Brygge mindre kvanta

Hei godtfolk.

Har lest litt rundt på forumet her nå, og jeg må si jeg er imponert over kunnskapen som folket her inne rommer. Mye spennende lesning, og mye å lære. Jeg har akkurat blitt ferdig med min første øl, jeg startet på enklest mulig måte med et "byggesett" fra Cooper. Men godt ble det, og gøy var det. Så nå er jeg klar for neste skritt.

Men; jeg har kjøpt en slik 25 liters dunk, et volum som virker som om det er en eller annen form for standard. Men for meg er det alt for mye! Jeg bruker jo år og dag på å få i meg dette. Og jeg har så mye forskjellig jeg har lyst til å forsøke. (Jada - bare å invitere en masse venner, vet det..)

Så jeg har en tanke om å i stedet for å bruke en 25 liters dunk heller bruke 10 liters kanner. Da kan jeg ha en 2-3 forskjellige gående mer eller mindre samtidig, med forskjellig brygg og smaker. Er det noen som har forsøkt seg på dette? Påvirker mindre fat gjæringen på noen måte? De er jo ganske små, så de burde jo ha plass i en 10 liters kanne også..

Oppskriften da? Er det bare å halvere alt, eller er det andre forhold man bør regne inn?
 
Brygg så stort eller lite som du ønsker det spiller ingen rolle for resultatet. grunnen til at man ofte brygger så mye er at det er omtrent like mye jobb å brygge 10 liter som 25, det tar litt kortere tid men du må jo brygge annen vær uke for å ha nokk øl til å dele med andre ;). historisk sett så er det vi driver med nå småtteri, før brygget man rundt 100 liter av gangen med alt arbeidet og det utstyret man hadde ble mindre mengder ikke bare upraktisk men nermest umulige. når det er sakt står det på min hylle nå et to liters brygg til modning, det er et eksperiment med hjemelavet malt og gjær høstet fra en Duvel flaske. Jeg synes små brygg har sin plass nor man ønsker å lære, eksprimentere og når man skal brygge med dyre råvarer som honning osv...

Vis du trenger å gjøre om oppskrifter skaf deg et gratis brygge program som Brew mate, der kan man plotte in opskriften for så og skalere den til ønsket mengde ferdig brygg og mange andre nyttige fungsjoner.

lykke til med bryggingen :biersmile:
 
Noen av mine første all-grainforsøk var mindre kvanta basert på brew-in-a-bag i en tilitersgryte. Det fungerte utmerket, men det er fryktelig trist å ha brygget bare fire liter av det beste ølet du noensinne har smakt. På den annen side er det lærerikt og gir muligheter for eksperimentering.

Det går greit å bare regne om mengden malt i forhold til liter. Husk på at du også trenger mindre gjær, og at du kan bruke gjæren fra det mindre brygget slik du ville brukt en gjærstarter (om det ikke er et veldig sterkt øl) til et større brygg.
 
Dette var en bekymring for meg også når jeg startet opp for noen måneder siden. Imidlertid viste det seg at bekymringen var ubegrunnet.

Om en tar utgangspunkt i at man koker inn til ca 20L vørter, så sitter i alle fall jeg igjen med rundt 16-17L øl når alt svinn er regnet inn. Det er sikkert mulig å få noe mer ut av det, men humlen tar sitt, bunnfall etter gjæring også, og jeg har vært restriktiv med å få med trub i gjæringskaret. 17L+/- er ypperlig for en 25L-dunk, man trenger litt rom over for å ta høyde for stormgjæringen.

Så forsvinner det gjerne et par flasker til før ølet er helt ferdig (man smaker gjerne litt for å se hvordan det utvikler seg med tanke på karbonering/lagring). Og sist men ikke minst, så kommer det fort noen som vil smake litt ... og en tar gjerne med seg litt her og der for å stolt vise fram hva man har laget :)

En 10L-dunk, kan du vel kanskje få 7L øl ut av. Og det er egentlig fryktelig lite. Du rekker knapt å bli kjent med det, før det er borte, tenker jeg. I tillegg blir det mye jobb for de stakkars 7 literene - å lage det doble (eller 5 dobbelte for den saks skyld) er nesten samme arbeidet.

For min del ser jeg at jeg evt kan tenke å gjære i mindre kar for å teste ut forskjellig gjær og/eller (tørr)humle på samme vørter. Mer på eksperimentbasis, men vi får se.  
 
Helt OK å brygge i små kvanta, lærerikt og morsomt, men sist og ikke minst blir det desverre lite øl ut av det!

For våre nyfrelste bryggere, de som skal bli det, men ikke vet det selv ennå og de i byene som har liten plass!

Over alt i dette land er det bryggersjeler som tar imot alle som vil bli med på et bryggesjau!

Ta med en gjæringsbøtte og delta sammen med andre! 150 kr investering i gjæringsbøtte og kanske litt i maltkassa! Billigere blir det ikke!

Brygger Saison i Askim i morgen og det blir garantert ikke det siste brygget i påsken.

Er man skikkelig lat kan man jo bare delta på bryggesjauet, skaffe flasker og tappe de på bryggestedet om 14 dager! En svært enkel start på din bryggekarriere! Men jeg lover deg at selvbrygging er svært vanedannende!  :amen: :fyflate: :skitbra: :hadet:
 
Ja, jeg bruker et BIAB-oppsett med kapasitet til å produsere maks 12-13 liter ferdig øl, og min erfaring er at det bare er å halvere alt. Prosentvis er svinnet til SG-målinger noe større, men det utgjør uansett svært lite av totalvolumet.

MEN: Skaff uansett et bryggeprogram. Jeg bruker den gratis onlineløsningen beercalc.org. For selv om du følger en oppskrift, så vil det være avvik ved ditt utstyr som det må kompenseres for. Det handler om meskeeffektivitet, hvor mye som fordamper osv.

Jeg ser mange kommenterer at 10 liter er for lite. Akkurat det synes jeg er et personlig valg. Jeg har en kamerat som alltid brygger 15 liter, og selv brygger jeg som regel med mål om 12 liter ferdig på flasker. Noen brygger for å ha nok å drikke og er veldig glade i øl. For dem er nok 23-25 liter kanskje i minste laget. Mitt valg er basert på at det er spennende å brygge, og at jeg brygger på svært enkelt utstyr i en garasje uten sluk eller innlagt vann, så både bæring av vann og kjeler med vørter måtte være håndterlig. Skulle jeg brygget 50 eller 100 liter, så ville jeg bare fått brygget få ganger i året, og jeg ville behøvet større utstyr med andre krav til fasiliteter. Og har jeg for lite øl, så er det masse godt øl å få kjøpt i butikker også, og det er viktig å smake på andres brygg innimellom for å holde "smaksløkene" godt trent.

Når det gjelder utstyret, så er det viktig å huske på svinnet i løpet av prosessen og at man skal ha litt ekstra rom i både kokekar og i gjæringskar. Ved oppkok har man en fase der det kan skumme mye og koke over, og ved gjæring har man stormgjæring som skaper et godt skumlag på toppen. Jeg har flere gjæringskar, og jeg vil anbefale at man ihvertfall har minst 20-25% ekstra "luftrom" på toppen i gjæringskaret.

Setter du 10 liter til gjæring, så bruk gjæringskar på minst 12 liter. Selv setter jeg ca 13 liter vørter til gjæring og bruker da et gjæringskar beregnet for 15 liter, men det har luftvolum også over målestrekene for 15 liter, så jeg tipper det er totalt 17-18 liter. Det trengs.

Tilsvarende har jeg kjele på 18 liter. Det holder akkurat når jeg kjører mesking (BIAB) og koking. For 10 liter ville jeg minst hatt 15 liters kjele.
 
Jeg vet ikke om det er noe problem å gjære små brygg (f.eks. 10 liter) i en 25 liters gjæringsbøtte (De tar vel totalt 30 liter). Da slipper du i alle fall å bekymre deg for utkontrollerte utblåsninger og søl. Det er mulig det liigger en fare for innblanding av oksygen i det - det må mer kyndige folk enn meg uttale seg om.

Bryggselv selger en pet-flaske som tar 22 liter, og Speidel lager et 20-liters kar (relativt dyrt) som det ikke ser ut som Bryggselv selger lenger. Ulempen med disse er at de ikke er så greie hvis du skal topphøste gjær, da er det en klar fordel med en bøttemodell. Bryggselv har noen 10- og 15-literes, men kvaliteten på dem virker heller tvilsom.

@Sarge: Jeg gikk inn på beercalc, og klarte ikke å skjønne noe særlig:(.
 
Sist redigert:
Hvorfor liker du ikke Bryggselv-bøttene? Jeg har selv 2 stk 10-litere (brukes for split batch) og 1 stk 15 liter av disse. Det eneste problemet er at de nok ikke er 100% tette i lokket, så man får lite plopping i gjærlåsen. Jeg synes de er enkle å håndtere og holde rene og har tydelige måleskalaer på utsiden for volum.

Når det gjelder oksygen, så skal jo det være til stede ved gjæringsstart, og under stormgjæring produseres vel såpass CO2 at det tvinger ut andre gasser i bøtta.
 
Sist redigert:
Hvorfor liker du ikke Bryggselv-bøttene? Jeg har selv 2 stk 10-litere (brukes for split batch) og 1 stk 15 liter av disse. Det eneste problemet er at de nok ikke er 100% tette i lokket, så man får lite plopping i gjærlåsen. Jeg synes de er enkle å håndtere og holde rene og har tydelige måleskalaer på utsiden for volum.

Når det gjelder oksygen, så skal jo det være til stede ved gjæringsstart, og under stormgjæring produseres vel såpass CO2 at det tvinger ut andre gasser i bøtta.

Jeg kjøpte en, og hadde store problemer med å få av lokket uten å ødelegge det - dvs. det klarte jeg ikke:p. Og så er plasten tynn, og hele greia virker slaskete. Ser for meg at de er vanskelige å flytte uten å forstyrre innholdet ganske mye, men det er kanskje tull? Jeg har ikke prøvd å bruke den. (Den er degradert (?) til bær- og soppbøtte.) Og så er jeg sur på prisen - de der koster det ikke mye å produsere!

Jeg er ikke helt sikker på at gassen i bøtta vil bli ren co2, selv om den er tyngre enn oksygen. Men altså: Jeg tok forbehold fordi jeg ikke er sikker:).

Beercalc så ikke ut som noe pedagogisk mesterverk - men det blir off topic.
 
Nei, beercalc har to-tre fordeler. Det er gratis og det er online. Det siste gjør at jeg kan jobbe med oppskrifter på ulike PCer og på mobil. At eieren av produktet er enkel å komme i kontakt med for forbedringer er heller ikke dumt.
 
Det jo en egen tråd her om Julas 15litersbøtte (12 liter på måleskalaen)
Disse er solide og gode, og fungerer glimrende til små batcher.
Jeg bruker en slik for flasking. Absolutt en bra bøtte. For gjæring ville jeg nok lagt meg under 12-litersmerket. Den er sikkert ypperlig for 10-liters batcher.
 
Jeg kjøpte en, og hadde store problemer med å få av lokket uten å ødelegge det - dvs. det klarte jeg ikke:p. Og så er plasten tynn, og hele greia virker slaskete. Ser for meg at de er vanskelige å flytte uten å forstyrre innholdet ganske mye, men det er kanskje tull? Jeg har ikke prøvd å bruke den. (Den er degradert (?) til bær- og soppbøtte.) Og så er jeg sur på prisen - de der koster det ikke mye å produsere!

Ble litt nysgjerrig. Jeg er enig i at disse bøttene ikke er all verdens. Men, du er klar over at lokket har en kant man skal brette opp? Du bretter kanten opp rundt hele bøtta, og så løfter du det av. Skal ganske mye til å ødelegge det, med mindre du gikk for å rive det av med rå kraft :)
 
Jeg kjøpte en, og hadde store problemer med å få av lokket uten å ødelegge det - dvs. det klarte jeg ikke:p. Og så er plasten tynn, og hele greia virker slaskete. Ser for meg at de er vanskelige å flytte uten å forstyrre innholdet ganske mye, men det er kanskje tull? Jeg har ikke prøvd å bruke den. (Den er degradert (?) til bær- og soppbøtte.) Og så er jeg sur på prisen - de der koster det ikke mye å produsere!

Er disse virkelig SÅ dårlige ? Hadde en plan om å kjøpe et par av disse til å bruke til å splitte 25l batcher. Har bare en BB60 men har lett etter muligheter for å lage mindre batcher for å eksperimentere.
Men hvis det er så elendig kvalitet på disse bøttene så var det mye penger å bruke på de bryggselv bøttene.

Men sliter med å finne alternativer:(
 
Er disse virkelig SÅ dårlige ? Hadde en plan om å kjøpe et par av disse til å bruke til å splitte 25l batcher. Har bare en BB60 men har lett etter muligheter for å lage mindre batcher for å eksperimentere.
Men hvis det er så elendig kvalitet på disse bøttene så var det mye penger å bruke på de bryggselv bøttene.

Men sliter med å finne alternativer:(
Det er tydeligvis delte meninger da. Jeg har en del 5 liters-bøtter, samt en 10l og en 15l. Jeg er godt fornøyd med 5- og 10-literne, men 15literen er ganske "wobbly" pga for tynn plast og at den i min mening er for bred for sitt eget beste. 10+ liter går fint i de vanlige 25 litersbøttene.
 
Jeg synes 15-litersbøtta er bra, jeg. Lokket er derimot veldig mykt. Ja, den er bred, men det gjør også at den er passelig lav (like lav som 10-literne). Jula-bøttene rommer litt mindre, er stivere, smalere og høyere. Om man kan leve med størrelsen, så vil sikkert mange foretrekke denne hvis man synes at Bryggselv-bøttene er for myke.

Det hører med til historien at jeg ikke bruker kran i gjæringsbøttene, kun i bøtta jeg bruker til flasking.
 
Jeg synes 15-litersbøtta er bra, jeg. Lokket er derimot veldig mykt. Ja, den er bred, men det gjør også at den er passelig lav (like lav som 10-literne). Jula-bøttene rommer litt mindre, er stivere, smalere og høyere. Om man kan leve med størrelsen, så vil sikkert mange foretrekke denne hvis man synes at Bryggselv-bøttene er for myke.

Det hører med til historien at jeg ikke bruker kran i gjæringsbøttene, kun i bøtta jeg bruker til flasking.

Jeg bruker kran - og tror jeg ville nølt med å installere en i den bøtta.

Men for all del. Jeg har ikke brukt bøtta til annet enn bærplukking:p. Funker den så funker den.
 
Tilbake
Topp