Gratis testing av ditt bryggevann

Akkurat dette tilbudet er for medlemmer i Trøndelag ja. Det er allerede flere fylker som holder på med dette. Send epost til ditt fylke og hør med dem. Jeg har ikke tid til å ta hele landet dessverre. Har liv utenom og ønske om å ha litt tid igjen til brygging ;)
 
Hei. Er dette fortsatt mulig for oss medlemmer i Trøndelag?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
 
Er det bare å levere vannprøver eller sender dere ut info?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
 
Hei! jeg trenger hjelp til utarbeiding av vannprofilen.

For en stund siden etterspurte jeg vannprofil fra Namsos Kommune. Fikk da svar på det meste jeg trenger til bryggeprofilen, men ikke til Bicarbonate/HCO3. Finnes det måter å kalkulere det basert på annen tilgjengelig informasjon i rapporten?

Mvh Martin
 

Vedlegg

  • Rapport_P2001766_1 (1).pdf
    70,2 KB · Sett: 17
Hei! jeg trenger hjelp til utarbeiding av vannprofilen.

For en stund siden etterspurte jeg vannprofil fra Namsos Kommune. Fikk da svar på det meste jeg trenger til bryggeprofilen, men ikke til Bicarbonate/HCO3. Finnes det måter å kalkulere det basert på annen tilgjengelig informasjon i rapporten?

Mvh Martin
Det er bare å sende spørsmål tilbake til kommunen om å få oppgitt alkaliteten på vannet. Den har de. :)
 
Hei! jeg trenger hjelp til utarbeiding av vannprofilen.

For en stund siden etterspurte jeg vannprofil fra Namsos Kommune. Fikk da svar på det meste jeg trenger til bryggeprofilen, men ikke til Bicarbonate/HCO3. Finnes det måter å kalkulere det basert på annen tilgjengelig informasjon i rapporten?

Mvh Martin

Kalsium i norsk vann overflatevann kommer stort sett bare fra kalsiumkarbonat, og forholdet mellom kalsium og karbonat er 2:3. Så om du deler kalsiummengden i vannet ditt på to og ganger med tre, så er det muligens ikke helt off:).

Forbehold: Jeg er ikke vannekspert:).
 
Kalsium i norsk vann overflatevann kommer stort sett bare fra kalsiumkarbonat, og forholdet mellom kalsium og karbonat er 2:3. Så om du deler kalsiummengden i vannet ditt på to og ganger med tre, så er det muligens ikke helt off:).

Forbehold: Jeg er ikke vannekspert:).
Da tenker du på rent karbonat CO3 ja? Det vanlige som legges inn i kalkulatorer er vel HCO3 og om vi følger samme logikk skal da Ca ppm * 3 = HCO3 ppm. Men jeg tror ikke det er riktig så enkelt. Imidlertid dersom man bruker Brewfather kan man, basert på at det skal være nær balanse mellom kationer og anioner, justere den ukjente til man får ion balance 0% og anta at man da er nærme riktig verdi.
upload_2020-12-2_9-40-50.png
 
Da tenker du på rent karbonat CO3 ja? Det vanlige som legges inn i kalkulatorer er vel HCO3 og om vi følger samme logikk skal da Ca ppm * 3 = HCO3 ppm. Men jeg tror ikke det er riktig så enkelt. Imidlertid dersom man bruker Brewfather kan man, basert på at det skal være nær balanse mellom kationer og anioner, justere den ukjente til man får ion balance 0% og anta at man da er nærme riktig verdi.
Vis vedlegget 48254

Ja. Jeg bruker jo ikke disse kalkulatorene, og i How to Brew opererer Palmer bare med CaCO3 når det er snakk om hardhet og alkalinitet.
 
Tilbake
Topp