"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Det har vi nok, ja. Jeg vil heller ha det mer lettdrikkelig.

Jeg er heller ikke glad i NBA. Men det betyr jo ikke at det er typen det er noe galt med. God pils er godt sjøl om det finnes mye kjip pils;).

Sjelefred er jo selvfølgelig brygga med 1318, så da skulle Windsor være midt i blinken:). Ser at oppskrifta forøvrig heller ikke er så ulik din.
Nei, de er ikkje alt for ulike. Min her færre typer malt. Dette for å gjøre den enklere siden den må være kjapt ferdig.
I det hele tatt er brown ale en rar ølstil synes eg. Når en ser oppskrifter, så virker det som om at en bare kan ha "litt av alt" i.
Se på Sjelefred eller Northie fra Austmann. Begge gode øl forøvrig.
 
Nei, de er ikkje alt for ulike. Min her færre typer malt. Dette for å gjøre den enklere siden den må være kjapt ferdig.
I det hele tatt er brown ale en rar ølstil synes eg. Når en ser oppskrifter, så virker det som om at en bare kan ha "litt av alt" i.
Se på Sjelefred eller Northie fra Austmann. Begge gode øl forøvrig.

Enig i at det er en rar stil. Jeg synes den okkuperer en litt uklar plass mellom bitter og porter. Den overlapper begge, men jeg mener den ligger nærmere bitter enn porter. Ser du på Norbryggs definisjon, mener jeg et nøkkelpunkt er dette, om smaken: "Middels til kraftig maltsmak, med karakter av karamell og toffee. En svak note av ristet brød kan forekomme." Man skal altså være forsiktig med den røstede malten, og det blir tydelig når du ser på det samme punktet for porter: "Middels til kraftig maltsmak som kan ha karakter av toffee, karamell, sjokolade og lakris." Her kan du ta i mer med røstet malt, så lenge du bare ligger unna de mørkeste/bitreste tonene, som kjennetegner stout.

Jeg har brygget noe brown ale som folk har likt, men den har egentlig vært temmelig langt på vei mot porter. Forsøk på å brygge noe mer typeriktig har jeg ikke hatt hell med.

I dag brygger jeg en bitter som antakelig like gjerne kunne vært en brown ale:
4,8 kg Maris Otter
0,6 kg Simpson's DRC 300 EBC
0,3 kg Simpsons Amber malt 65 EBC

Det er jo over 10% av et ganske mørkt krystallmalt der - faktisk mørkere enn ditt Dark Crystal - så jeg lever visst ikke helt som jeg lærer:oops:. Men det er et ganske spesielt malt.
 
Enig i at det er en rar stil. Jeg synes den okkuperer en litt uklar plass mellom bitter og porter. Den overlapper begge, men jeg mener den ligger nærmere bitter enn porter. Ser du på Norbryggs definisjon, mener jeg et nøkkelpunkt er dette, om smaken: "Middels til kraftig maltsmak, med karakter av karamell og toffee. En svak note av ristet brød kan forekomme." Man skal altså være forsiktig med den røstede malten, og det blir tydelig når du ser på det samme punktet for porter: "Middels til kraftig maltsmak som kan ha karakter av toffee, karamell, sjokolade og lakris." Her kan du ta i mer med røstet malt, så lenge du bare ligger unna de mørkeste/bitreste tonene, som kjennetegner stout.

Jeg har brygget noe brown ale som folk har likt, men den har egentlig vært temmelig langt på vei mot porter. Forsøk på å brygge noe mer typeriktig har jeg ikke hatt hell med.

I dag brygger jeg en bitter som antakelig like gjerne kunne vært en brown ale:
4,8 kg Maris Otter
0,6 kg Simpson's DRC 300 EBC
0,3 kg Simpsons Amber malt 65 EBC

Det er jo over 10% av et ganske mørkt krystallmalt der - faktisk mørkere enn ditt Dark Crystal - så jeg lever visst ikke helt som jeg lærer:oops:. Men det er et ganske spesielt malt.
Tror eg har litt munchner i min BA. Noen skrev at 10% munchner gjør alt øl litt bedre. Det er vel noe i det :rolleyes:

Den bitteren ligner veldig mye på de eg har laget. Jmf. Bitter-tråden. Veldig godt.

Har du noe å si om Challenger?
 
Tror eg har litt munchner i min BA. Noen skrev at 10% munchner gjør alt øl litt bedre. Det er vel noe i det :rolleyes:

Den bitteren ligner veldig mye på de eg har laget. Jmf. Bitter-tråden. Veldig godt.

Har du noe å si om Challenger?

Jeg har brukt den, men det er lenge siden. Da syntes jeg den var litt skarp, men det tror jeg like gjerne kan ha vært noe annet. Jeg har aldri sett noen andre mene det om den, så jeg burde nok prøve den igjen. Det er jo ikke mye å velge mellom av engelske humler.

Litt münchener blir sjelden feil. (Jeg går ut fra at du snakker om lyst münchener?) Men jeg tror ikke jeg har brukt det noe særlig i engelske øl. Med Maris Otter som basismalt så har du jo mye av det samme allerede. Har du ikke MO kan du bruke vanlig pale + noen prosent münchener som erstatning, så rådet om alltid å bruke litt münchener er vel nærmest et råd om alltid å bruke MO som basismalt:).
 
Jeg har brukt den, men det er lenge siden. Da syntes jeg den var litt skarp, men det tror jeg like gjerne kan ha vært noe annet. Jeg har aldri sett noen andre mene det om den, så jeg burde nok prøve den igjen. Det er jo ikke mye å velge mellom av engelske humler.

Litt münchener blir sjelden feil. (Jeg går ut fra at du snakker om lyst münchener?) Men jeg tror ikke jeg har brukt det noe særlig i engelske øl. Med Maris Otter som basismalt så har du jo mye av det samme allerede. Har du ikke MO kan du bruke vanlig pale + noen prosent münchener som erstatning, så rådet om alltid å bruke litt münchener er vel nærmest et råd om alltid å bruke MO som basismalt:).
Har MO.
Prøver Challenger. Kan ha litt i neste bitter og da.
 
Pusler litt med oppskrift på det jeg ønsker skal bli en bokk med tydelig maltpreg.

BB30a. Preboil 27,8L. Batch 23L
OG: 1066
FG: ?

3,3 kg Munich Dark Bestmalz 25 EBC
3,2 kg Pilsen BestMalz 3,5 EBC
450g Caramel Munich II 120 EBC
200g Chocolate Crisp 1000 EBC

65g Hallertau Mittelfrueh 4% @60

Usikker på gjær og er åpen for forslag. WLP833 er vel godt egnet til bokk men enn så lenge kjører jeg kun tørrgjær. Godt fornøyd med US-05 til andre brygg men det blir vel ikke helt typeriktig her...

Ser maltkomboen grei ut eller bør jeg justere/bytte noe? Andre innspill?
 
Pusler litt med oppskrift på det jeg ønsker skal bli en bokk med tydelig maltpreg.

BB30a. Preboil 27,8L. Batch 23L
OG: 1066
FG: ?

3,3 kg Munich Dark Bestmalz 25 EBC
3,2 kg Pilsen BestMalz 3,5 EBC
450g Caramel Munich II 120 EBC
200g Chocolate Crisp 1000 EBC

65g Hallertau Mittelfrueh 4% @60

Usikker på gjær og er åpen for forslag. WLP833 er vel godt egnet til bokk men enn så lenge kjører jeg kun tørrgjær. Godt fornøyd med US-05 til andre brygg men det blir vel ikke helt typeriktig her...

Ser maltkomboen grei ut eller bør jeg justere/bytte noe? Andre innspill?
Det blir godt med maltpreg her, antagelig med mer sjokolade enn tørket frukt. Viktig å finne en gjær som ikke gjærer altfor godt ut – evt meske litt høyt. Med standard-tørrgjæren w34/70 ville jeg f.eks. holdt meg på ca 66 grader. Bokk skal være ganske søtlig. FG rundt 1018-20.
 
Da var det tid for å brygge en irsk stout igjen. Det er lenge siden sist. Jeg skal prøve Wyeast sin versjon av stoutgjær, og jeg skal ikke brygge Guinness-typen dry stout, men noe med sjoko og karamell i tillegg til det rista bygget.

En sær vri jeg har, er å bruke havregryn i stedet for flaka bygg. Det har funka før, så jeg gjentar det.

Humlepreg er ikke en del av stilen, sjøl om svak humlearoma er tillatt. Men O'Hara's har en ganske frisk humlebruk i sin stout, med vekt på Fuggles, så jeg går for det. Og så prøver jeg med en sein tilsetning av Loral som bitterhumle. Jeg er litt spent på om det blir merkbart.

Ellers er det sjølsagt kombinasjonen av de mørke malttypene jeg lurer mest på.

OG 1.042, mesking på 49 + 67 + 72. 4,3 % ABV. 31 IBU.

Malt til 32 liter etter nedkjøling.
3,5 kg Maris Otter
1,0 kg havregryn
0,4 kg DRC 300
0,3 kg Rista Bygg
0,3 kg Mørkt sjokomalt
Humle
40 gr Loral @ 20
40 gr Fuggles @ 10
Gjær
Wyeast 1084 Irish Ale
 
Pusler litt med oppskrift på det jeg ønsker skal bli en bokk med tydelig maltpreg.

BB30a. Preboil 27,8L. Batch 23L
OG: 1066
FG: ?

3,3 kg Munich Dark Bestmalz 25 EBC
3,2 kg Pilsen BestMalz 3,5 EBC
450g Caramel Munich II 120 EBC
200g Chocolate Crisp 1000 EBC

65g Hallertau Mittelfrueh 4% @60

Usikker på gjær og er åpen for forslag. WLP833 er vel godt egnet til bokk men enn så lenge kjører jeg kun tørrgjær. Godt fornøyd med US-05 til andre brygg men det blir vel ikke helt typeriktig her...

Ser maltkomboen grei ut eller bør jeg justere/bytte noe? Andre innspill?

Det der vil jeg si blir kanskje litt for kraftig sjokolademalt-preg. Det er nesten 3%. Ville heller kanskje layeret en til caramel-malt, og brukt mindre men mørkere carafa sp malt for farge.
 
Takk for innspill.

Prøver å justere ned sjokoladen til 150g (2,1%) og supplerer med 100g Carafa special III.
 
Takk for innspill.

Prøver å justere ned sjokoladen til 150g (2,1%) og supplerer med 100g Carafa special III.

Dvs at du øker mengden svartmalt med 50g. For å si det sånn. Jeg dret meg ut en gang med en dunkel som var 99% mørk munich og 1% carafa 3, og dama sa at "Nå må du rydde opp i det sølet ditt borti det kjøleskapet der borte, det lukter sjokolade". Jeg ville heller layeret en cara til, og brukt svartmalt kun fargen. Skal være jævla forsiktig med bruk av malt over 1000 EBC, det er merkbare forsskjeller på 0.5 og 1% f..eks
 
Sist redigert:
Eh.... Gikk litt for i svingene her.

Etter justeringer:
3,4kg Munich dark
3,15kg pilsen BestMalz
400g Caramel Munich II
150g Caramunich III
150g Chocolate crisp

Brewfather gir EBC 46,5
Så får jeg justere til neste runde ut fra smak, farge og generelt inntrykk.

W 34/70 gir en teoretisk FG på 1012. Altså noe høyere enn ønsket. Men det får nok bare stå til...
 
Eh.... Gikk litt for i svingene her.

Etter justeringer:
3,4kg Munich dark
3,15kg pilsen BestMalz
400g Caramel Munich II
150g Caramunich III
150g Chocolate crisp

Brewfather gir EBC 46,5
Så får jeg justere til neste runde ut fra smak, farge og generelt inntrykk.

W 34/70 gir en teoretisk FG på 1012. Altså noe høyere enn ønsket. Men det får nok bare stå til...

Trodde jeg editerte fra 50% til 50g, men dengang ei, rettet til 50g nå. Hva kalkisen gir deg av FG må du drite langt i. En bock er på folkemunne også bare betegnelse på styrke. Du kan f.eks ha en mørk og en lys bock. Så bare juster farge til neste gang ja.
 
Jeg holder på med en oppskrift til Triple Karmeliet, og trenger noen innspill. Er det noen som har erfaring med å brygge den?
Tenker å bruke oppskriften fra Recipes Skalert opp til 23l. Brygger på Grainfather

Gjærvalget er det store spørsmålet for min del. Oppskriften sier WLP720 (sweet mead..) Jeg er redd den blir alt for søt, og ikke gjærer langt nok ned. Går det an å kombinere med WPL715 eller SafAle S-33 ? Når jeg legger det inn i Graifathers oppskrifts kalkulator får jeg FG 1.020, oppskriften sier FG 1.012

Tilsetter oksygen i vørteren før jeg pitcher gjæren, og har grei kontroll på gjærings temperatur.

OG 1.082
FG 1.020
IBU 19.4

Pilsner - DE 4.40 kg (54%)
Wheat Malt - 1.10 kg (13%)
Oat Malt - 0.90 kg (11%)
Barley, Flaked (Thomas Fawcett) 0.50 kg (6%)
Flaked Wheat - US 0.26 kg (3%)
Flaked Oats - US 0.26 kg (3%)
Belgian Clear Candi Sugar - BE 0.80 kg (10%) Late Addition

Mash Steps Temp Time
Protease rest 50 °C 45 min
Saccharification-1 63 °C 60 min
Saccharification-2 72 °C 20 min
Mash out 77 °C 15 min

Saaz ) 22.02 g (25%) Pellet Boil 50 min
Saaz 16.67 g (19%) Pellet Boil 20 min
Styrian Goldings ) 51.2 g (57%) Pellet Boil 10 min

Fermentation 19-24 °C 7 days.
 
wlp720 må vel være feil?
Dette er vel en klassisk tripel
Jeg ville også droppet proteinsteget
 
Sist redigert:
Jeg tror også at WLP720 ikke er optimalt selv om oppskriften sier at den er fruktig. Vil neppe gå ned til 1012. Mener denne karboneres med en lagergjær, så gjær fra dregs er antagelig heller ikke mulig. Noen oppskrifter bruker westmalle, WLP530/WY3787 – det er i hvert fall en gjær som drar gravity langt ned. Eller kanskje lage en blend mellom WLP720 og S-33?

Bruk for all del ikke proteinsteget. Det er drepen for skummet. Mulig de gjør det hos bryggeriet, men da har de en egen undermodifisert malt.
 
Sist redigert:
Takk for svar. Dropper proteinsteget.
Tror jeg går for WY3738, har brukt den til belgisk tripel med godt resultat tidligere.
 
Jeg får besøk til helgen av en kamerat og han vil brygge Bayer!

Så da blir det Bayer, eller Münchener Dunkel som det heter på Norbryggsk.
Typedefinisjon her.


Vi brygger en batch på ca 25 liter til etter kok og jeg ønsker å legge meg mot nederste grense for ABV. Altså rundt 4,8%
Koker i 90 minutter og så leker jeg med å gjøre en juksedekoksjon kvelden før ala @Bårdd Pilsnermalt i munich dunkel

Har ikke tid til gjærstarter, så da må det bli tørrgjær.
Saflager S-23 eller W-34/70
Hva blir det rette valget her mon tro?

OG 1.050
FG 1.015 (83% utgjæring, basert på tall fra produsent på de to gjærstammene over her )
ABV 4,7%
EBC 28
IBU 25

Malt:
3,2 kg Munich Malt 2 - 20 EBC (Ireks)
1,5 kg Pilsner Malt (Bonsak)
0,09 kg Carafa Special 3 (Weyermann)

Humle:
60 g Tettnang 3% @ 60
25 g Tettnang 3% @ 15

Gjær:
X antall pakker S-23 eller W-34/70

Edit: justert litt på oppskriften etter diskusjon med meg selv :)

Edit2: korrigert fra 900 gram til 90 gram Carafa
 
Sist redigert:
Jeg får besøk til helgen av en kamerat og han vil brygge Bayer!

Så da blir det Bayer, eller Münchener Dunkel som det heter på Norbryggsk.
Typedefinisjon her.


Vi brygger en batch på ca 25 liter til etter kok og jeg ønsker å legge meg mot nederste grense for ABV. Altså rundt 4,8%
Koker i 90 minutter og så leker jeg med å gjøre en juksedekoksjon kvelden før ala @Bårdd Pilsnermalt i munich dunkel

Har ikke tid til gjærstarter, så da må det bli tørrgjær.
Saflager S-23 eller W-34/70
Hva blir det rette valget her mon tro?

OG 1.050
FG 1.015 (83% utgjæring, basert på tall fra produsent på de to gjærstammene over her )
ABV 4,7%
EBC 28
IBU 25

Malt:
3,2 kg Munich Malt 2 - 20 EBC (Ireks)
1,5 kg Pilsner Malt (Bonsak)
0,9 kg Carafa Special 3 (Weyermann)

Humle:
60 g Tettnang 3% @ 60
25 g Tettnang 3% @ 15

Gjær:
X antall pakker S-23 eller W-34/70

Edit: justert litt på oppskriften etter diskusjon med meg selv :)

Det høres mer ut som en schwartzbier, tror det vil bikke over til å bli altfor mørkt og brent. 16% C3 er veldig mye selv om det er uten skall. På german brewing-forumet skriver flere at til og med 5% gir for mye brent smak, og det brukes heller sinamar for å opp å riktig farge. På BJCP står det “Deeply bready-toasty, often with chocolate-like flavors in the freshest examples, but never harsh, roasty, or astringent; a decidedly malt-balanced beer, yet still easily drinkable.”
Har planer om å lage en selv, og tenkte å teste tilsetning av Carafa under skylling.
 
Det høres mer ut som en schwartzbier, tror det vil bikke over til å bli altfor mørkt og brent. 16% C3 er veldig mye selv om det er uten skall. På german brewing-forumet skriver flere at til og med 5% gir for mye brent smak, og det brukes heller sinamar for å opp å riktig farge. På BJCP står det “Deeply bready-toasty, often with chocolate-like flavors in the freshest examples, but never harsh, roasty, or astringent; a decidedly malt-balanced beer, yet still easily drinkable.”
Har planer om å lage en selv, og tenkte å teste tilsetning av Carafa under skylling.
Ha!! Trykkfeil!

Skal være 90 gram ikke 900 gram.

[emoji15]
 
Tilbake
Topp