrive dette for meg?

1. Hva gir egentlig smakshumletisetning som ikke aromahumle og bitterhumle gir?

2. Når man ser "avanserte" humleskjema med feks tisetninger ved 20, 15, 10, 5, 2 og 0 min,  eller enda mer komplisert - kontinuerlig humling - hva er det man søker å oppnå med dette?

3. Og hva skiller egentlig smak/aroma fra tørrhumling fra smaks og aromahumle? 
 
God spørsmålsrekke over, håper den aller beste som deltar har, Gahr, føler seg kallet !
 
Her skal det bli spennende å se svaret - og enig med Bjønn, at spørsmålene er gode.

Gleder meg til en av "syvende far i huset" utreder denne.
Tror jeg vil bli oppklarende for mange av oss.
 
Jeg har rett og slett tenkt som så at det er en rekke ulike smaksstoffer i humlen, og noen av dem er flyktigere enn andre og koker dermed bort fortere. Dersom man tilsetter humle på mange ulike tidspunkter, vil hver av dem tilføre litt ulike smaker, og du vil få en mer kompleks humleprofil på ølet. Kan det være noe i det?
 
Martin E traff spikeren!
Edit: I tillegg er det sånn at bitterstoffene trenger koking for å bli med ut. Derfor koker vi i f.eks 60 minutter. Noe mer enn 60 minutter skal visstnok ikke øke bitterheten særlig. Smaks- og aromahumlen vil da ikke bidra med så mye i bitterhet, bare humlesmak/aroma.
 
Man får IBU når man tilsetter humle på f.eks på 20 minutter, men må nesten doble dosen for å få samme IBU som på 60 minutter. Bitterheten skal smake renere og bedre på 20 minutter enn på 60 minutter. Smaken kan bli litt gressete og besk av å koke 60 minutter mot å koke 20 minutter.

Dette er i alle fall hva jeg syntes.
 
Jeg tror du har helt rett Martin.
Det hadde imidlertid vært flott å vite hvilke smaker en får ut på hvilke tidspunkter.
Dette er sikkert også avhengig av hvilken humle en bruker vil jeg tro.
Det forundrer meg heller ikke - at det vil være avhengig av flere faktorer, slik som f.eks søtstoff i vørter, hvor god kok en har, temperatur i rommet (i forhold til avdamping) og så videre....

Hvis jeg skal tippe - finnes det ingen slik oversikt, og det er også forholdsvis vanskelig å lage den.

En kan sikkert imidlertid "lære seg" en type humle på sitt eget oppsett ved hjelp av eksperimentering.

Jeg ser at du Richard helt sikkert er inne på noen smaks/aroma variasjoner. Synes det ser veldig interessant ut. Skal prøve.
Vært moro å prøvd f.eks en single-hop IPA med første humletilsetting på 20 minutter.
 
Flere av ølene jeg brygger så bruker jeg kun humle fra 20 minutter før kokeslutt, særlig på IPA og bitre øl. På Arrogant Speidel Owner ølen min brukte jeg humle på 75 min, 45 min og 15 minutter, og vet ikke helt om jeg er så glad i den rå bitterheten man får på 75 minutter.
 
Richard skrev:
Flere av ølene jeg brygger så bruker jeg kun humle fra 20 minutter før kokeslutt (...)

Som ekstraktbrygger blir jeg litt forbanna på meg sjøl for at ikke jeg kom på den der  ;)
 
FrodeSy skrev:
Richard skrev:
Flere av ølene jeg brygger så bruker jeg kun humle fra 20 minutter før kokeslutt (...)

Som ekstraktbrygger blir jeg litt forbanna på meg sjøl for at ikke jeg kom på den der  ;)

Som Sunnmøring er det litt dumt å bruke dobbelt så mye humle, humle koster selvsagt litt  :samenvol:
 
Richard skrev:
FrodeSy skrev:
Richard skrev:
Flere av ølene jeg brygger så bruker jeg kun humle fra 20 minutter før kokeslutt (...)

Som ekstraktbrygger blir jeg litt forbanna på meg sjøl for at ikke jeg kom på den der  ;)

Som Sunnmøring er det litt dumt å bruke dobbelt så mye humle, humle koster selvsagt litt  :samenvol:

Ups  ;)  Såg meg dessverre blind på at jeg kunne spare tid, glemte helt av pengene  :'(
 
Martin E skrev:
Jeg har rett og slett tenkt som så at det er en rekke ulike smaksstoffer i humlen, og noen av dem er flyktigere enn andre og koker dermed bort fortere. Dersom man tilsetter humle på mange ulike tidspunkter, vil hver av dem tilføre litt ulike smaker, og du vil få en mer kompleks humleprofil på ølet. Kan det være noe i det?

Ja, det er i disse baner jeg også tenker. Men som BorBar er inne på, hadde det vært fint å vite hvordan smaksbildet påvirkes ved tilsats ved forskjellige tidspunkt. Inkuldert tørrhumling.

Richard har en observasjon/teori hva bitring gjelder ("renere" bitterhet fre humle som kokes kortere) - jeg aner ikke om dette stemmer, men det hadde altså vært flott med noen lignende innspill i smaks/aroma-området også. 
 
Ganske interessant lesning, men som andre er inne på hadde det vært fint med en referanse på den grafen der og en beskrivelse på hvordan man er kommet fram til dette.

Samtidig svarer ikke denne heller på nyansene i det jeg virkelig lurer på. Smak er ikke bare smak og aroma er ikke bare aroma. Det er mulig at maksimal aroma oppnås ved 7 min koking (gitt at grafen er rett), men jeg vil tro at det er en annen TYPE aroma en får om en tilsetter ved feks 1min. Hvis ikke gir det ingen mening i å drive med alle disse tilsetningene, man kunne bare slavisk fulgt >60, 20 og 7. Det er disse nyansene jeg hadde vært interessert i å finne ut av.

Kanskje på tide å brygge seg litt humlete på et systematisk vis - høres ut som et påskeprosjekt :) 
 
Grafen hos brewsupplies er vel en grei nok skisse for å illustrere ett prinsipp, men begynner man å se på detaljene er det nesten er litt komisk,
spesielt den for bitterhet.
Leser jeg grafen riktig sier den at i det øyeblikk man legger humlen i kjelen har man allerede fått 15% utnyttelse av bitterstoffene,
så koker man i ca 15 uten at noe som helst hender, og i det neste øyeblikk tar det helt av.

Grafene virker også alt for lineær i de områdene hvor de største endringene skjer.
 
olavni skrev:
Kanskje på tide å brygge seg litt humlete på et systematisk vis - høres ut som et påskeprosjekt :) 

Jepp - her i Tromsø hadde vi en runde med dette i høst. Humlete hos Bryggebryggeren (Harald Barstad). Masser av humlepusherens ferskeste humler. Veldig artig. Er du på Haralds liste, så må du hive deg med neste gang!

f.
 
Tilbake
Topp